• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
پنج شنبه 19 مهر 1403
کد مطلب : 237139
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/66ZjN
+
-

اکران «استاد» بعد از 2سال

« استاد» به کارگردانی عماد حسینی‌ با یک سوژه بحث‌برانگیز اکران ‌می‌شود

اکران «استاد» بعد از 2سال

فیلم « استاد» در جشنواره فیلم چهل‌و‌یکم اکران شده و حالا بعد از 2سال روی پرده رفته. استاد به کارگردانی عماد حسینی و تهیه‌کنندگی بهروز افخمی یک فیلم اجتماعی است و نخستین تجربه کارگردانی بلند عماد حسینی محسوب می‌شود که پیش از این فیلم کوتاه تهران، خانی‌آباد، ۱۳۶۶ را ساخته و جوایزی هم برایشان دریافت کرده است. نکته دیگر استاد این است که محمدحسین مهدویان به‌عنوان مشاور کارگردان در کنار حسینی حضور داشته است.

داستان از چه قرار است؟
فیلمنامه استاد نوشته پیام لاریان و عماد حسینی و برداشتی از نمایشنامه اولئانا نوشته دیوید ممت است؛ هر چند با توجه به جریانات «می‌تو» و افشاگری علیه آزارهای جنسی در سینما که از 2سال پیش در ایران رقم خورد، با فضای ایران همخوانی دارد. فیلم داستان تجاوز یک استاد نقاشی به شاگردانش است؛ «گلنوش برای مهاجرت و ادامه‌ تحصیل به توصیه‌نامه‌ استاد ادریس که معمار و نقاش مشهوری است، نیاز دارد، اما ماجراهایی برای او و استادش پیش می‌آید که شرایط را پیچیده می‌کند.»

بازیگران چه کسانی هستند؟
در این فیلم حسن معجونی، سجاد بابایی، هدیه حسینی‌نژاد، حوریه مقدم و مهدی ابوحمزه حضور دارند. سجاد بابایی برای این فیلم در جشنواره فیلم سال گذشته جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل را به‌دست آورده و حسن معجونی در نقشی کاملا متفاوت ظاهر شده است.

عوامل فیلم درباره آن چه گفته‌اند؟
عماد حسینی، کارگردان استاد در نشست خبری جشنواره فیلم سال گذشته گفته است:« مخاطب باید از فیلم مفهوم خاص خود را داشته باشد، اما موضوع فیلم یک موضوع جهانی است که شامل مواجهه قدرت با زنان است و این مسئله طی یک سال گذشته در کشور ما شنیده می‌شود و من فکر کردم که این موضوع را می‌توان با سینما به جامعه گوشزد کرد. مگر چند فیلم درباره تجاوز در ایران ساخته شده است؛ این درحالی است که در کشورهای دیگر در‌باره این مسئله فیلم‌های زیادی ساخته شده است.» او سعی کرده در این فیلم واقعیت شخصیت‌ها را نشان دهد و اعتقاد دارد فیلم موضع خاص خود را نسبت به موضوع تعرض دارد. حسینی درباره موضوع فیلم گفته است:‌ «طی سال‌های گذشته از این استادها در کشور ما زیاد شده است؛ حتی به من گفته بودند که این فیلم را نسازم و بسیاری از افراد در سینما تلاش می‌کردند من راضی به انصراف از ساخت فیلم شوم.»
 

این خبر را به اشتراک بگذارید