• یکشنبه 15 مهر 1403
  • الأحَد 2 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 06
شنبه 14 مهر 1403
کد مطلب : 236572
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/Rg9Lq
+
-

رتبه جهانی برای نانوی ایران

رتبه جهانی برای نانوی ایران

فناوری نانو در ایران در سال‌های اخیر به مدد تلاش دانشمندان در قالب شرکت‌های دانش‌بنیان چنان پیشرفتی داشته است که حالا ایران با اقتدار در میان ۷ کشور برتر دنیا در زمینه مقالات علمی درباره نانو شناخته می‌شود و کالاهای ایرانی به ۵۰ مقصد جهانی صادر می‌شود. این اتفاق علاوه بر صرفه‌جویی ارزی در کشور و قطع نیاز به واردات به سودآوری کلان از بازارهای خارجی منجر شده است.

موضوع نانو در ایران از سال۱۳۷۹ مطرح شد و به‌دنبال آن از سال۱۳۸۲ ستاد ویژه توسعه فناوری نانو برای ساماندهی آن تشکیل شد. طبق گزارش رئیس ستاد ملی نانو در سال۲۰۰۱ فقط ۲۲مقاله جهانی از سوی ایران در عرصه نانو به چاپ رسیده است اما در سال۲۰۱۹ با چاپ بیش‌از ۱۲هزار مقاله جهانی در این زمینه از رتبه۵۷ به رتبه چهارم جهانی ارتقا یافته و در آخرین رده‌بندی‌ها جزو ۷کشور اول جهان قرار گرفته است. همچنین دانشمندان کشورمان ۲ اختراع ثبت‌شده سال۲۰۰۱ در عرصه نانو را به ۲۶۰ اختراع در سال۲۰۱۹ افزایش دادند که ۲۴درصد اختراعات ثبت‌شده جهانی را شامل می‌شود.

آغاز از دهه 80
تولید محصولات مبتنی‌بر فناوری نانو در ایران از اواخر دهه80 به‌صورت محدود آغاز شد و از سال‌های ابتدایی دهه۹۰ به‌صورت جدی در دستور کار قرار گرفت، به‌نحوی که هم‌اکنون ۳۰۰شرکت دانش‌بنیان فعال در کشور ۷۱۵نوع محصول نانوتکنولوژی خود را به ۵۰کشور جهان صادر می‌کنند که در ۲۰حوزه صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این در حالی است که متخصصان کشورمان در ابتدای راه حدود ۲۵۰نوع کالا با فناوری نانوتکنولوژی تولید می‌کردند اما طی زمان این تعداد به ۵۰۰ قلم رسید و هم‌اکنون حدود ۷۱۵نوع دستاورد به کمک فناوری نانوتکنولوژی تولید می‌شود.

استاندارد بین‌المللی
تاکنون ایران در زمینه استاندارد بین‌المللی نانو توانسته ۴ استاندارد بین‌المللی ایزو را در حوزه نانوتکنولوژی به ثبت برساند. همچنین در این تکنولوژی جزو کشورهای پیشگام هستیم و در این زمینه همپا با کشورهای آلمان و چین فعالیت می‌کنیم. نانو می‌تواند منشا اقتصاد مقاومتی باشد و با یک برنامه‌ریزی ۱۰ساله صادرات نانو می‌تواند از نفت پیشی بگیرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید