• پنج شنبه 12 مهر 1403
  • الْخَمِيس 29 ربیع الاول 1446
  • 2024 Oct 03
پنج شنبه 12 مهر 1403
کد مطلب : 236559
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/An4mO
+
-

پاسخ پشیمان‌کننده

پاسخ پشیمان‌کننده

خداحافظی آمریکا از منطقه درصورت پاسخ به حمله ایران
ابوالفضل ظهره‌وند، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی

حمله تنبیهی جمهوری اسلامی علیه رژیم صهیونیستی چندین علامت داشت. در وهله اول آمادگی رژیم صهیونیستی برای حمله زمینی به جنوب لبنان منتفی شد. همچنین این حمله نشان داد سامانه‌های چندلایه دفاعی رژیم صهیونیستی هیچ‌کدام کارآمدی ندارند. در عملیات وعده صادق 2، 80درصد موشک‌ها به هدف رسیدند و 3تا 4پایگاه نظامی و اطلاعات رژیم صهیونیستی منهدم شد، سیستم نرم‌افزاری این رژیم به هم ریخت و درمجموع این را نشان داد که جمهوری اسلامی از چه قابلیت‌های فناورانه‌ای در مسائل دفاعی و تولید موشک برخوردار است.  در رابطه با واکنش احتمالی این رژیم و آمریکا اگر قصد پاسخ به حمله ایران را داشته باشند، باید به‌صورت هماهنگ و مشترک باشد اما اگر این اتفاق رخ دهد خسارت آمریکا کم از این رژیم نخواهد بود. درحال حاضر آمریکا در بدترین موقعیت خود در خاورمیانه و شرق اروپاست و حال نزدیک انتخابات آمریکا نیز هستیم که مجموع این موارد احتمال پاسخ رژیم صهیونیستی را کم می‌کند. برآوردها نشان می‌دهد پاسخ به جمهوری اسلامی برای آمریکا صرفه ندارد چراکه پایگاه‌هایش، منابع و امکاناتشان متضرر خواهد شد و درنهایت مجبور می‌شوند منطقه را ترک کنند. البته باید منتظر شد و دید که دیوانگی از آمریکا و اسرائیل سر می‌زند یا خیر، چراکه حمله به ایران با عقلانیت توأم نیست اما اگر بخواهند اقدام نامتعادل را انجام دهند، جمهوری اسلامی برای هر شرایطی آماده است و واکنش ما به‌مراتب سخت‌تر از وعده صادق 2خواهد بود.

فرو ریختن هیمنه نظامی اسرائیل  با «وعده صادق 2»
سیدجعفر قنادباشی، کارشناس مسائل منطقه

عملیات «وعده صادق2» اقدامی بود که تمام تلاش‌‎های رژیم غاصب صهیونیستی را در جهت ترمیم شکست‌هایش ناکام گذاشت و مجددا توانمندی ما و جبهه مقاومت را در راستای تعیین‌کنندگی و اثرگذاری در جریانات و تحولات منطقه به اثبات رساند. همچنین موشک‌باران سنگین مواضع رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی تلاش کشورهای غربی را که سعی دارند از اسرائیل شکست خورده حمایت همه‌جانبه کنند و او را به‌عنوان یک قدرت برتر جا بزنند با شکست مواجه کرد.
گفتنی است ایران با هدف قرار دادن چند مقر اطلاعاتی و امنیتی موساد و همچنین موشک‌باران چندین پایگاه هوایی اسرائیلی ضمن تحمیل خسارات و ضررهای بی‌شمار به صهیونیست‌ها ذهنیت عموم مردم منطقه را در باب تحولات اخیر بر هم زد و رویکرد جدیدی را حکمفرما کرد.
نکته مهم دیگر این است که رژیم صهیونیستی قصد دارد با تبلیغات گسترده رسانه‌ای، خود را قدرتی شکست‌ناپذیر و همواره هشیار معرفی کند که امکان ضربه زدن به او وجود ندارد. اساسا بعد از اینکه رژیم صهیونیستی در چند‌ماه گذشته بسیاری از فرماندهان مقاومت همچون شهید نصرالله و هنیه را به شهادت رساند روی این موضوع تمرکز بسیاری داشت که با قدرت نفوذ خود می‌تواند هرگونه تهدیدی را علیه اسرائیل خنثی سازد. اما عملیات وعده صادق 2موجب شد که اساسا دروغ بودن ادعاهای رژیم صهیونیستی رو شود و سناریوی امنیت اراضی اشغالی به هم بخورد، چراکه اسرائیل تأکید و اصرار زیادی بر این امر دارد که هرکاری برای امنیت آسمان شهرهای اشغالی انجام می‌دهد.

اسرائیل می‌داند حملات بعدی ایران سنگین‌تر خواهد بود
محمداسماعیل کوثری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس


جمهوری اسلامی ایران در عملی کردن عملیات وعده صادق 2 در اصل، دست به انتخاب حق مشروع و قانونی خود زد. رژیم صهیونیستی در یک اقدام تروریستی و غیرقانونی، مهمان ارزشمند ما یعنی اسماعیل هنیه را در تهران به شهادت رساند و در پاسخ به این کار صهیونیست‌ها جمهوری اسلامی از این حق برخوردار بود تا دست به عمل تلافی‌جویانه بزند. آنچه در شب سه‌شنبه رخ داد نشان از اختیار عمل ایران در تعیین زمان و مکان پاسخ به صهیونیست‌ها بود و از این جهت جمهوری اسلامی بنا به اقتضای میدان و محاسبات خود، زمان حمله و اهداف آن را مشخص و وعده صادق 2 را عملی کرد.
اسرائیل با انجام عملیات انتقام‌جویانه اخیر ایران، به خوبی پی برد که گستره و عمق خسارات وارده و تلفات آن نسبت به وعده صادق 1 بیشتر است. از این‌رو احتمال می‎‌دهد اگر بخواهد علیه ایران و مواضع جمهوری اسلامی اقدامی انجام دهد با پاسخ محکم‌تر دیگری روبه‌رو شود. این تحلیل درستی است و ما در پاسخ به حمله احتمالی رژیم غاصب صهیونیستی هیچ اغماض و مماشاتی نخواهیم داشت و از حق خود جهت پاسخ‎‌دهی به صهیونیست‌ها استفاده خواهیم کرد.
ضمن اینکه جمهوری اسلامی به صراحت در بیانیه ستاد کل نیروهای مسلح اعلام کرده، اگر رژیم بخواهد دست به خطایی بزند، پاسخ سخت‌تری دریافت خواهد کرد و این مسئله فقط به رژیم محدود نمی‌شود، بلکه ایران در پاسخ به حملات احتمالی آینده، به کشورهای همراه و پادوی صهیونیست‌ها نیز پاسخ خواهد داد. از این رو، این دولت‌ها از پاسخ ایران و جمهوری اسلامی در امان نخواهند ماند.

پاسخ ایران مطابق قوانین بین‌الملل بود
اصغر زارعی، کارشناس مسائل منطقه


ملت‌های مسلمان منطقه از اردن، عراق، سوریه، لبنان و حتی کشورهای غیرمسلمان بعد از عملیات وعده صادق2بسیار خوشحال شدند، چراکه یکی از عناصر قلدر و گردنکش در نظام بین‌الملل تنبیه و مجازاتی حداقلی متوجه او شد.
اسرائیل همچنان مدعی است که در آینده نزدیک پاسخ خواهد داد. مسئولان جمهوری اسلامی ایران نیز در پاسخ به یاوه‌گویی‌های اسرائیل اعلام کردند که این حمله تنها یک اقدام دفاعی مقابل جنایاتی بوده که صورت گرفته است و اگر سران رژیم صهیونیستی و حامیان آنها مثل کاخ سفید و برخی دولت‌های اروپایی بخواهند از حماقت‌های این سگ هار در منطقه حمایت کنند و همسو با این رژیم عمل کنند، قطعا پاسخ آینده ایران به هرگونه حماقت از سوی این رژیم بسیار پشیمان‌کننده‌تر، پرحجم‌تر و محکم‌تر خواهد بود و پایگاه‌ها و مراکزی که متحدان رژیم صهیونیستی در خلیج‌فارس، عراق، سوریه و نقاط مختلف دارند، همه زیر آتش سنگین نیروهای جمهوری اسلامی ایران و مقاومت خواهد رفت و هیچ‌گونه تعلل و توقفی نسبت به اقدام تلافی‌جویانه صورت نخواهد گرفت.
بعد از پایان عملیات اولیه وعده صادق2 ایران به طرف مقابل هشدارهایی داد. سید عباس عراقچی وزیر امور خارجه ایران با بسیاری از همتایان خود در اروپا، منطقه و برخی کشورهای دیگر تماس گرفت و این صدا را به آنها رساند که عملیات صورت گرفته براساس حق دفاع مشروع جمهوری اسلامی ایران طبق مفاد فصل 7منشور ملل متحد و ماده 51برای دفاع از تمامیت و امنیت ملی کشور بوده است و هرگونه شرارت آینده از سوی رژیم اسرائیل و حامیانش می‌تواند با اقدام محکم‌تری پاسخ داده شود.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید