تعرفه اینترنت از پایان تابستان بهصورت آزاد رقابتی محاسبه میشود. این وعدهای است که حسین فلاحجوشقانی، معاون وزیر ارتباطات برزبان آورده و هدف از اجرای آن را رقابتی کردن فضا میداند. براساس این طرح، قرار است مشترکان اینترنت «بر سیم» (اینترنت ثابت) به 2گروه کممصرف و پرمصرف تقسیم شده و هرکس بنا به میزان حجم مصرفی اینترنت هزینه متفاوتی را پرداخت کند و تلاش شده تا با این روش، هزینهای که هر مشترک باید پرداخت کند، منصفانه باشد.
طرحی که مدتی پیش برای بهینهسازی قیمت تعرفههای اینترنتی اجرا و باعث کاهش قیمتها شد، حالا با روشی جدید دنبال میشود. در آزادسازی قیمتها که قرار است با پایان تابستان اجرا شود، رگولاتوری برای قیمت تعرفههای اینترنت سقف و کف تعیین نمیکند و خود شرکتهای ارائهدهنده خدمات (ISP ها) باید بنا به شرایط بازار قیمتی را که رقابتیتر بهنظر میرسد، ارائه کنند. نسترن محسنی، معاون بررسیهای فنی و صدور پروانه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به همشهری میگوید: «قبلا رگولاتوری یک سقف و کف مشخص تعیین میکرد اما ISPها بهخاطر برنامه تجاری متفاوتی که داشتند، نمیتوانستند با قیمتهای جدید از پس هزینههایشان برآمده و با شرکتهای بزرگتر رقابت کنند. در شرایط فعلی اما رگولاتوری همه را آزاد گذاشته تا بنا بر شرایطی که خودشان بهتر میدانند، قیمت را تعیین کنند. با وجود این، شرکتهایی که با پایین آوردن بیش از اندازه قیمت رقابت را ناممکن کرده و بازار را به هم میزنند، مورد نظارت قرار میگیرند.» به گفته او، رقابت میان شرکتهای مختلف است که اکنون قیمت را تعیین میکند. او درباره اینکه آیا ممکن است به واسطه همکاری تمام ISPها با هم، تعرفهها افزایش پیدا کند، میگوید: «آزادسازی به این معنا نیست که نظارتی نداشته باشیم. SMD یعنی شرکتی که سهم بزرگ بازار را در اختیار دارد و میتواند با تغییرات کوچکی که میدهد، قیمت بازار را کنترل کند، باید پیش از تغییر قیمت از ما تأییدیه بگیرد. شرکتهای کوچکتر اما میتوانند با خودشان رقابت کرده و هرکدام قیمت مناسبی را تعیین کنند. با این حساب، ما سقف و کف قیمت را تعیین نمیکنیم اما بهای اینترنت از حد مشخصی بیشتر یا کمتر نخواهد شد چون سهامداران بزرگ بازار نمیتوانند بر بازار تأثیر بگذارند و تحت نظارت هستند.»
جزئیات طرح جدید برای قیمت اینترنت
در همینه زمینه :