• یکشنبه 15 مهر 1403
  • الأحَد 2 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 06
سه شنبه 10 مهر 1403
کد مطلب : 236295
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/pgMgV
+
-

گرینویچ

اول تخم‌مرغ بوده!

قطعا یکی از فلسفی‌ترین سؤالات تاریخ بشریت، همین «اول مرغ بوده یا تخم‌مرغ؟» است که اصولا کسی تا امروز نمی‌توانست به آن پاسخ دهد، اما بالاخره معلوم شد اول مرغ بوده یا تخم‌مرغ! جالب است بدانید که این سؤال از نظر مردم عادی بیهوده است، ولی از نظر زیست‌شناسی یک چرخه تکاملی است که پاسخ قانع‌کننده‌ای هم دارد. بیشتر زیست‌شناسان به صراحت بیان می‌کنند که اول تخم‌مرغ به‌وجود آمده است. تخم‌مرغ‌ها در ابتدایی‌ترین سطح خود فقط سلول‌های جنسی ماده هستند. جنس‌های مونث می‌توانند تخم‌های خارجی سختی بگذارند (که به‌عنوان تخم‌های آمونیاکی نیز شناخته می‌شوند) و این یک تغییر بازی برای مهره‌داران بوده است.
کوئن اشتاین که یک دیرینه‌شناس در مؤسسه سلطنتی علوم طبیعی بلژیک است، گفته: «به‌وجود آمدن تخم‌مرغ گامی مهم در تکامل مهره‌داران است؛ زیرا به آمنیوت‌ها که جانورانی دارای ستون فقرات و دارای 4اندام هستند و توانایی تخمگذاری روی خشکی به جای آب را پیدا کرده‌اند، اجازه داد تا بیشتر و بیشتر از آب دور شوند.»
قبل از اینکه تخم‌های سفت با زرده‌هایی که سرشار از مواد مغذی هستند به‌وجود بیایند، مهره‌داران برای تولیدمثل به پهنه‌های آبی تکیه می‌کردند. بیشتر دوزیستان هنوز هم با این محدودیت آبی روبه‌رو هستند؛ زیرا آنها باید برای زنده نگه داشتن تخم‌های ژلاتینی خود، آنها را مرطوب نگه دارند. براساس تحقیقات منتشرشده در مجله کارنت بیولوژی، از اواسط تا اواخر دوره ژوراسیک، یعنی حدود 150 تا ۱65میلیون سال قبل، فسیل هیچ پرنده واقعی یافت نشده است. طبق اظهارات دانشگاه تگزاس در مرکز تنوع زیستی آستین، دانشمندان فکر می‌کنند که نخستین تخم‌های پوسته‌دار، مدت‌ها قبل از آن، یعنی حدود ۳۲۵میلیون سال پیش، تکامل یافته‌اند. استین می‌گوید: این یعنی «تخم مرغ، قبل از مرغ بوده است!» این تخم‌مرغ‌های اولیه احتمالا انعطاف‌پذیر و دارای بافتی چرمی بوده‌اند؛ دقیقا شبیه تخم‌هایی که خزندگان و پلاتی‌پوس‌های(نوک اردکی‌ها) امروزی می‌گذارند.

یک کلبه مدرن در آمازون

یک کلبه منحصربه‌فرد که در روستای ال کالواریو در استان پاستازای اکوادور توسط استودیوی معماری مستیزو ساخته شده، پروژه‌ای است که بر حفظ عناصر طبیعی و ترکیب مصالح بازیافتی با مصالح طبیعی متمرکز است. هدف از ساخت این کلبه، ایجاد فضایی برای استراحت، آرامش و ارتباط مستقیم با محیط طبیعی آمازون است. این کلبه با استفاده از مواد صنعتی بازیافتی مانند لوله‌های فلزی از صنعت نفت، توری‌های سیمی جوش داده ‌شده و میله‌ها و عناصر طبیعی مانند سنگ، چوب و بامبو ساخته شده است. این اقامتگاه به‌صورت افقی بالای دره ساخته شده و جنگل‌های بارانی انبوه آن را احاطه کرده‌اند. تیم طراحی با ادغام یک درخت بزرگ و زنده در میانه سازه و حفظ آن به‌عنوان بخشی از زیستگاه طبیعی، ارتباط کلبه را با محیط اطرافش عمیق‌تر کرده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید