• یکشنبه 15 مهر 1403
  • الأحَد 2 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 06
دو شنبه 9 مهر 1403
کد مطلب : 236184
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/765NQ
+
-

خوش خبر

کارآموزی بچه‌زرنگ‌ها
دانش‌آموز نخبه دارید که کلی طرح و ایده در ذهنش است و دست به اختراع و کشفش حرف ندارد؟ قطعاً از این بچه‌ها دوروبرتان دیده‌اید؛ یا شاید فرزند شما یکی از همین بچه زرنگ‌ها باشد که همیشه دوست داشتید پله‌های ترقی را چند تا یکی طی کند. این خبر خوب ما راست‌کار دانش‌آموزان درس‌خوان است. حسین افشین، معاون علمی رئیس‌جمهور، همزمان با آغاز سال تحصیلی از آغاز طرح «کارتوشه» خبر داده و گفته که دانش‌آموزان سمپادی می‌توانند خیلی زودتر از پایان تحصیلات دانشگاهی، همکاری‌شان را با شرکت‌های دانش‌بنیان آغاز کنند. برنامه کارتوشه با هدف ورود فارغ‌التحصیلان مستعد و نخبه سمپاد به شرکت‌های دانش‌بنیان به‌صورت داوطلبانه در بازه زمانی 3 تا 6‌ماه طراحی شده است؛ دانش‌آموزان از ابتدای ترم دوم تحصیلی ۱۴۰۳ می‌توانند ثبت‌نام را آغاز کنند و دوره‌های کارآموزی از تیرماه سال۱۴۰۴، بعد از پایان امتحانات نهایی مدارس آغاز می‌شود. بد نیست بدانید که همکاری دانش‌آموزان نخبه شما با شرکت‌های دانش‌بنیان یک طرح ترکیبی است که دانش‌آموزان هم می‌توانند برای برخی کارهایشان دستمزد بگیرند و هم اعتبار علمی نصیبشان شود؛ دانش‌آموزان سمپادی از این طرح ویژه جا نمانید.

کار خیر  با وام بانکی
بعد از مدت‌ها انتظار، بالاخره وام بانکی‌ای که می‌خواستند بگیرند نشست به حسابشان. سال پیش خواهر و برادری هرچه داشتند روی هم گذاشتند و کسب‌وکاری راه انداختند و قرار بود آن وام بانکی بشود سرمایه توسعه‌ کارگاه کوچک تولید ظروف یک‌بار مصرفشان. پول که در حسابشان نشست، قبل از آنکه کار و کاسبی‌شان را رونق بدهند نذر کردند دردمندی را در شادی‌شان شریک کنند و برای همین هم رفتند سراغ علی. علی ۳۶ساله و سرپرست خانوار و البته پرستار پدر و مادر مریضش بود که به‌دلیل بدهی حالا روزهایش را در زندان سر می‌کرد. مادر و پدرش هم مراقبت می‌خواستند و هم هزینه درمان. این شد که تصمیم گرفت تمام و کمال در خانه در خدمتشان باشد و با یک لپ‌تاپ کسب درآمد کند. چک داده بود و لپ‌تاپ خریده بود، اما نتوانست بدهی‌اش را پرداخت کند. وام بانکی خواهر و برادر نیکوکار بعد از چند ماه علی را از زندان راهی خانه کرد؛ خانه‌ای که پدر و مادرش چشم‌انتظار او بودند.

محققان ایرانی، برتر در جهان
سال‌هاست که علم و فناوری در کشور عزیزمان حرف‌هایی فراوان برای گفتن دارد؛ حرف‌هایی که روزبه‌روز بیشتر و بیشتر می‌شود و شاید صفحه خبرهای خوب هم شاهد مثالی برای این ادعا باشد؛ خبرهایی از تولید داروها و ابداع روش‌های درمانی تا آوازه ظهور دانشمندان جوانی که با یک‌ دنیا ایمان، امید، انگیزه و غیرت برای رساندن ایران عزیز به قله‌های سربلندی و سرافرازی تلاش می‌کنند. و حالا این خبر از ایران و سربلندی‌هایش: در آخرین به‌روزرسانی داده‌های علمی که در سپتامبر۲۰۲۴ منتشر شده است، ۲۳۲۷محقق ایرانی بین ۲درصد دانشمندان برتر جهان قرار گرفته‌اند. تعداد دانشمندان 2درصد بین‌المللی یکی از نشانه‌های تحقق مرجعیت علمی بین‌المللی کشور است. رهبرمان در دیدار نخبگان و استعدادهای برتر علمی با اشاره به پیشرفت علم و دانش در این سرزمین گفته‌اند: «انقلاب و حرکت عظیم انقلابی کشور و حاکمیت تفکر انقلابی و اسلامی بود که کشور را حرکت داد و پیش برد؛ تا اینجا رسانده و به اوج هم ان‌شاءالله خواهد رساند. جهش‌هایی خواهیم داشت. ما هنوز اول راهیم.»



 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :