• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 28 تیر 1397
کد مطلب : 23615
+
-

10 اشتباه فراموش‌نشدنی

10 اشتباه فراموش‌نشدنی

بعد از حرف‌وحدیث‌های فراوان، سرانجام دیروز رضا افتخاری پس از بازگشت ناگهانی از ترکیه، استعفای کتبی‌اش را تقدیم وزیر ورزش کرد تا دوران این مدیرعامل استقلال هم به پایان برسد. افتخاری که از مرداد95 در استقلال بر مسند کار بود، درست دوسال پس از انتصاب در این باشگاه از سمتش کنار رفت و این در حالی است که او به‌خصوص این اواخر هدف انتقادات بسیار زیادی قرار داشت. طبعا دوران کاری افتخاری هم مثل هر مدیر دیگری نقاط ضعف و قوت داشته، اما نوع جدایی او از استقلال طوری است که بیشتر نیمه خالی لیوان به یاد خواهد ماند. در این مطلب، 10خطای فراموش‌نشدنی مدیرعامل استقلال را مرور می‌کنیم.

    کم‌اطلاع و خودستا
نوع رفتارهای افتخاری در روزهای اول حضورش در استقلال طوری بود که ابهامات و اتهامات زیادی را متوجه او کرد. مدیرعامل جدید آبی‌ها ابتدا از تلاشش برای کسب ستاره چهارم سخن گفت که نشان می‌داد او حتی نمی‌داند استقلال قبلا فقط دو بار قهرمان آسیا شده و قاعدتا باید دنبال ستاره سوم باشد! افتخاری همچنین مدام خودستایی می‌کرد و در جمله‌ای مشهور گفته بود: «استقلال خوش‌شانس است که می‌تواند از تجربیات من استفاده کند!» کلکسیون رفتارهای عجیب او را هم مصاحبه‌ای تکمیل کرد که وی در آن از همایون بهزادی و علی پروین پرسپولیسی به‌عنوان بازیکنان محبوبش نام برده و سفید را هم رنگ مورد علاقه‌اش عنوان کرده بود. همان روزها عکسی از چرت زدن افتخاری در فرودگاه منتشر شد که به مصایب او دامن زد.

    داستان شیحی و پنجره
استقلال در بهمن95 به‌خاطر دیرکرد در پرداخت مطالبات عادل شیحی از حضور در پنجره نقل‌وانتقالاتی زمستانی لیگ شانزدهم محروم شد. این اتفاق 6ماه بعد از حضور رضا افتخاری در باشگاه استقلال رخ می‌داد و طبعا بخش زیادی از مسئولیت آن متوجه او بود. البته افتخاری با ائتلاف منصوریان و تهیه آن مصاحبه تصویری عجیب با سرمربی وقت استقلال سعی کرد اصل گناه را گردن مدیران سابق باشگاه بیندازد؛ آنچه به دعوای رسانه‌ای شدید بین علی فتح‌الله‌زاده و منصوریان هم منجر شد، اما نهایتا در تاریخ ثبت خواهد شد که اولین پنجره بسته شده استقلال، مربوط به دوران رضا افتخاری است.

    غائله جباری
استقلال ابتدای لیگ هفدهم مجتبی جباری را در حالی گرفت که حرف و حدیث‌های زیادی درمورد این بازیکن وجود داشت. آن اوایل حتی گفته می‌شد بازگشت جباری به استقلال شرط پژمان منتظری برای حضور در این تیم بوده است! با این همه قطعا مهم‌ترین مشکل جباری وضع جسمانی او بود. افتخاری به تازگی اعتراف کرده مجتبی را در شرایطی جذب کرد که ایفمارک تست پزشکی او را تایید نکرده بود. در حقیقت مدیرعامل استقلال به همین راحتی مدعی شده یک بازیکن «رسما مصدوم» را خریده و البته گناه این اتفاق را گردن منصوریان و اصرارش به حضور جباری می‌اندازد. با این وجود واضح است که کادر مدیریتی باید در چنین مواردی تصمیم بگیرد. عجیب‌تر اینکه افتخاری در آن زمان در واکنش به انتقادها می‌گفت قرارداد جباری به صورت بازی به بازی و با تضمین منافع باشگاه بسته شده، اما بعدتر مجتبی شکایت کرد و معلوم شد اصلا 
این‌طور نبوده! 

    در دام عادل افتاد
در یکی از دردناک‌ترین شب‌های تاریخ باشگاه استقلال، افتخاری ناشیانه در تله عادل فردوسی‌پور افتاد و برای ارایه توضیح در مورد نتایج ضعیف ابتدای فصل تیم، در برنامه90 حضور یافت. خیلی‌ها عقیده دارند اگر مدیر باهوش‌تری در استقلال بر مسند کار بود، آن شب در چنین برنامه‌ای حضور نمی‌یافت و مقدمات یک جنجال بزرگ را علیه تیم خودش فراهم نمی‌کرد. افتخاری اما کم‌تجربه‌تر از این حرفها بود. حضور او در90 نهایتا منجر به بگومگوی فراموش‌نشدنی منصوریان، ملکی و رحمتی شد؛ جنگی از پشت خطوط تلفن که افتخاری منفعلانه فقط آن را تماشا می‌کرد.

    ادامه اعتماد به منصوریان
فصل گذشته بعد از حضور شفر در استقلال، این تیم اوج گرفت و نتایج بسیار خوبی به‌دست آورد، اما باز هم موفق به کسب عنوان قهرمانی یا حتی نایب‌قهرمانی نشد. بسیاری بر این باورند که این اتفاق صرفا به‌خاطر فرصت‌سوزی‌های منصوریان در ابتدای فصل رخ داد؛ جایی که سرمربی پیشین استقلال از 7بازی ابتدای لیگ هفدهم فقط یک مسابقه را برد تا این تیم امتیازات کلیدی را از دست بدهد و تا آخر فصل نتواند خودش را به پرسپولیس برساند. منتقدان افتخاری می‌گویند مدیرعامل استقلال بعد از شکست وحشتناک 6‌گله برابر العین امارات باید منصوریان را کنار می‌گذاشت و فصل جدید را از ابتدا با کادر تازه آغاز می‌کرد، اما ادامه اعتماد افتخاری به علیمنصور، یک فصل دیگر آبی‌ها را هم سوزاند.

    جلسه در ماشین رحمتی
مجتبی جباری و مهدی رحمتی همزمان از استقلال اخراج شدند. آن زمان گفته می‌شد اخراج این دو بازیکن باسابقه، حاصل توافق پشت پرده افتخاری و منصوریان برای عبور از بحران بوده است؛ به این ترتیب که منصوریان خواهان حذف رحمتی شده و افتخاری هم در ازای اجابت این درخواست، اخراج جباری را خواستار شده است! اتفاقاتی که بعدتر در استقلال به وقوع پیوست اما نشان داد این شایعات چندان هم بیراه نبوده؛ چه اینکه بعد از رفتن منصوریان و آمدن شفر، رحمتی به تیم بازگشت، اما دیگر خبری از جباری نشد. جالب اینکه برای بازگشت کاپیتان به استقلال، خود افتخاری پا پیش گذاشت و جلسه‌ای را در ماشین رحمتی(!) با او برگزار کرد. خیلی‌ها گفتند این کار افتخاری فارغ از اشکالات محتوایی، از نظر فرمی هم ایراد داشته و در شان مدیرعامل استقلال نبوده که در اتومبیل یک بازیکن با او جلسه بگذارد.

    معمای برزای
بعد از حضور شفر در استقلال، افتخاری مدعی شد مربی آلمانی بلافاصله پس از عقد قرارداد سراغ بهنام برزای را گرفته؛ یک ادعای عجیب که منجر به بازگشت این بازیکن مازاد به استقلال شد. پس از آن اما شفر هم به برزای اعتماد نکرد و پس از مدت‌ها نیمکت‌نشینی، سرانجام عذر این بازیکن را خواست.

    خریدهای بد، قراردادهای ضعیف
بی‌گمان یکی از بزرگترین نقاط ضعف مدیریت افتخاری و کادرش در استقلال، انعقاد قراردادهای ضعیف با بازیکنان بوده است؛ قراردادهای کوتاه‌مدت با بندهای آزادسازی آسان‌گیرانه. باورنکردنی است آبی‎ها دو سال پیش حتی با مجید حسینی هم که آن زمان یک بازیکن جوان و گمنام بود طوری قرارداد بستند که بند جدایی صد هزار دلاری برای او قید شد! به این مساله باید جذب انبوهی از بازیکنان مصدوم و ناکارآمد را هم اضافه کرد؛ آنچه شامل هافبکی به نام بویان هم می‌شد که در این وضعیت بد ارزی، کلی دلار از استقلال گرفت و فقط 45دقیقه برای این تیم بازی کرد.

    تناقض‌گویی در ماجرای ابراهیمی
شاید مهم‌ترین خواسته فنی شفر از افتخاری برای فصل جدید، حفظ امید ابراهیمی یا «فرمانده» تیمش بود، اما مدیرعامل استقلال در عملی کردن همین یک تقاضا هم ناکام ماند. بدتر از همه اینکه او در جمع هواداران معترض از توافق شفاهی با امید برای ادامه همکاری خبر داد، اما پس از جدایی ابراهیمی مدعی شد این بازیکن دو هفته بود جواب تلفن او را نمی‌داد! شاید یکی از نقاط قوت افتخاری در این دو سال، صداقت و راستگویی او بود، اما تناقض‌گویی در ماجرای امید ابراهیمی همین ویژگی را هم تا حدی مخدوش کرد.

    اهمال‌کاری در سوپرجام
در شرایطی که تاریخ برگزاری سوپرجام امسال از 3ماه قبل اعلام شده بود، افتخاری و همکارانش در اداره کردن تیم برای رسیدن به این بازی دچار مشکل شدند و نهایتا حضور در این مسابقه را از دست دادند. پس از آن بود که سازمان لیگ نتیجه مسابقه را 3برصفر به‌سود پرسپولیس اعلام کرد. اگر اعتراض استقلالی‌ها به جایی نرسد، این نتیجه رسما به‌عنوان نتیجه نهایی داربی87 در تاریخ ثبت می‌شود و آسان‌ترین و عجیب‌ترین باخت استقلال در تاریخ شهرآورد، در دوران مدیریت افتخاری رقم می‌خورد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید