• یکشنبه 8 مهر 1403
  • الأحَد 25 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 29
یکشنبه 8 مهر 1403
کد مطلب : 236104
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/mwoLR
+
-

انتقام حزب‌الله تکرار نصرالله

شهید سید حسن نصرالله حزب الله لبنان را به خار چشم صهیونیست‌ها تبدیل کرد

انتقام حزب‌الله تکرار نصرالله

یک دسته نظامی را به یک ارتش آماده تبدیل کرد، طوایف مختلف لبنان را حول مقاومت متحد کرد و مهر و عشقش در دل مسلمانان و آزادی‌خواهان سراسر جهان از لبنان تا آمریکا و برزیل نشست تا شهادت را به‌عنوان بزرگ‌ترین پاداش خود در راه حمایت از مظلومان در آغوش بگیرد، آن هم شهادت به‌دست خون‌ریزترین‌، قصاب‌ترین‌ و کودک‌کش‌ترین‌‍‌ها؛ شهادتی که با دست خون‌آلود صهیونیست‌ها به‌وسیله بمب چندتنی آمریکایی بر سر 6بلوک خانه مسکونی در قلب ضاحیه بیروت، پایتخت لبنان رقم خورد. بعدازظهر روز شنبه، پس از ساعت‌ها عملیات آواربرداری ساختمان‌ها در ضاحیه بیروت، حزب‌الله لبنان با انتشار بیانیه‌ای رسمی تأیید کرد که «سیدحسن نصرالله»، دبیرکل این سازمان به شهدای بزرگ و جاویداثر هم‌رزم خود پیوسته است.

رهبری بی‌بدیل در جنگ 33روزه
حمله اخیر رژیم‌صهیونیستی به ضاحیه بیروت، نخستین حمله صهیونیست‌ها به لبنان نیست. اسرائیل مدت‌هاست که تلاش دارد از طریق حمله به لبنان زمینه تغییر منطقه و تولد خاورمیانه جدید را که هدف ایده‌آل آمریکاست، فراهم کند. بااین‌حال تا‌کنون این هدف برای صهیونیست‌ها میسر نشده است؛ همانگونه که در جنگ 33روزه سال2006 نیز صهیونیست‌ها به‌ناچار شکست را در برابر حزب‌الله لبنان پذیرفتند. با توجه به تنش‌ها و بمباران لبنان توسط رژیم‌صهیونیستی می‌توان نگاهی به شکست قبلی اسرائیل در سال2006 در برابر نیروهای مقاومت لبنان داشت؛ نبردی که به فرماندهی شهید نصرالله ضربه کاری را متوجه اسرائیل کرد.


ناکامی تل‌آویو در اهداف جنگ
قبل از شروع جنگ 33روزه، منابع صهیونیستی اهدافی را برای خود تعریف کرده بودند؛ اما به هیچ‌کدام از این اهداف نرسیدند:
خلع سلاح حزب‌الله: اسرائیل خواستار خلع سلاح و نابودی حزب‌الله در سال2006 بود؛ اما به این هدف نرسید.
آزادی اسرا: رژیم‌صهیونیستی خواهان آزادی 2اسیر خود بود؛ اما در جنگ 33روزه در این هدف خود نیز ناکام ماند.
اشغال لبنان: همچنین صهیونیست‌ها خواهان تصرف بخش‌هایی از لبنان تا محدوده رودخانه لیتانی بودند؛ اما در این مرحله نیز ناموفق شدند.
تن‌دادن به آتش‌بس: تل‌آویو پس از ناکامی در اهداف خود، درنهایت قطعنامه۱۷۰۱ شورای امنیت را پذیرفت که براساس آن ارتش لبنان و نیروهای سازمان ملل متحد از مرز اسرائیل تا رودخانه لیتانی مستقر شدند.

غافلگیری‌های حزب‌الله 
حمله به ناوشکن ساعر: حزب‌الله توانست در روزهای ابتدایی جنگ با حمله موشکی، ناوچه پیشرفته اسرائیلی ساعر۵ را هدف حمله قرار دهد.
حمله موشکی به حیفا: از سوی دیگر حزب‌الله در آن سال برای نخستین بار به بندر مهم حیفا حمله موشکی کرد و پس از مدتی مناطق و شهرک‌های دورتر از حیفا را نیز هدف حمله خود قرار داد.
نابودی افسانه مرکاوا و هلی‌کوپترهای اسرائیل: ارتش اسرائیل مسلح به تانک مرکاوا بود و آن را دژی مستحکم برای خود می‌دانست. حزب‌الله توانست با موشک‌ این تانک‌ها را نابود کند و تلفات بسیاری از این طریق از دشمن خود بگیرد. حزب‌الله همچنین هلی‌کوپتر اسرائیل را نابود کرد.

شکست ارتش پیشرفته اسرائیل در برابر نیروهای چریکی
نکته مهم جنگ 33روزه آن است که ارتش اسرائیل در برابر نیروهای چریکی حزب‌الله لبنان متحمل شکست سنگین شد. اسرائیلی‌ها با بیش از ۴۰هزار نظامی وارد این جنگ شدند؛ درحالی‌که به لحاظ نیروی هوایی، دریایی و سلاح‌های زرهی زمینی بسیار برتر از نیروهای حزب‌الله بودند و ارتش اسرائیل خود را ششمین ارتش بزرگ جهان می‌خواند. در مقابل اما حزب‌الله از مدل جنگ چریکی استفاده می‌کرد. حزب‌الله در جنوب لبنان تونل‌های بسیاری ساخته بود و در طول جنگ از آنها استفاده بسیار برد.

جنگ 33روزه از زبان شهید نصرالله
چند سال پیش(1398)، سیدحسن نصرالله، دبیرکل فقید حزب‌الله لبنان در گفت‌وگویی 5ساعته با دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، به نکات مهمی درباره جنگ 33روزه اشاره کردند:
نابودی قطعی اسرائیل: تمامی داده‌ها، بررسی‌ها و اطلاعات نشان می‌دهد که چنین اتفاقی (نابودی اسرائیل) رخ خواهد داد؛ اما تحقق این مهم، بدون قیدوشرط نیست و شرط‌وشروطی دارد. شرط تحقق این مهم، آن است که مقاومت به کار خود در منطقه ادامه دهد، تسلیم اسرائیل نشود و جمهوری اسلامی نیز حمایت‌های خود از مقاومت در منطقه را تداوم ببخشد. بنابراین اگر ما مقاومت کنیم و به راه خود در این مسیر ادامه دهیم، شرایط میدانی و واقعی می‌گوید که اسرائیل نیز قادر نخواهد بود ۲۵سال در منطقه بماند.

دست رد به میانجیگری آمریکا:  دبیرکل فقید حزب‌الله همچنین در این گفت‌وگو به ماجرای تماس سعدالحریری با حزب‌الله در زمان جنگ ۳۳روزه و اعلام شروط آمریکا از سوی الحریری برای پایان‌دادن به جنگ اشاره و شروط آمریکا را اینگونه تشریح کرد: شرط اول این بود که حزب‌الله تمامی اسرای اسرائیلی را آزاد کند. شرط دوم این بود که حزب‌الله کاملا خلع سلاح و به یک حزب سیاسی تبدیل شود. شرط سوم هم موافقت حزب‌الله با اعزام نیروهای چندملیتی تابع ایالات متحده بود؛ یعنی یک اشغالگری بین‌‌المللی و اشغالگری آمریکایی. ما در برابر 2گزینه «جنگ» یا «تسلیم خفت‌بار» قرار داشتیم و گزینه جنگ را برگزیدیم.

شکست اجماع بین‌المللی برای نابودی حزب‌الله: شهید سیدحسن نصرالله همچنین در خاطرات خود درباره جنگ 33روزه از اجماع بین‌المللی برای نابودی حزب‌الله در جنگ ۳۳روزه سخن گفت و اظهار داشت که برخی مسئولان لبنانی از ریاض خواستند تا ضمن میانجیگری، برای خاتمه جنگ در جنوب لبنان تلاش کند؛ اما سعودی‌ها پاسخ دادند که هیچ دخالتی نمی‌کنند و درواقع یک تصمیم و اجماع آمریکایی، بین‌المللی و منطقه‌ای وجود دارد که حزب‌الله از بین برود.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید