• یکشنبه 15 مهر 1403
  • الأحَد 2 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 06
یکشنبه 8 مهر 1403
کد مطلب : 236092
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/mwoB3
+
-

آرامش در پیاده‌روی پاییزی ‌

دیروز وضعیت معابر تهران بعد از بارندگی چطور بود؟‌

گزارش
آرامش در پیاده‌روی پاییزی ‌

پریسا نوری-روزنامه‌نگار

اولین بارش پاییزی از جمعه‌شب شروع شد و تا عصر شنبه با قدرت ادامه داشت. با وجود پیک ترافیک صبحگاهی شنبه و آب‌گرفتگی احتمالی معابر گمان  می‌رفت این بارش‌ کم‌سابقه مشکلاتی برای تردد شهروندان ایجاد کند. از این ‌رو سری به گوشه و کنار پایتخت زدیم تا از وضعیت کانال‌ها ، جوی‌ها و آب‌گرفتگی معابر خبردار شویم. رصد میدانی حکایت از این دارد که با وجود بالا بودن حجم بارش‌ها، پایتخت روز نسبتا آرامی را سپری کرد، در نقاطی از شهر تجمع آب در معابر وجود داشت، اما آب‌گرفتگی قابل ملاحظه‌ای مشاهده نشد.

حوضچه کم‌عمق در کنارگذر
در کنارگذر بزرگراه شهید زین‌الدین و محدوده شمال شرق تهران در معبر مقابل مجتمع قضایی، خودروها به‌آرامی در ‌حرکتند و ترافیک نیمه‌سنگین برقرار است. بارش باران به قدری شدید است که تیغه برف‌پاک‌کن خودروها با سرعت به چپ و راست حرکت می‌کند. وسط کنارگذر آب جمع شده و از دور به اندازه‌ یک حوضچه کم‌عمق به ‌نظر می‌رسد، ولی خوشبختانه حرکت کند خودروها مانع از پاشیدن آب به اطراف می‌شود. کارگران خدمات شهری با جاروهای دسته‌بلند مشغول هدایت آب‌های مانده به‌ داخل جوی‌های کنار مسیرند و کم‌کم آب‌ماندگی رفع می‌شود.

 جمع‌آوری گل و لای‌ها
مقصد بعدی‌مان بزرگراه شهید صدر است؛ جایی که با توجه به وضعیت جغرافیایی‌اش در شمال تهران، حجم بارش‌ها در این محدوده بیشتر از سایر مناطق است. خودروها پشت سر هم با احتیاط در حرکتند و خبری از ترافیک سنگین و قفل شدن معبر نیست. در سمت راست بزرگراه، نرسیده به خیابان قیطریه، آب از دریچه‌های فلزی بالا آمده و به کف خیابان سرازیر شده است. اما نیروهای خدمات شهری دریچه را باز کرده و با بیل مشغول تمیز‌کردن کانال از گل و لای هستند‌ تا خللی در مسیر عبور آب پیش نیاید.

هدایت آب‌های سطحی
در مسیر شرق به ‌ غرب بزرگراه  صدر پیش می‌رویم. ‌ در محدوده خیابان کلاهدوز‌ حجم آب قابل توجهی در معبر مانده و به‌ نظر می‌رسد به‌دلیل بسته شدن جدول در این محدوده آب‌گرفتگی رخ داده است؛ با این حال اثری از بسته شدن جدول و سرریز آب به خیابان دیده نمی‌شود. دقایقی نمی‌گذرد که خودروهای خدمات شهری از راه می‌رسند و 2 نفر که لباس پاکبانی به تن دارند، زباله‌های حجیم را از جوی جمع و با جارو آب‌های سطحی را به داخل دریچه‌ها هدایت می‌کنند.





مدیر کل خدمات شهری شهرداری تهران:
آب‌گرفتگی نداشتیم

پس از بررسی میدانی، سراغ علیرضا جعفری، رئیس اداره خدمات شهری شهرداری تهران رفتیم. او درباره وضعیت آب‌گرفتگی معابر پایتخت گفت: با توجه به پیش‌بینی سازمان هواشناسی از جمعه شب ‌، عوامل اجرایی حوزه خدمات شهری در نواحی مستقر بودند و گشت و کنترل در سطح محدوده به‌طور مرتب انجام شد و الحمدا‌لله به جز چند مورد جزئی، مشکل آب‌گرفتگی در معابر پایتخت نداشتیم.
 دلایل جمع شدن آب ‌در برخی معابر و بزرگراه‌ها
به‌ گفته رئیس اداره خدمات شهری شهرداری تهران، در مواقعی که بارش‌ها شدید می‌شود در معابری که به دلایلی ازجمله نشست یا حفاری اختلاف سطح آسفالت به‌ وجود آمده آب جمع می‌شود که به این پدیده آب‌ماندگی می‌گوییم.
 آب‌ماندگی یعنی چه؟
شاید برایتان سؤال پیش بیاید که آب‌ماندگی مگر همان آب‌گرفتگی نیست. جعفری در این ‌باره چنین توضیح می‌دهد:‌ آب‌ماندگی با آب‌گرفتگی فرق دارد. آب‌گرفتگی وقتی پیش می‌آید که آب در کانال‌ها یا جوی‌ها به‌دلیل مسدود بودن کانال‌ها و جدول‌ها سرریز کند و در خیابان جاری شود، اما آب‌ماندگی به‌دلیل اختلاف سطح آسفالت است که با هدایت آب به داخل کانال‌‌ها رفع می‌شود.
‌کاهش دید و احتیاط در حرکت
اما چرا همین ‌که باران می‌بارد، تردد خودروها کندتر می‌شود و به ‌نظر می‌رسد ترافیک معابر افزایش یافته است؟ رئیس اداره خدمات شهری در پاسخ به این سؤال می‌گوید: کندی حرکت خودروها در بارندگی‌ به این دلیل است که راننده‌ها چون دید کمتری دارند، با احتیاط حرکت می‌کنند و این موضوع موجب تشدید ترافیک می‌شود.
‌ با سامانه 137 تماس بگیرید
نیروهای خدمات شهری مناطق آماده‌باش هستند، اما شهروندان هم در صورت مشاهده موارد آب‌ماندگی و آب‌گرفتگی می‌توانند با سامانه۱۳۷ تماس بگیرند و گزارش دهند. نیروهای خدمات شهری در اسرع وقت اقدام به رفع مشکل خواهند کرد.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید