• شنبه 14 مهر 1403
  • السَّبْت 1 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 05
یکشنبه 8 مهر 1403
کد مطلب : 236037
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/4875J
+
-

مراقب مبتلایان به بیماری‌های زمینه‌ای باشید

نه‌تنها بیماری‌های ویروسی و تنفسی شایع که برخی دانش‌آموزان با بیماری‌های زمینه‌ای هم دست و پنجه نرم می‌کنند. این افراد شرایط به نسبت سخت‌تری را در مواجهه با بیماری‌های فصول پاییز و زمستان تجربه خواهند کرد؛ این در حالی است که بررسی‌ها نشان می‌دهد آسم به‌عنوان یکی از این بیماری‌های زمینه‌ای، شایع‌ترین بیماری مزمن دوران کودکی و شایع‌ترین دلیل بستری در بیمارستان در این سنین به شمار می‌رود. این بیماری همچنین شایع‌ترین دلیل غیبت طولانی‌مدت دانش‌آموزان از مدرسه هم هست.
آسم یک التهاب مزمن راه‌های هوایی ریه است که باعث تنگ شدن مجاری هوایی و افزایش تحریک‌پذیری آنها نسبت به عوامل مختلف محیطی می‌شود. سرفه مکرر، خس‌خس سینه، تنگی‌نفس و احساس فشار یا گرفتگی در قفسه سینه هم از مهم‌ترین علائم ابتلا به آسم است. این علائم طی زمان متغیر بوده و گاهی اوقات به‌طور طولانی‌مدت به‌ویژه در کودکان و نوجوانان می‌تواند به شکل خاموش و بدون علامت باشد.
البته این بیماری تنفسی‌ عفونی و مسری نیست، اما با توجه به حضور این دانش‌آموزان در مدرسه و شیوع بیماری‌های فصلی، درصورت ابتلا به عفونت‌های ویروسی ازجمله سرماخوردگی و آنفلوآنزا می‌تواند منجر به بدتر شدن بیماری یا بروز حمله آسم در آنها بشود.
عواملی ازجمله ژنتیک، بی‌تحرکی و چاقی، خوردن غذای آماده، بعضی از مشاغل مانند نجاری، نقاشی ساختمان، نانوایی...، سیگار و سایر دخانیات، آلودگی هوا، عوامل میکروبی و قارچ‌ها، آلاینده‌های داخل منازل مانند بخار آشپزی، رطوبت بالا و حشرات موذی مانند سوسک و همچنین نگهداری حیوانات در منزل یا گرده‌گل‌ها و گیاهان منجر به بروز آسم در افراد می‌شود.
شناسایی و درنظر گرفتن مراقبت‌های بیشتر از این دانش‌آموزان، ازسوی مدیران و اولیای مدارس می‌تواند کیفیت حضور و تحصیل این گروه از کودکان و نوجوانان را افزایش دهد. اینکه توصیه‌های خودمراقبتی درباره آنها و سایر دانش‌آموزان با بیماری‌های زمینه‌ای ضرورت بیشتری خواهد داشت تا هم خودشان و هم سایرین با رعایت نکات بهداشتی مانع از شیوع بیماری و انتقال آن به دیگران به‌ویژه این افراد شوند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید