• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
پنج شنبه 28 تیر 1397
کد مطلب : 23590
+
-

موانع ورود به کسب و کارهای اینترنتی چبیست؟ چه راه‌های عبوری وجود دارد؟

موفقیت در آن‌سوی ترس

موفقیت در آن‌سوی ترس

    علیرضا دهقانیان

سال‌های اخیر بازار کسب و کارهای اینترنتی خیلی داغ شده و افراد زیادی مشتاق هستند تا داشتن درآمد آن‌لاین را تجربه کنند اما گاهی، ترس‌ها به وسواس تبدیل می‌شود و خیلی از افراد هنوز هم نتوانسته‌اند کسب و کار اینترنتی خود را راه‌اندازی کنند. دلایل زیادی وجود دارد تا مانع راه‌اندازی یک کسب و کار اینترنتی شود. ترس از شکست یکی از مهم‌ترین آنهاست. همین باعث شده تا هزاران ایده هیچ وقت عملی نشوند. ایده‌هایی که ممکن است روزی به معروف‌ترین کسب و کار‌های آن‌لاین ایرانی تبدیل شوند. ولی واقعا مشکل کجاست؟ جاوید گرشاسبی، که سال‌ها در زمینه کسب و کارهای اینترنتی فعالیت دارد شما را با 5دلیل و ترس اصلی که مانع از راه‌اندازی این نوع کسب و کار می‌شود آشنا می‌کند.

ترس از رقبا
اولین ترسی که خیلی از دوستان با آن مواجه می‌شوند ترس از مقابله با رقبا است. طبیعی است که قبل از شما کسب و کارهای موفق زیادی حضور داشته باشند. اما این دلیل نمی‌شود که هیچ وقت به آنها نرسید!قطعا چون آنها زودتر کارشان را شروع کرده‌اند شناخته‌تر از شما هستند اما دلیل بر این نیست که کسب و کار شما هرگز دیده نشود. شما نیاز به یک مزیت رقابتی دارید. اگر کسب و کارتان کوچک است نیازی نیست که حتما با بزرگان رقابت کنید. با یک مزیت رقابتی خوب می‌توانید مخاطبان زیادی را با کسب و کارتان آشنا کنید. شما مشتریان خود را دارید آنها هم مشتریان خودشان را! ضعف‌های رقبای‌تان می‌تواند به یک مزیت رقابتی برای شما تبدیل شود. دقت داشته باشید که ارزان بودن محصولات و خدمات شما نسبت به رقبا نمی‌تواند به تنهایی یک مزیت رقابتی برای شما محسوب شود. دنبال مزیتی باشید که در بین رقبا وجود نداشته باشد و کسی هم نتواند به راحتی آن را کپی کند. بهتر است در ابتدا فقط روی مخاطبان‌تان تمرکز کنید و به فکر رقابت با بزرگان در حوزه کاری‌تان نباشید. مهم‌ترین چیز این است که روزبه‌روز علاقه‌مندان به کسب و کارتان را بیشتر کنید.

بی هدفی
آینده کسب و کارتان را چطور می‌بینید؟ اصلا به آینده کسب و کارتان تا به حال فکر کرده اید؟ به این فکر کرده‌اید که مثلا 5سال دیگر قرار است کجا باشید. جایگاه‌تان در بین رقبا کجا خواهد بود؟ 
متأسفانه خیلی‌ها بدون داشتن هدف خاصی قصد راه‌اندازی کسب و کار اینترنتی دارند و تنها هدف‌شان رسیدن به درآمد است. البته هدف اصلی همه کسانی که کسب و کار اینترنتی راه‌اندازی می‌کنند همین است اما خیلی مهم است که این درآمد از چه طریق حاصل می‌شود! خیلی از وب‌ سایت‌های زرد را دیده‌ایم که عمده درآمد آنها از ترافیک‌شان است. هر چقدر ترافیک‌شان بیشتر باشید درآمدشان هم بیشتراست، اما واقعا شما هم همینطور فکر می‌کنید؟ فکر می‌کنید از هر طریقی که شده باید درآمد داشته باشید؟ این اشتباه‌ترین کار ممکن است. کسب و کار اینترنتی فقط کسب درآمد از اینترنت نیست! کسب و کارتان باید محکم و استوار بر پایه هدفی مشخص باشد.
اگر می‌خواهید کسب و کار پایداری داشته باشید و برای آینده سرمایه‌گذاری کنید بهتر است هدف خود را از همین ابتدای کار مشخص کنید. اینکه در آینده قرار است با چه کسانی رقابت کنید یا چه امکاناتی را می‌خواهید در آینده به کسب و کارتان اضافه کنید هدف‌های بزرگ شما محسوب می‌شوند.خیلی از کسب و کارهایی که شکست می‌خورند و نابود می‌شوند هدف درستی برای خود تعیین نکرده‌اند.

ترس از شکست
ترس از شکست هنگامی همراه شما خواهد بود که ندانید دقیقا می‌خواهید چه کار کنید. تمام مواردی که تا الان به آنها اشاره شد رابطه مستقیم با ترس از شکست دارند. به‌عنوان مثال اگر اطلاعات کافی در مورد تبلیغات اینترنتی نداشته باشید ممکن است سرمایه‌تان را به باد دهید و شکست بخورید.یا به‌عنوان مثال اگر راه مقابله با رقبا را ندانید قطعا نمی‌توانید به آنها برسید و درجا می‌زنید. به همین دلیل از رقابت با رقبای خود می‌ترسید. همین باعث می‌شود همیشه با خود بگویید نمی‌توانید در کسب و کارتان موفق شوید.
ترس از شکست زمانی پر رنگ‌‌تر می‌شود که زمزمه‌های اطرافیان‌تان که مدام می‌گویند «نمی شود» را بشنوید. خیلی‌ها با این مشکل مواجه هستند و همین موضوع باعث می‌شود اعتماد به نفس‌تان را از دست بدهید و روزبه‌روز آرزوی داشتن یک کسب و کار اینترنتی در شما تبدیل به یک حسرت بزرگ شود.

فیل سفید شما چیست؟ 
در حوزه کسب و کار «فیل سفید» به‌عنوان یک اصطلاح به‌کار می‌رود؛ مثلا وقتی وب‌سایتی طراحی و کلی برای آن هزینه کرده‌اید و چند سال وقت صرف آن کرده‌اید، اگر هم به سوددهی نرسد دیگر دل‌تان نمی‌آید که آن را رها کنید و باز هم مدام هزینه می‌کنید تا از آن نگهداری کنید. در موارد این‌چنینی به شما می‌گویند این فیل سفید را رها کن یا فکر اساسی کن. اما ماجرای این فیل سفید از کجا وارد حوزه کسب و کار شده است؟
در حکایتی از گذشته معروف است که پادشاه یک کشور به پادشاه یک کشور دیگر فیلی سفید هدیه داد. فیل سفید گونه‌ای کمیاب در آن کشور محسوب می‌شد و از این‌رو برای مردم بسیار دوست داشتنی و مورد احترام بود. کسی که هدیه را پذیرفته‌بود هزینه‌های زیادی را صرف نگهداری و خوراک این فیل سفید می‌کرد. نسل‌های مختلف هم بدون آنکه بدانند این فیل سفید به چه درد می‌خورد هزینه‌های زیادی را برای آن متحمل می‌شدند و دل‌شان نمی‌آمد که آن را کنار بگذارند یا رها کنند چون می‌گفتند: «حیف است تا‌کنون هزینه زیادی برای آن شده است و نمی‌توان آن را رها کرد!» فیل سفید در مدیریت هم استعاره از موضوعی است که هزینه زیادی برای آن صرف شده ولی هیچ خاصیت مفیدی ندارد! 

نداشتن اطلاعات کافی
یکی از مشکلاتی که خیلی از افراد با آن مواجه‌اند، نداشتن اطلاعات کافی است. اطلاعات مهمی که هر شخصی برای راه‌اندازی کسب و کار اینترنتی به آنها نیاز دارد. متخصص بودن برای شروع اصلا مهم نیست همین که تا حدودی با مسائل مربوط آشنا باشید کافی است. به‌عنوان مثال خیلی از دوستان نمی‌دانند برای طراحی سایت خود دقیقا چطور باید عمل کنند. فکر می‌کنند حتما باید هزینه‌های زیادی را متقبل شوند. درصورتی که اینطور نیست! شما با کمترین هزینه هم می‌توانید وب سایت خود را توسط سیستم‌های مدیریت محتوای رایگان مانند وردپرس راه‌اندازی کنید. یا اینکه خیلی از افراد فکر می‌کنند فقط راه برای دیده شدن کسب و کارشان تبلیغات پولی است. درصورتی که برای شروع می‌توانند از روش‌های رایگان افزایش ترافیک سایت استفاده کنند. به‌عنوان مثال تولید محتوای هدفمند و جذاب یکی از بهترین روش‌ها برای جذب مخاطبان به کسب و کارتان است. پس همانطور که متوجه شدید؛ با داشتن اطلاعات بیشتر علاوه بر صرفه جویی در هزینه‌ها خیال‌تان راحت است که برای شروع کار نیازی نیست که حتما متخصص باشید. با حداقل‌ها هم می‌توانید شروع کنید.سعی کنید قبل از شروع هر کاری اطلاعات‌تان را تا حد قابل‌قبولی بالا ببرید. در مورد کسب و کار اینترنتی مطالعه داشته باشید. اینکه چطور با کمترین هزینه می‌توانید بهترین بازدهی را داشته باشید بسیار مهم است.

کمال گرایی
هر کسب و کاری که این روزها می‌بینید بر سر زبان‌ها افتاده است از همان روز اول اینطور که الان می‌بینید نبوده است. قرار نیست که شما هم از همان اول بهترین باشید.کمال گرایی در وجود بسیاری ذاتا وجود دارد. اینکه بهترین باشید هدف اصلی‌تان باید باشد اما نه اینکه از همان اول بهترین باشید. بسیاری از دوستانی که کسب و کار اینترنتی را تا الان راه‌اندازی نکرده‌اند فقط دلیلش کمال گرایی‌شان بوده است؛ اینکه بهترین وب سایت را باید داشته باشند. واقعا داشتن یک وب سایت شیک و گران قیمت باعث موفقیت در کسب و کارتان نمی‌شود. با یک وب سایت ارزان قیمت هم می‌توانید کارتان را شروع کنید. افراد زیادی از ابتدا با حداقل‌ها کارشان را شروع کرده‌اند و حتی هم‌اکنون هم که به درآمدهای بالا رسیده‌اند تغییرات زیادی نکرده‌اند. پس مهم‌ترین چیز مخاطبان هستند. باید به بهترین نحو نیازشان را برطرف کنید. در بسیاری از مواقع بهترین بودن را مخاطبان تعیین می‌کنند. تا زمانی که کسب و کارتان را راه‌اندازی نکنید نمی‌توانید نیازهای آنها را شناسایی و برطرف‌سازید! داشتن وسواس زیاد شما را از هدف اصلی‌تان دور می‌کند.

باج‌ می‌گیرند!

چند سالی است که هکرها بعد از نفوذ به سیستم شما، اطلاعات و فایل‌های حساس شما را برای دریافت باج، گرو می‌گیرند و شما را به حذف و یا افشای آنها تهدید می‌کنند. آنها از طریق ای‌میل، بازی‌های رایانه‌ای یا لینک‌های آلوده وارد سیستم یا گوشی هوشمندتان می‌شوند و پس از دستیابی به فایل‌های مهم از شما باج می‌خواهند!

از سال 2016هر روز بیش از 4000حمله از نوع باج افزار رخ داده است

باج درخواستی در حوزه کسب و کار از 17هزار تا 150هزار دلار متغیر بوده است که گاهی تخفیف هم داده اند
طبق بررسی‌های انجام شده، در دنیا بیش از 70درصد قربانیان تجاری هکرها، باج پرداخت کرده‌اند تا خودشان را نجات دهند. 50درصد بیش از 10هزار دلار و 20درصد بیش از 20هزار دلار پرداخت کرده‌اند.


گروگان نشوید

با توجه به اینکه هرازگاهی صحبت از یک بدافزار و باج افزار جدید به گوش می‌رسد و آنها مدام الگوریتم‌های رمز‌نگاری خود را تغییر می‌دهند تا مورد رمزگشایی قرار نگیرند، عملا راهکار خاصی وجود ندارد تا بتوان به‌طور کامل از آنها در امان ماند اما این اقدامات پیشگیرانه را جدی بگیرید:


باز نکردن پیوست‌های ای‌میل‌های ناشناس.

تهیه نسخه پشتیبان به‌صورت منظم و مدون در بازه‌های زمانی از اطلاعات کاری و حساس.

نصب آنتی‌ویروس و آنتی‌اسپای و مهم‌تر از آن به روز رسانی منظم، راه‌اندازی فایروال و پیکربندی مناسب.

مراجعه نکردن به سایت‌های نامطمئن، و کلیک نکردن روی لینک‌های نامعتبر.

کاربران گوشی‌های هوشمند و تبلت برنامه‌های کاربردی را از فروشگاه‌های معتبر و مورد تأیید تهیه کنند و پیش از نصب و راه‌اندازی این برنامه‌ها حتما به‌نظرات ضمیمه آن توجه داشته باشند.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید