• یکشنبه 29 مهر 1403
  • الأحَد 16 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 20
سه شنبه 3 مهر 1403
کد مطلب : 235603
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/lOnwl
+
-

اینجا بوی بهشت می‌دهد

اینجا بوی بهشت می‌دهد

  موضوع: رکورد بیشترین شهید در یک کوچه
  شرح: کوچه برادران شهید پاکند در محله کوی 17شهریور 13شهید تقدیم انقلاب کرده است   
***
بین همه کوچه‌پس‌کوچه‌های پایتخت، کوچه برادران شهید پاکند در محله کوی 17شهریور تافته جدابافته است و شهرتی فراتر از تاریخچه 70ساله‌اش دارد. این کوچه برای بخشی از اهالی تهران، حکم گذرگاهی با انبوه خاطرات دوران دفاع‌مقدس را دارد.
حکایت 13شهید این کوچه به دونده‌های دوی امدادی می‌ماند که بعد از طی‌ مسافتی طولانی چوب را به دونده دیگری می‌دهد تا خودش را به خط پایان برساند و نتیجه ایثار بقیه به بار بنشیند. جوان‌های کوچه شهید برادران پاکند یکی پس از دیگری مسیر رسیدن به خط مقدم جبهه را در پیش گرفتند و در تابوت‌های سبز و سفید و سرخ برگشتند تا دیگری جایشان را بگیرد.
تا آخرین روزهای دفاع‌مقدس، ساکنان این کوچه 13بار تابوت گلگون شهدا را روی دوش گرفتند و هنوز خاطرات آخرین شهید را مرور نکرده، آغوششان را برای شهید بعدی باز کردند. از همان روزها بود که نام کوچه به بهشت تغییر کرد و شهرتش از مرزهای محله 17شهریور فراتر رفت.
محمود عزیزی کسی است که در آن روزها و ماه‌های پرالتهاب خبر شهادت رزمنده‌های محله را به خانواده‌ها می‌رساند و شاهد زنده همه اتفاقاتی است که نام کوچه بهشت قدیم و برادران شهید پاکند فعلی را بر سر زبان‌ها انداخت. او می‌گوید: «وقتی می‌خواستیم نام شهیدی را برای کوچه‌های محله انتخاب کنیم با گذشت و ایثار خانواده‌های آنها مواجه می‌شدیم. در آن مقطع با کوچه‌هایی مواجه بودیم که در یک فاصله زمانی کوتاه 4یا 5 شهید داشتند و ما می‌ماندیم که نام کدام شهید را برای آن کوچه انتخاب کنیم. در مورد کوچه برادران شهید پاکند که 13شهید داده بود مشکلاتمان دوچندان بود، اما ایثار و ازخودگذشتگی خانواده‌های شهدا راهگشا شد و در نهایت نام برادران شهید پاکند را برای این کوچه انتخاب کردیم.»
محمود عزیزی که در سال‌های دفاع‌مقدس قاصد شهادت بوده خاطره‌ای هم از تشییع همزمان 2شهید در کوچه برادران شهید پاکند نقل می‌کند: «برخی کوچه‌ها ازجمله کوچه برادران شهید پاکند در یک روز 2شهید داشت و پیکر آنها با فاصله به تهران می‌رسید. برای اینکه مردم در مراسم تشییع هر دو شهید حضور داشته باشند و هیچ شهیدی غریب به خاک سپرده نشود تا رسیدن هر دو پیکر صبر می‌کردیم.»



 

این خبر را به اشتراک بگذارید