• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
سه شنبه 3 مهر 1403
کد مطلب : 235601
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/j2lrW
+
-

دارالشهدای پایتخت کجاست؟

  موضوع: منطقه ۱۷ رکورددار تقدیم بیشترین شهید در تهران
  شرح: 4000نفر از اهالی منطقه 17به مقام رفیع شهادت رسیده‌اند
***
منطقه ۱۷ با ۴ هزار شهید لقب دارالشهدای تهران را به‌خود اختصاص داده است؛ منطقه‌ای کوچک و پرتراکم که جمعیت بی‌شماری در وسعت ۸ کیلومترمربعی آن زندگی می‌کنند.
وسعت کم منطقه 17باعث شده بود تا اهالی ۱۴ محله آن با یکدیگر در ارتباط باشند. صداقت‌ پورعباسی از معتمدان و فعالان فرهنگی و اجتماعی این منطقه پایتخت می‌گوید: «۱۵۴ مسجد و ۲۰۰ حسینیه در منطقه ما وجود دارد. همین، نشان از قوت دین و مذهب در این پهنه از پایتخت دارد. سال‌های جنگ بیش از ۸۰ پایگاه بسیج اعزام به جبهه در این منطقه فعال بود. به‌خصوص از حوزه بسیج ۲۶۱ صاحب‌الزمان(ع) و حوزه بسیج شهید سلیمانی. خانواده‌های دارای ۴ شهید، ۳ شهید و ۲ شهید در این منطقه بسیار است و به‌حق عنوان دارالشهدای تهران شایسته این منطقه است.»
از هر ۸ خانه این منطقه یک شهید تقدیم به اسلام و انقلاب شده است. پورعباسی می‌گوید: «در زمان جنگ هر هفته ۱۰ تشییع پیکر شهید در این محدوده برگزار می‌شد. جالب است بدانید که تنها دریکی از مدارس این منطقه نام ۸۰ رزمنده دانش‌آموز که به مقام شهادت رسیدند ثبت‌ شده. منطقه ۱۷ نسبت به وسعتش نه در تهران بلکه دارالشهدای کل کشور است.»
پورعباسی در ادامه می‌گوید: «شهدای ترور منطقه ۱۷ معمولاً به‌دست گروه‌های معاند، ضدانقلاب و منافقین در کوچه‌ها و معابر مورد سوءقصد و ترور قرار گرفتند. تعدادی از مردم این منطقه در جریان موشک‌باران شهری دشمن بعثی به شهادت رسیدند. همچنین عوامل تروریست و خودفروخته جبهه وهابی صهیونیستی یا منافقین کوردل با بمبگذاری در اماکن عمومی موجب شهادت تعداد زیادی از اهالی شدند. شهدای خدمت منطقه همیشه در یادها ماندگار می‌مانند. شهدای خدمت در حال خدمت در سازمان‌ها، ادارات و محل کار خود براثر سوانح و حوادث جانشان را تقدیم کردند. بسیاری از شهدای این محدوده از پایتخت از شهدای دانش‌آموز و دانشجو بودند. روحانیون اینجا نیز همیشه مقدم بوده و با حضور در جبهه‌ها جانشان را نثار وطن کرده‌اند. زنان منطقه نیز از این قافله عقب نمانده و نامشان در فهرست شهدای منطقه ۱۷ می‌درخشد.» شهدای گمنام در مقبره شهدای محله‌های امامزاده حسن(ع)، ابوذر و زمزم سال‌هاست آرمیده‌اند. مردمان منطقه ۱۷ از همان سال‌های شروع مبارزات انقلابی در زمان طاغوت شهیدان بی‌شماری را تقدیم انقلاب کردند و با تشییع چندین شهید مدافع حرم و شهید امنیت طی سال‌های اخیر نشان داده‌اند همچنان بر عهد خود با انقلاب پایبند مانده‌اند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید