• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
یکشنبه 1 مهر 1403
کد مطلب : 235440
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/765xj
+
-

قوز نکنید!

بالاخره سال تحصیلی آغاز شد و دانش‌آموزان از امروز راهی مدرسه شدند. نکته مهم اینکه علاوه بر کسب علم، باید مراقبت از سلامت‌ این گروه سنی هم جدی گرفته  و آموزش داده شود. یکی از این نکات مهم آموزشی، نحوه صحیح نشستن برای انجام تکالیف در خانه و نور مناسب اتاق است و در غیر این صورت آسیب‌های متعددی از آسیب ستون فقرات گرفته تا ضعف شدید بینایی در کمین کودکان
خواهد بود.
1. دانش‌آموزان باید با کمر صاف بنشینند و از خم شدن زیاد به سمت میز خودداری کنند. این کار به جلوگیری از فشار به ستون فقرات کمک می‌کند. فاصله بدن از میز هم باید حدود ۳۰ تا ۴۰ سانتی‌متر باشد. اگر ارتفاع صندلی برای کودک زیاد است، استفاده از زیرپایی می‌تواند مفید و کمک‌کننده باشد.
2. بهتر است کودکان برای انجام تکالیف مدرسه از نور طبیعی استفاده کنند. میز تحریر هم نزدیک پنجره باشد تا نور روز
به خوبی به آن برسد. اگر نور اتاق هم کافی نیست، حتما باید از چراغ مطالعه مناسب استفاده کرد.
3. میز تحریر باید با توجه به قد دانش‌آموز خریداری شود و به اندازه‌ای باشد که دانش‌آموز بدون خم شدن روی آن کار کند. صندلی هم باید قابل تنظیم باشد تا کف پاها به راحتی روی زمین قرار بگیرد. صندلی‌های چرخدار می‌توانند به دانش‌آموزان کمک کنند تا به راحتی موقعیت خود را تغییر دهند و تحرک بیشتری داشته باشند. کودکانی هم که میز و صندلی ندارند باید نحوه صحیح نشستن را یاد بگیرند؛ اینکه پشت خود را صاف نگه دارند و از خم شدن زیاد به جلو خودداری کنند. کودک نباید در تمام مدت مشق نوشتن روی زمین، پاهای خود را زیر بدنش جمع کند یا مدت طولانی روی شکمش دراز بکشد.
4. دانش‌آموزان باید هر ۳۰ تا ۴۰دقیقه یک‌بار از جای خود بلند شوند و کمی قدم بزنند یا حرکات کششی انجام دهند تا از خستگی بدن و فشار زیاد بر ستون فقرات جلوگیری کنند.
5. اگر نکات مربوط به نحوه صحیح نشستن و محیط مناسب برای انجام تکالیف رعایت نشود، کودکان ممکن است با عوارض و آسیب‌هایی ازجمله مشکلات ستون فقرات، خستگی و دردهای عضلانی، کاهش تمرکز و عملکرد ذهنی، خستگی و آسیب‌های چشمی، سردرد و میگرن، کاهش رشد طبیعی، تغییر خلق و خو، مشکلات عروقی و گردش خون مواجه شوند.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید