• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
سه شنبه 5 دی 1396
کد مطلب : 2349
+
-

نقشه‌های اضطراری برخی محله‌ها به روز می‌شوند

در 48 ساعت پس از اعلام انتشار نقشه‌های اضطراری محله‌ها، شهروندان نیم‌میلیون‌بار این نقشه را دریافت کردند

گزارش
نقشه‌های اضطراری برخی محله‌ها به روز می‌شوند

حامد فوقانی/ خبرنگار:

 شنبه‌شب پس از پایان سومین جلسه اضطراری شورای هماهنگی مدیریت بحران شهر تهران پس از زلزله ملارد، شهردار پایتخت از انتشار نقشه تخلیه امن اضطراری به تفکیک محله‌ها خبر داد. پس از این بسیاری از شهروندان به سایت شهرداری مراجعه و سعی کردند تا هرچه سریع‌تر نقشه اضطراری محله خود را دانلود کنند.

تا جایی که تا صبح روز گذشته این نقشه‌ها بیش از 500هزار بار از سوی شهروندان دانلود شد و از این حیث یک ‌رکورد در پورتال شهرداری به ثبت رسید. در این بین، از سوی برخی از مردم مشکلاتی برای چگونگی استفاده از نقشه‌ها و نحوه دانلودش مطرح شد. به‌طور نمونه عده‌ای در تماس با گروه شهر روزنامه همشهری اعلام کردند که زیرسایت بخش نقشه اضطراری باز نمی‌شود. از سوی دیگر برخی نیز عنوان کردند، نقشه‌های بارگذاری شده گنگ بوده و خیلی مدت‌ها پیش تهیه شده‌اند و با توجه به تغییرات صورت‌گرفته در تهران به‌ویژه از نظر شهرسازی و ساخت‌وسازهای صورت‌گرفته کاربردی نیست. درحالی‌که به‌نظر می‌رسد ایرادات گرفته شده کارشناسی نبوده و در اخبار منتشر شده از این بابت مشخص نیست به‌صورت واضح کدام کارشناس به نقشه‌ها ایراد گرفته است.

فقط چند محله به‌روز نیستند

در میان سؤالات، ابهامات و مشکلات مطرح‌شده درخصوص نقشه‌های اضطراری محله‌های شهر تهران در وهله نخست باید گفت که زیر سایت مورد نظر در پورتال شهرداری تهران به‌دلیل مراجعه بالای شهروندان در روز نخست با مشکلاتی از نظر دسترسی و دانلود مواجه شد که این مشکل عصر روز یکشنبه کاملا رفع شد. هم‌اکنون نیز این سایت برای همگان در دسترس است.

اما در مورد اینکه گفته شده نقشه‌ها به‌شدت به‌خاطر شهرفروشی سال‌های اخیر فاقد کارایی است، معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران به همشهری می‌گوید: «اولویت ما برای طراحی این نقشه‌ها هدایت شهروندان حین و پس از بحران به فضاهای باز بوده اما به هرحال برخی محله‌ها دچار تغییرات اساسی شده‌اند و ما با به‌روزرسانی نقشه‌ها، مدارس را به‌عنوان محل امن معرفی کرده‌ایم.» حیدر کلهری با بیان اینکه برخی به اشتباه اعلام می‌کنند نقشه‌ها با توجه به وضعیت سال87 تهران طراحی شده است، می‌گوید: «در آن سال ما با همکاری جایکا (آژانس همکاری‌های بین‌المللی ژاپن) تازه به طراحی نقشه‌ها اقدام کردیم اما نقشه‌ها به مرور از سال92 آماده شد و اینطور نیست که با وضعیت فعلی محله‌ها همخوانی نداشته باشد.

البته نقشه‌های چند محله احتیاج دارند که به‌روز شوند ولی تعدادشان زیاد نیست.»  این کارشناس بخش مدیریت بحران در پاسخ به این سؤال که برخی ایراد می‌گیرند چرا طبق نقشه‌ها شهروندان خیلی از محله‌ها پس از حادثه‌ای مثل زلزله باید به مدارس فرسوده بروند، می‌گوید: «ما در بعضی از مناطق به‌خصوص مناطق مرکزی 10 و 12 اصلا فضای بازی نداریم و ناگزیر مدارس را به‌عنوان جای امن معرفی کرده‌ایم.» کلهری اضافه می‌کند که هدایت به مدارس فرسوده این‌طور نیست که افراد در داخل ساختمان پناه بگیرند و در واقع پس از رخداد حادثه‌ای مثل زلزله که هر اتفاقی قرار بوده بیفتد افتاده، دیگر در حیاط مدرسه مردم از خطر ریزش بیشتر از خانه خود در امان هستند.

ربات اضطراری به کمک می‌آید

نحوه استفاده از نقشه‌های تخلیه امن اضطراری محله‌های تهران سؤالی بوده که طی 48ساعت گذشته بسیار مطرح شده است. حال این‌طور که احمد صادقی، رئیس ستاد پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران به همشهری می‌گوید برنامه آموزش رسانه‌ای را برای این منظور در دستور کار قرار داده‌اند.

وی با بیان اینکه کلیپ‌های آموزشی استفاده از نقشه در دست ساخت است، می‌افزاید: «به شهرداری‌های مناطق اعلام کرده‌ایم که در خانه‌های دوام و ایمنی محله‌ها نیز فردی آگاه را برای آموزش به شهروندان مسئول کنند.» به گفته وی، همچنین رباتی ویژه شبکه‌های مجازی از هفته آینده فعال می‌شود که هم برای دانلود نقشه‌ها و آموزش استفاده کاربرد دارد. صادقی تأکید می‌کند که کلیات نقشه‌های امن اضطراری مورد تأیید کارشناسان شهری است و از بین 354محله چند محله خاص به‌دلیل تغییرات در فضاهای باز، نقشه‌های‌شان باید تغییر کند. وی اعلام می‌کند که سامانه137 شهرداری برای شنیدن نظرات شهروندان، رفع ایرادات و ابهامات، آمادگی لازم را رابطه با نقشه‌ها‌دارد.

 

   نقشه اضطراری چیست؟

نقشه تخلیه امن اضطراری محله‌های شهر تهران، نقشه‌های ساده‌ای از محل سکونت شهروندان هستند که علاوه بر مشخص‌کردن مراکز امن، مسیرهای تخلیه و هدایت به سمت این مراکز را نشان می‌دهند. این مراکز عمدتا فضاهای باز یا سرپوشیده امن و مقاومی هستند که برای استقرار افراد تا 72ساعت پس از زمان وقوع بحران پیش‌بینی شده‌اند. در این مراکز حتی نمای ساختمان‌های مورد نظر بررسی شده تا احتمال تخریب نما بعد از حادثه نیز در حداقل‌ترین حالت ممکن باشد. طبق آمار تا صبح روز گذشته بیش از نیم‌میلیون برای دانلود نقشه‌ها به سایت شهرداری تهران (Tehran.ir) مراجعه کرده‌اند. پس از مراجعه به سایت شهرداری در نوار بالای صفحه، نقشه‌های تخلیه‌ امن اضطراری را به رنگ قرمز مشاهده می‌کنید و با کلیک روی آن باید منطقه سکونت خود را مشخص کرده و سپس وارد بخش محله شده و نقشه را ملاحظه کنید.  4۰ درصد ارجاعات به صفحه مذکور توسط شبکه‌های اجتماعی و ۶۰ درصد از سایت‌های خبری و اطلاع‌رسانی و موتورهای جست‌وجو صورت گرفته است.  بیشترین محله‌هایی که نقشه را دانلود کرده‌اند، سعادت‌آباد و هفت‌حوض بوده‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید