• یکشنبه 25 شهریور 1403
  • الأحَد 11 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 15
سه شنبه 20 شهریور 1403
کد مطلب : 234603
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/lOn7J
+
-

سلام صدرنشین!

تیم ملی آشفته و پرحاشیه ایران، امشب در ورزشگاه هزاع بن زاید شهر العین مهمان امارات است؛ همان ورزشگاهی که در آن 3گل از ژاپن خوردیم

رقابت‌های مقدماتی جام‌جهانی2026 امشب با برگزاری یک بازی خارج از خانه برای تیم ملی ایران ادامه می‌یابد. در دور سوم این رقابت‌ها در قاره آسیا که برای تیم‌های درجه‌اول این قاره می‌تواند دور پایانی باشد، ایران در نخستین بازی میزبان قرقیزستان بود که در یک بازی پرحاشیه به برتری یک بر صفر و 3امتیاز اول رسید. وقایع این بازی بیش از هر چیز تحت‌تأثیر زمین چمن نامرغوب فولادشهر قرار گرفت اما امشب تیم ملی در دومین بازی‌اش باید در زمین حریفی به میدان برود که قطعا چمن مناسب و باکیفیتی را برای میزبانی از ایران تدارک دیده است. بنابراین بعد از مسابقه دیگر بهانه چمن نامرغوب و زمین کج هم در میان نخواهد بود و همه‌‌چیز راجع به کیفیت بازی تیم ملی و نتیجه این مسابقه گفته خواهد شد؛ نتیجه‌ای که هواداران تیم ملی با کمی ناامیدی درباره آن صحبت می‌کنند، چون درست در روزی که ایران با یک برد خفیف در زمین خودش کمتر از انتظار ظاهر شد، اماراتی‌ها با بردن قهرمان جام‌ملت‌ها آن هم در زمین حریف بسیار محکم و پرقدرت نشان دادند.

   مأموریت خطرناک؛ قتل قهرمان آسیا
در روز اول از گروه A همزمان با برتری یک بر صفر ایران مقابل قرقیزستان، تیم ملی ازبکستان نیز موفق شد با گلزنی جلال‌الدین ماشاریپوف، بازیکن استقلال، از سد کره‌شمالی بگذرد اما پرگل‌ترین برد گروه نصیب تیمی شد که اصلا کسی فکر نمی‌کرد بتواند در بازی اول به پیروزی برسد. قطر بعد از قهرمانی در جام‌ملت‌ها که با بردن ایران در مرحله نیمه‌نهایی به‌دست آمده بود، در نخستین روز از دور نهایی مقدماتی میزبان امارات بود و پیش‌بینی می‌شد به‌راحتی 3امتیاز این بازی را از آن خود کند. در همین جام‌ملت‌های اخیر که با قهرمانی قطر به پایان رسید، امارات در مرحله یک‌هشتم نهایی مقابل تاجیکستان حذف شد و حتی به جمع 8تیم برتر هم نرسید. حال آنکه ایران و قطر هر دو در جمع 4تیم مرحله نیمه‌نهایی حضور داشتند. در دوره قبلی جام‌ملت‌ها نیز امارات با وجود استفاده از شرایط میزبانی در مرحله نیمه‌نهایی با 4گل از قطر شکست خورده بود. همین‌خاطرات کافی بود تا همه امارات را تیم ضعیف‌تری نسبت به قطر و ایران تلقی کنند. نتیجه یک بر صفر به سود قطر که تا دقیقه68 این بازی حاکم بود، تمامی گمانه‌های فوق را تقویت می‌کرد اما سهیل، الدهنانی و احمد صالح در دقایق 68، 80 و 4+90 نه‌تنها امارات را به بازی برگرداندند بلکه این تیم را در پایان روز اول به صدرنشین گروه A بدل کردند؛ بزرگ‌ترین شگفتی روز اول در نخستین گروه این رقابت‌ها.

   شانزدهمین برد واجب است
ایران و امارات تاکنون 19بار مقابل یکدیگر قرار گرفته‌اند که سهم ایران 15پیروزی و سهم اماراتی‌ها فقط یک پیروزی بوده است. از نخستین رویارویی 2تیم که سال1980 در یک بازی دوستانه رخ داد و با برتری 2 بر صفر ایران همراه بود تا آخرین مسابقه که همین چند ‌ماه قبل در جام‌ملت‌های آسیا و در مرحله گروهی (2 بر یک به سود ایران) انجام شد، ایران در اغلب مسابقاتش با این حریف دیرینه اما کم‌بنیه پیروز و موفق بوده است. در مقدماتی جام‌جهانی قبلی یعنی جام2023 قطر، درست مانند امسال ایران با امارات همگروه بود و تیم یکدست دراگان اسکوچیچ 2بار این تیم را در بازی‌های رفت و برگشت مغلوب ساخت. هر دو بازی با نتیجه یک بر صفر تمام شد و گل‌های هر دو بازی را هم مهدی طارمی زد که حالا با بازوبند کاپیتانی احساس مسئولیت بیشتری در تیم دارد و البته تلاش‌های او برای آرام‌کردن فضای اطراف تیم ملی هنوز نتیجه کاملا مثبتی نداشته است. اگر ملی‌پوشان ایرانی به‌دنبال برگرداندن ورق و بازگشت به قلب هواداران خود هستند، یک نتیجه خوب و آبرومند مقابل امارات نخستین نتیجه‌ای است که احتیاج دارند. امارات با 3 امتیاز و تفاضل گل بالاتر صدرنشین گروه است و اگر ایران مقابل این تیم پیروز نشود -حتی درصورت تساوی- خود امارات بالاتر از ایران می‌ماند و قطر و ازبکستان هم فرصت پیدا می‌کنند از کنار ایران بگذرند. رتبه چهارم در گروهی که 2.5تیم از آن صعود می‌کنند نمی‌تواند رتبه قشنگی باشد، می‌تواند؟!

 

این خبر را به اشتراک بگذارید