• چهار شنبه 21 شهریور 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 11
دو شنبه 19 شهریور 1403
کد مطلب : 234565
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/KOnQr
+
-

یاسین رامین، تحت تعقیب اینترپل

دادسرا
یاسین رامین، تحت تعقیب اینترپل

یاسین رامین که به اتهام خیانت در امانت به تحمل حبس محکوم شده، درحالی در خارج از کشور به‌سر می‌برد، از سوی اینترپل تحت تعقیب قرار گرفت، اما رسیدگی به این پرونده جنجالی از چه زمانی آغاز شد و رامین چطور توانست در هلال‌احمر نفوذ و در آنجا اختلاس کند؟  به‌گزارش همشهری، یاسین رامین، همسر سابق مهناز افشار و پسر محمدعلی رامین، معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد در دولت محمود احمدی‌نژاد است که از کارمندان سابق پیمانی جمعیت هلال‌احمر بود. او 24دی سال86 از سوی مدیرعامل وقت سازمان تدارکات پزشکی هلال‌احمر به‌عنوان عضو هیأت‌مدیره شرکت رشد معرفی و در ادامه به‌عنوان مدیرعامل شرکت رشد انتخاب شد. یک سال بعد از تعیین رامین به‌عنوان مدیرعامل شرکت رشد در آلمان، تنش‌های بین هلال‌احمر و رامین آشکار می‌شود.
مهم ترین منشأ این اختلاف تحویل قالب پلانگر انسولین به هلال احمر است که رامین در ازای تهیه آن از آلمان، 873هزار یورو از هلال احمر دریافت کرده بود، اما در ادامه مشخص می‌شود که این مبلغ به طرف آلمانی پرداخت نشده و  به‌حساب شخصی رامین که بانکی در کرج است واریز شده است.

محکومیت در دادگاه
به‌دنبال این اختلافات، سازمان تدارکات پزشکی هلال‌احمر از یاسین رامین به اتهام اختلاس، تصرف غیرقانونی و حیف‌ومیل اموال دولتی شکایت کرد که در ۲۵اردیبهشت سال۱۳۹۸ شعبه1058 مجتمع قضایی کارکنان دولت، یاسین رامین را به‌اتهام خیانت در امانت و انتقال مال غیر به ۱۷سال حبس و رد مال به‌میزان ۲میلیون یورو محکوم کرد. این در حالی بود که متهم معتقد بود آنچه اتفاق افتاده اختلاف حساب بین او و هلال‌احمر است و اختلاس یا فسادی اتفاق نیفتاده‌است. در این شرایط بود که رسیدگی به پرونده در دادگاه تجدیدنظر آغاز شد و قضات رسیدگی‌کننده به پرونده در این مرحله رأی دادگاه را باطل و رامین را از همه اتهامات تبرئه کردند.

رامین مجرم است
تبرئه رامین در دادگاه تجدیدنظر پایان رسیدگی به این پرونده جنجالی نبود، چراکه در ادامه با اعتراض هلال‌احمر پرونده روی میز قضات دیوان عالی کشور قرار گرفت. در این مرحله قضات دیوان بعد از بررسی محتویات پرونده و برخلاف رأی دادگاه تجدیدنظر، رامین را گناهکار تشخیص دادند و او را به تحمل 3سال حبس محکوم کردند. در دادنامه شعبه19 دیوان عالی کشور آمده است: «متهم آقای یاسین رامین را به اتهام خیانت در امانت به تحمل 3سال حبس تعزیری با احتساب ایام بازداشت قبلی محکوم می‌نماید.» در ادامه این دادنامه آمده: «با توجه به احراز انتساب جرم خیانت در امانت به شرح فوق وارد و ثابت است لذا مستنداً به مواد ۹، ۱۴ و ۱۷ قانون آیین دادرسی کیفری متهم فوق‌الذکر را به پرداخت مبلغ ۸۷۳.۸۸۷یورو بابت اصل خواسته به‌علاوه هزینه دادرسی پرداختی و حق‌الوکاله وکیل طبق تعرفه قانونی محکوم می‌نماید.» دادنامه دیوان عالی کشور در شرایطی صادر شده که یاسین رامین بعد از تبرئه‌اش در دادگاه تجدیدنظر از کشور خارج و راهی آلمان شده‌بود.

مکث
مأموریت اینترپل

حالا با گذشت ماه‌ها از محکومیت یاسین رامین در دیوان عالی کشور و در شرایطی که او تاکنون برای اجرای حکم به کشور برنگشته‌است، روز گذشته پیرحسین کولیوند، رئیس جمعیت هلال‌احمر از تحت تعقیب قرارگرفتن رامین توسط اینترپل خبر داد و گفت:‌ ایشان متهم و تحت تعقیب قضایی و حتی پلیس بین‌الملل است. کولیوند همچنین درباره ادعاهای مطرح‌شده از سوی یاسین رامین در گفت‌وگو با یکی از شبکه‌های تلویزیونی ضدانقلاب درباره جمعیت هلال‌احمر و شخص کولیوند گفت: هر کسی می‌تواند هر حرفی را بر زبان آورد، اما آیا مردم یا جامعه جهانی آن را قبول می‌کنند؟ ما جزو 5کشور برتر صلیب سرخ جهانی هستیم و اگر این اتهامات درست بود، قطعا به من تذکر می‌دادند، یا اتفاقی رخ می‌داد که تاکنون این اتفاق رقم نخورده است. این ادعاها درست نیست. این فرد خودش متهم است، با نظام نیز عناد دارد و پرونده‌اش درحال رسیدگی است.





 

این خبر را به اشتراک بگذارید