• چهار شنبه 21 شهریور 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 11
دو شنبه 19 شهریور 1403
کد مطلب : 234477
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/Z4J86
+
-

تاریخچه

ایران از سال۱۹۸۵ در المپیادها‌ی علمی شرکت کرده است. نخستین حضور ایــران حضـور تک‌نفره احسان امامی‌فرد در المپیاد جهانی ریاضی بود که منجر به کسب نخستین مدال‌(نقره) ایران شد. المپیادها میراث اروپای شرقی هستند و در ۲۶سال اول، ایران حضور نداشت و همچنان ‌در برخی المپیادها مثل فلسفه حضور ندارد.

دانش‌آموزان ایرانی تا‌به‌حال موفق شده‌اند که 902مدال در المپیادهای مختلف کسب کنند. از این تعداد 238طلا، 436نقره و 228برنز است. تعداد مدال‌های ایران تا پایان سال۲۰۱۹ میلادی بیش از ۷۰۰مدال بوده و تا پایان سال۲۰۲۳ تعداد مدال‌ها به حدود ۸۵۰مدال رسیده است. در سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۲ برخی ‌المپیادها به‌دلیل همه‌گیری کرونا در دنیا ‌لغو یا به‌صورت آنلاین برگزار شد.

مرحومه مریم میرزاخانی از نخستین دانش‌آموزان ایرانی بود که مدال طلای المپیاد دانش‌آموزی را گرفت. او در سال‌های ۱۳۷۳ و ۱۳۷۴ (سال سوم و چهارم دبیرستان) موفق به کسب مدال طلای المپیاد ریاضی کشوری شد و بعد از آن در سال ۱۹۹۴ در المپیاد جهانی ریاضی هنگ‌کنگ با امتیاز ۴۱ از ۴۲مدال طلای جهانی گرفت. سال بعد، در المپیاد جهانی ریاضی کانادا میرزاخانی با نمره کامل، رتبه یکم طلای جهانی را به‌دست آورد. او به همراه رؤیا بهشتی نخستین دخترانی بودند که به تیم المپیاد ریاضی ایران راه‌یافتند. مریم میرزاخانی نخستین دختری بود که در المپیاد ریاضی ایران طلا گرفت.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید