• یکشنبه 15 مهر 1403
  • الأحَد 2 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 06
پنج شنبه 8 شهریور 1403
کد مطلب : 233997
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/r03j2
+
-

لایروبی میانکاله ادامه پیدا می‌کند

مدیرکل محیط‌زیست مازندران با بیان اینکه خبرِ خشک‌شدن میانکاله مربوط به امروز نیست و به سنوات و حتی دهه‌های قبل بازمی‌گردد، از تداوم رایزنی برای ادامه لایروبی تالاب میانکاله خبر داد.
 عطاءالله کاویان، مدیرکل محیط‌زیست مازندران در واکنش به خبر خشک شدن تالاب میانکاله گفت: خبر خشک‌شدن میانکاله، مربوط به امروز نیست و به سال‌ها و حتی دهه‌های قبل برمی‌گردد. در واقع آن اراضی که توسط اشخاص حقیقی تصرف شده بود، را شناسایی و رفع تصرف کردیم. رفع تصرف مربوط به تصرفاتی‌ است که در دهه‌های قبل اتفاق افتاده است. اشخاص اراضی تالاب را تصرف کرده و در آن مشغول کشاورزی و دامداری شده بودند که ما این اراضی را به وسعت 9هکتار شناسایی و رفع تصرف کردیم. او به ایلنا گفت: پسروی آب دریای خزر موجب شده بود که بخشی از تالاب و خلیج گرگان خشک شود. امروز اتفاق جدیدی درباره خشک‌شدن میانکاله نیفتاده و امسال، آب‌گیری‌های خیلی خوبی داشتیم.
 مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان مازندران همچنین گفت: بیش از یک دهه است که ما با خشکسالی و پسروی آب دریای خزر مواجه هستیم. از آنجا که تالاب میانکاله‌ هم متصل به خزر است، در نتیجه هر چقدر دریا پسروی کند، تالاب هم از ضلع غربی، رفته رفته پسروی می‌کند. خود پسروی آب دریا هم بخشی مربوط به نزولات جوی‌ است، بخشی دیگر نیز مربوط به ورودی رودخانه‌هاست. تقریبا 90درصد آورد خزر مربوط به روسیه و بیشتر از همه رودخانه‌ ولگا در این کشور است و این موضوع مربوط به مدیریت ما نیست.
کاویان در عین حال گفت: ولی ما برای جلوگیری از هدر رفت آب در ورودی‌های ایران به خزر، کانال‌های مشرف به تالاب میانکاله یعنی کانال‌هایی را که آب‌های سطحی را به تالاب میانکاله می‌رسانند، لایروبی کرده‌ایم. در سال‌های اخیر نزدیک به 76کیلومتر از تالاب میانکاله لایروبی و این کار باعث شده است که رواناب‌های سطحی راحت‌تر به تالاب میانکاله برسد و در نتیجه امسال 5 تا 6 هزار هکتار آبگیری جدید در تالاب را شاهد بودیم. مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان مازندران با بیان اینکه پیشنهاد داده‌ایم، لایروبی کانال‌ها ادامه پیدا کند تا بتوانیم همه‌ منابع آب سطحی حوزه‌های مشرف به تالاب را زودتر به تالاب برسانیم، تأکید کرد: وزارت نیرو تکالیف زیادی در این مسئله دارد. جهادکشاورزی تکالیف مهمی دارد و تغییر الگوی کشت باید در این منطقه محقق شود. اداره آب و فاضلاب هم تکالیفی بر دوش دارد که باید در بحث تصفیه‌خانه‌های شهری و روستایی فعال شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید