• یکشنبه 11 شهریور 1403
  • الأحَد 26 صفر 1446
  • 2024 Sep 01
چهار شنبه 7 شهریور 1403
کد مطلب : 233901
+
-

«گیله‌مرد» به روایت صحت و عیاری

«گیله‌مرد» به روایت صحت و عیاری

اوایل دهه80 تبلیغ تلویزیونی محصولات یک کارخانه تولید فرآورده‌های گوشتی حسابی مشهور شد. عامل شهرت آن تبلیغ هم کیفیت یا قیمت محصولاتش نبود، بلکه پیرمرد عبوسی بود که گویا یواشکی و به دور از چشم همسرش سعی می‌کرد ساندویچ بخورد، اما همسرش از ملچ‌ملوچ کردنش متوجه می‌شد و می‌پرسید «صبوری، سوسیس و کالباسش صدا داره؟» آن پیرمرد ترکه‌ای و قدبلند، بعد از چند تبلیغ دیگر، حضورش در فیلم‌ها و سریال‌ها جلب توجه کرد و امروز به‌عنوان بازیگری با کارنامه‌ای پر از نقش‌های کوتاه شناخته می‌شود.
اردشیر کاظمی همان پیرمردی است که از ابتدای دهه80 تاکنون با کارگردانانی همچون کیانوش عیاری، فریدون جیرانی، سروش صحت و فرزاد مؤتمن همکاری داشته و به‌تازگی نیز مستندی به نام «گیله‌مرد» به کارگردانی علی رستگار از او در دست ساخت است که احتمالا در جشنواره مستند سینماحقیقت پیش ‌رو به نمایش درمی‌آید.
زمانی می‌گفتند که کاظمی پیرترین بازیگر سینمای ایران است و 102سال دارد، اما خودش در جواب این شایعه در مصاحبه‌ای گفت: «باور کنید من مسن‌ترین بازیگر نیستم. من متولد ۲۹آبان۱۳۱۷ هستم. نمی‌دانم چرا به اشتباه تاریخ تولدم اینگونه در همه‌جا عنوان شده است. نمی‌دانم می‌شود اصلاح کرد یا خیر. همه به من می‌گویند پیرترین بازیگر اما من پیر نیستم.» با این حساب او 85سال دارد. جالب است که کاظمی در سریال «پژمان» نقش پدر هوشنگ حریرچیان را بازی می‌کرد که متولد 1311 و 7سالی از کاظمی بزرگ‌تر بود و 29مرداد امسال درگذشت.
اخیرا برخی از کارگردانانی که با اردشیر کاظمی کار کرده‌اند در مستند «گیله‌مرد» از همکاری با او گفته‌اند. سروش صحت از همکاری دلپذیرش با اردشیر کاظمی در فیلم تلویزیونی «بازی» و سریال‌های «پژمان»، «لیسانسه‌ها»، «لیسانسه‌ها۲» و «مگه تموم عمر چند تا بهاره؟» گفته است. کیانوش عیاری هم که جلوی دوربین این مستند رفته، درباره تجربه همکاری با کاظمی در فیلم «خانه پدری» در نقش طبیب صحبت کرده است. به‌جز کیانوش عیاری و سروش صحت، تاکنون چهره‌های دیگری چون علی مصفا، کورش افشارپناه، ناصر زراعتی، همایون اسعدیان، امیرشهاب رضویان، بهاره رهنما و میلاد کیایی جلوی دوربین گیله‌مرد رفته‌اند. این مستند به تهیه‌کنندگی میلاد باقری، همزمان با روزهای پایانی فیلمبرداری در مرحله تدوین قرار دارد. تدوینگر این فیلم محمدرضا افسوشین است.‌

این خبر را به اشتراک بگذارید