• یکشنبه 11 شهریور 1403
  • الأحَد 26 صفر 1446
  • 2024 Sep 01
دو شنبه 5 شهریور 1403
کد مطلب : 233689
+
-

عزم ملی در حل چالش‌های محیط‌زیست

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: چالش‌های محیط‌زیستی کشور یک‌شبه حل نمی‌شود و راهکارهای کوتاه‌مدت در حل مشکلات جواب نمی‌دهد؛ این مشکلات نیازمند عزم ملی است و فرصت آزمون و خطا نداریم.
به گزارش سازمان محیط زیست، شینا انصاری درباره  آلودگی‌ هوا در کشور گفت: آلودگی‌ هوا یک چالش است. باید با مردم صادق باشیم. ابرچالش‌های ما در زمان کوتاه قابل حل نیست. قانون هوای پاک را به‌عنوان مهم‌ترین قانون بالادستی داریم. مسئله این است که اهمیت رفع مشکل آلودگی هوا از طرف دستگاه‌های مختلف درک شود. وظیفه سازمان حفاظت محیط‌زیست پیگیری و نظارت است، اما نمی‌تواند آلودگی را حل کند. این مسئله راهکارهای مشخصی دارد؛ مثلا از رده خارج کردن خودروهای فرسوده، ارتقای کیفیت سوخت، ارتقای خودروها، توسعه حمل‌ونقل عمومی و بحث منابع ثابت و صنایع از موارد رفع این مشکل است. برخی راهکارهای دیگر هم وجود دارد، اما راهکار مدیریتی حل آلودگی هوا این است که برنامه‌های میان‌مدت و بلندمدت را پیگیری کنیم تا روزهای ناسالم کمتری داشته باشیم.
رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست درباره سیاستگذاری و نظارت در این سازمان ‌افزود: سازمان حفاظت محیط‌زیست باید به ابرچالش‌ها  توجه کند. حقابه‌ تالاب‌ها، تغییر اقلیم، گردوغبار و مسائل دیگر نیاز به همکاری همه ارگان‌ها دارد. باید ساختار را تقویت کنیم و با نگاه مثبتی که در سازمان برنامه و بودجه وجود دارد، این ساختار را تقویت می‌کنیم. باید زیرساخت‌ها را برای مدیریت بهتر تقویت و از فناوری‌های به‌روز در دنیا استفاده کنیم. تغییر ساختار قطعا می‌تواند تأثیرگذار باشد.
انصاری گفت: یکی از برنامه‌های مهم ما اقتصاد سبز است. باید بین محیط‌زیست و اقتصاد ارتباط برقرار کنیم. اقتصاد پسماند با دقت باید در برنامه دیده شود و مدیریت درستی داشته باشیم تا مشکلی در این حوزه نباشد. امروز عوارض خشکسالی‌ها را می‌بینیم. الگوهای بارندگی تغییر و عوارض تغییر اقلیم اکنون بروز پیدا کرده است. برای این مسئله در بحث کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای برنامه داریم. باید تاب‌آوری بیشتری در برخورد با تغییر اقلیم داشته باشیم و انرژی‌های پاک را توسعه دهیم. هوشمندسازی موتورخانه‌ها و مسائل احتراقی نیز بسیار مهم است.
او درباره فرونشست‌ زمین در کشور گفت: در این خصوص ما بحث آبخوان‌ها را داریم. مدیریت آبخوان‌ها بر‌عهده وزارت نیروست، اما فرونشست زمین مسئله محیط‌زیستی است. همه ارگان‌ها فرونشست را باید به‌عنوان یک ابرچالش پیگیری کنند. همه با همگرایی باید این مسئله را حل کنند. ‌

این خبر را به اشتراک بگذارید