• یکشنبه 11 شهریور 1403
  • الأحَد 26 صفر 1446
  • 2024 Sep 01
دو شنبه 5 شهریور 1403
کد مطلب : 233688
+
-

تونسی‌ها رؤیای سفر به ایران دارند

سفیر تونس در ایران‌ از شرایط لغو روادید کشورش برای گردشگران ایرانی خبر داد

گفت‌وگو
تونسی‌ها رؤیای سفر به ایران دارند

محمد باریکانی-روزنامه‌نگار

عماد الرحمونی، سفیر تونس در ایران به تازگی به این مقام در تهران منصوب شده است. او پیش‌تر سفیر تونس در سودان بود و توانست روابط سیاسی و تجاری صفر 2 کشور را در مدتی کوتاه به بالاترین سطح برساند. در وین اتریش او نفر دوم سفارت تونس بود و حالا به سفارت تونس در تهران آمده است؛ جایی که سیاست‌های تونس در تاجیکستان، ازبکستان و قرقیزستان را هم هدایت می‌کند. عماد ‌الرحمونی توانست پس از لغو روادید یک‌جانبه ایران با تونس  مقامات کشورش را برای اقدام متقابل قانع کند. او در گفت‌وگو با همشهری از تلاش برای راه‌اندازی پرواز مستقیم ایران و تونس سخن گفته و 2 شهر اصفهان و شیراز را مقاصد رویایی تونسی ها اعلام کرد.
آیا ایران پس از لغو روادید یک‌جانبه با تونس از شما درخواست اقدام متقابل کرد؟
لغو روادید با هدف افزایش روابط گردشگری صورت گرفت. وزارت امور خارجه ایران هم هیچ درخواست کتبی از تونس برای اقدام متقابل نداشت، ولی مدیرکل آفریقا در وزارت امور خارجه ایران شفاهی از بنده خواست عمل متقابل انجام دهیم و با پیگیری بنده  روادید تونس برای ایرانی‌ها لغو شد.
جاذبه‌های ایران و تونس برای گردشگران چیست؟
2 کشور از لحاظ تاریخی و فرهنگی ثروت زیادی دارند. کارتاژ در تونس، شبیه تخت جمشید در ایران است  و مسجد غیروان هم نخستین مسجدی است که در تونس احداث شد. صحرای تونس به اندازه‌ای بکر است که فیلم جنگ ستارگان در صحرای تطاوی فیلمبرداری شد. بازدید از اصفهان و شیراز هم برای مردم تونس مثل رویاست.
آماری از تبادلات گردشگری دارید؟
کمتر از 1000ایرانی در سال به تونس سفر می‌کنند. گردشگران تونسی هم کمتر به ایران می‌‌آیند. به همین دلیل  اصرار داریم پرواز مستقیم یا چارتر راه‌اندازی شود تا هزینه سفر برای گردشگران کاهش یابد و دسترسی تسهیل شود.
درخواست راه‌اندازی پرواز مستقیم داده‌اید؟
زمانی که ماموریتم در ایران شروع شد، ملاقات‌های زیادی داشتم و دراین دیدارها توجهی ویژه‌ به گردشگری شد. برای راه‌اندازی پرواز چارتر و سیستمی هم تلاش کردم. 2 شرکت دولتی و خصوصی هواپیمایی در تونس هستند که امسال، شرکت خصوصی قبلا تمام پروازها را فروخته است.
چرا از ایرلاین‌های ایرانی برای پرکردن خلأ پرواز استفاده نمی‌کنید؟
نمی دانم چرا دفاتر خدمات مسافرتی ایران پیگیر این موضوع نیستند. به آنها گفته‌ام از شرکت‌های ایرانی استفاده کنند، ولی جوابی نداده‌اند.
شرایط لغو ویزای تونس برای گردشگران ایرانی چیست؟
گردشگران 2 کشور می‌توانند2 بار در سال با ارائه بلیت رفت و برگشت به تونس و بالعکس سفر کنند. هر 6 ‌ماه ‌15روز می‌توانند اقامت داشته باشند.
هزینه‌ سفر به تونس چقدر است؟
بلیت پروازهای ترکیه به تونس 900یورو است. قیمت هتل‌ها هم بسته به 3 یا 4 ستاره بودن متفاوتند. بهترین زمان سفر ایرانی‌ها اما نوروز است که هزینه اقامت بسیار ناچیز است.
بالاترین تعداد گردشگران ایرانی تونس چه تعداد بود؟  
سال 2010تعداد 5هزار ایرانی به تونس سفر کردند.
نیازهای گردشگری 2 کشور چیست؟
زیرساخت و تنوع مقاصد. ایران تنوع گردشگری بالایی دارد و شمال و جنوب این کشور مملو از ظرفیت است. در تونس هم هتل‌های بسیار زیادی ساخته شده است، اما چون مساحت کشور کم است تنها می‌تواند میزبان 8میلیون گردشگر باشد.
تونس چه تعداد گردشگر دارد؟
سالانه 6میلیون گردشگر خارجی دارد. از تونس هم 6.5میلیون نفر در سال سفرخارجی دارند.
ایران را چطور دیدید؟
برای نخستین‌بار که به ایران آمدم متعجب شدم. کاملا برخلاف تصویری بود که در رسانه‌ها وجود دارد. ایران هیچ فرقی با کشورهای اروپایی ندارد. خانواده‌ام هم مردم ایران را بسیار دوست دارند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید