• شنبه 3 شهریور 1403
  • السَّبْت 18 صفر 1446
  • 2024 Aug 24
شنبه 3 شهریور 1403
کد مطلب : 233558
+
-

موج بازگشت زائران اربعین کلید خورد

موج بازگشت زائران اربعین کلید خورد

زائران اربعین از هر نقطه دنیا خود را به عراق رسانده‌اند تا از قافله عزاداران حسینی جا نمانند. ایرانی‌ها هم به سنت قدیم خود از مسیرهای زمینی، هوایی و دریایی راهی پیاده‌روی اربعین شده‌اند. در این بین آخرین اطلاعات از بازگشت بیش از نیمی از زائران به کشور و همچنین تردد روان در مرزها خبر می‌دهد.

64 درصد زائران به کشور برگشته‌اند
سردارحسن  مومنی، جانشین پلیس راهور کشور در گزارشی از آخرین وضعیت تردد و بازگشت زائران به کشور گفت: طبق آخرین آمار، تاکنون 64درصد زائران اربعین به کشور بازگشته‌اند و از 12شب تا 12ظهر جمعه - 2شهریور - ‌بیشترین ورود زائران به کشور را داشته‌ایم و موج بازگشت شدت گرفته است.
او توصیه‌هایی به زائران داشت تا مسیر برگشت با کمترین حادثه طی شود؛ «از زائرانی که با خودروی شخصی به مرزها مراجعه ‌کرد‌ه‌اند می‌خواهیم حتما‌ ضمن حفظ نظم عبور و مرور، در برگشت اگر خودروی آنها خالی است زائران را با خود ببرند. تنها نگرانی پلیس برگشت زائران است چرا که پس از بازگشت با خستگی شدید مواجهند و خواب‌آلودگی رانندگان را تهدید می‌کند. از همه می‌خواهیم با آرامش رانندگی کنند.‌»

تردد زائران اربعین در مرز خسروی روان است
تردد زوار اربعین در مرز رسمی خسروی از 3سال قبل به‌صورت شبانه‌روزی انجام می‌شود و اکنون نیز به‌صورت روان در جریان است. به‌گفته سیدمجید میراحمدی، رئیس ستاد مرکزی اربعین «مرز خسروی اکنون بهترین مرز کشور برای تردد زوار عتبات عالیات و اربعین حسینی است.» او افزود: مرز خسروی در گذشته تعطیل بود و از 3سال گذشته بازگشایی شده و شاهد تحولات زیادی در زمینه زیرساخت‌ها در این مرز هستیم و اکنون به یکی از بهترین مرزهای کشور برای تردد زوار عتبات عالیات تبدیل شده است. با همکاری کشور عراق اکنون امنیت کامل در آن سوی مرز خسروی برقرار است و این موضوع باعث شده که تردد زوار از این مرز به‌صورت شبانه‌روزی انجام شود.

ثبت 47میلیون تردد وسایل نقلیه در حوالی مرزها
رئیس پلیس راهور فراجا آخرین آمار و جزئیات تردد زائران اربعین حسینی را تشریح کرد. به‌گفته سردار سیدتیمور حسینی آمار تردد وسایل نقلیه نسبت به سال گذشته افزایش یافته است؛ «با افزایش ۱۴درصدی نسبت به‌مدت مشابه سال قبل، بیش از ۴۷میلیون تردد وسیله نقلیه در مسیرهای مواصلاتی به سمت مرزها ثبت شده است. بیشترین سهم تردد وسایل نقلیه مربوط به مرز مهران با ۳۶درصد افزایش بوده است.»
حسینی همچنین از افزایش حجم تردد در مرزهای شلمچه، خسروی، چذابه، هوایی، باشماق و تمرچین خبر داد و افزود: «متأسفانه ۲۲۴۳دستگاه اتوبوس دارای نقص فنی شناسایی و از ادامه مسیر باز داشته شده‌اند. همچنین ۱۵۸۹راننده پرخطر اتوبوس نیز شناسایی و از ادامه رانندگی منع شدند.» او در بخش دیگری از صحبت‌هایش به آمار تصادفات اشاره کرد و گفت: «متأسفانه با وجود کاهش 6درصدی نسبت به سال گذشته، ۹تصادف فوتی با ۱۵نفر کشته رخ داده است، همچنین ۵۸تصادف جرحی با ۱۱۷نفر مجروح گزارش شده است. با توجه به حجم بالای تردد، پلیس راهور بر لزوم رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی، به‌ویژه پرهیز از سرعت غیرمجاز و خواب آلودگی تأکید می‌کند. همچنین تعداد تصادفات و فوتی‌های ناوگان حمل‌ونقل عمومی 6فقره بوده که در آنها یک نفر کشته و ۱۳نفر نیز مصدوم شده‌اند. البته در این آمار، آمار تصادفات اتوبوس‌های زائران خارجی وجود ندارد.»

ایجاد تونل هوای سرد برای پیشگیری از گرمازدگی زائران
بیش از ۱۱هزار مترمربع تونل هوای سرد برای پیشگیری از گرمازدگی زائران در مرزهای مهران، شلمچه و چذابه تعبیه شده است. طبق اطلاعیه‌ شماره۶ ستاد اربعین هلال‌احمر، تاکنون هیچ گزارشی مبنی بر بیماری واگیردار بین زائران دریافت نشده است اما با توجه به گرمای شدید هوا در عتبات عالیات، بیشترین علت مراجعه زائران به مراکز درمانی هلال‌احمر، مشکلات گوارشی ناشی از گرما، گرمازدگی، تاول پا و ضعف و خستگی عضلانی بوده است‌. این اطلاعیه توصیه کرده است که زائران همچنان به گرمای هوا در عتبات عالیات توجه داشته باشند و زیارت خود را به ساعات شب موکول کنند. نوشیدن مایعات فراوان به پیشگیری از گرمازدگی کمک می‌کند. زائران درصورت بروز مشکل گرمازدگی یا سایر علائم بیماری‌ها می‌توانند به مراکز درمانی هلال‌احمر در نجف، طریق‌الحسین(ع) و کربلا مراجعه کنند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید