• یکشنبه 29 مهر 1403
  • الأحَد 16 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 20
پنج شنبه 1 شهریور 1403
کد مطلب : 233524
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/NxvgK
+
-

فصل تعامل دولت و مجلس

یادداشت
فصل تعامل دولت و مجلس

بهنام سعیدی؛ دبیر دوم کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس

در جلسات شنبه تا چهارشنبه این هفته که مجلس شورای اسلامی با وزرای پیشنهادی جلساتی را مبنی بر برنامه‌ها و طرح‌های آنها داشت، وجه غالب این بود که نمایندگان بدون رودربایستی دیدگاه‌های خود را اعلام می‌کردند. هر ابهام، سوال و نقدی که نسبت به وزرا مطرح بود، نمایندگان ملت سعی داشتند موشکافانه جوابی از وزیر مورد‌نظر مطالبه کنند. وزرای پیشنهادی رئیس جمهور نیز سعی در متقاعد‌کردن نمایندگان داشتند و کوشیدند ‌ابهامات را برطرف کنند. به نظر می‌رسد صداقت در گفتمان و رویکرد نمایندگان و وزرای مجلس شورای اسلامی موجب شد اتفاق و جمع‌بندی مناسبی در مجلس صورت گیرد.
این در حالی است که رهبر معظم انقلاب، آیت‌الله خامنه‌ای بر موضوع تعامل و همراهی مجلس و دولت تأکید داشتند. مجلس شورای اسلامی طی یک هفته اخیر، این تعامل را به منصه‌ظهور رساند و آن را اثبات کرد. افزون بر این، رئیس جمهور پیش‌تر از ضرورت همکاری و هماهنگی قوه مقننه و دستگاه اجرایی سخن گفته بود. با توجه به موضوع رأی اعتمادی که از سوی مجلس شورای اسلامی به 19 وزیر داده شد، مجلس هم این انتظار را دارد که دولت، پاسخ این اعتماد را با همکاری و همدلی بدهد.  
مجلس شورای اسلامی و نمایندگان از دولت آقای پزشکیان توقعات و خواسته‌هایی دارند که شاید مهم‌ترین آنها عبارت باشند از «حرکت در مسیر منویات مقام معظم رهبری»، «اقدام در راستای خط‌مشی‌ قانون اساسی»، «حفظ ارزش‌های انقلاب اسلامی»، «مشورت با نمایندگان مجلس» و... ؛ این شاخصه‌ها مواردی هستند که رعایت و کاربست‌شان می‌تواند تعامل بین مجلس شورای اسلامی و دولت را افزایش دهد.
ناگفته پیداست که چنانچه این تعامل به شکل سازنده و مستمر ادامه پیدا کند، قطعا برای مردم، کشور و نظام جمهوری اسلامی، انتفاع فراوانی خواهد داشت. به هرحال وزرا و دولت باید قدر این اعتماد و رأیی را که در تاریخ نظام جمهوری اسلامی کم‌نظیر بوده، بدانند.
نکته حائز توجه آن است که مجلس شورای اسلامی سر سوزنی نسبت به وظیفه نظارتی‌ خود کوتاه نخواهد آمد و از آن دست نخواهد کشید. همین مجلس‌ که امروز بالاترین رأی اعتماد را به وزرای آقای پزشکیان داده است تا کابینه در اسرع وقت تشکیل شود، در ادامه راه اگر قصوری از وزیری ببیند با همین آرای بالا و قاطع، آن وزیر یا وزرا را مورد بازخواست و استیضاح قرار خواهد داد.
ضمن اینکه مصلحت مردم، نظام جمهوری اسلامی ایران و همچنین شاخصه ولایت و رهبری جزو خطوط قرمز مجلس شورای اسلامی به حساب می‌آیند. لذا ابدا نباید تلقی کرد رأی بالایی که امروز به وزرا داده شد، به معنای دست‌کشیدن از مؤلفه نظارت است.
انتظار می‌رود دولت نسبت به رفع چالش‌ها و مشکلات بزرگ کشور، دغدغه‌مند باشد. سرفصل‌هایی چون معیشت، مسکن، بهبود زیرساخت‌ها در مناطق محروم و کم‌برخوردار، حل مشکلات کشاورزی و صادرات از جمله مواردی است که از سوی مجلس شورای اسلامی پیگیری خواهد شد و جزو مطالبات نمایندگان خواهد بود.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید