• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
سه شنبه 26 تیر 1397
کد مطلب : 23334
+
-

راه‌اندازی اورژانس تخصیص عضو در کشور

رئیس مرکز مدیریت پیوند و امور بیماری‌های وزارت بهداشت از راه‌اندازی اورژانس تخصیص عضو در کشور خبرداد و گفت: در حال تدوین پروتکل‌های مربوط به ترابری عضو هستیم و امیدواریم به‌زودی اجرایی شود. دکتر مهدی شادنوش، با اشاره به وضعیت ایران در حوزه اهدای عضو، گفت: در دنیا با شاخصی به نام PMP، نسبت اهداکنندگان عضو در میلیون را می‌سنجند که در کشور ما این شاخص در سال۹۶ نزدیک به 8/10 بوده است. 

البته ما نسبت به برخی از کشورها مانند چین و روسیه آمار بالاتری را به‌خود اختصاص داده‌ایم و در این حوزه در سال‌های گذشته رشد خوبی داشته‌ایم، اما سرعت رشدمان نسبت به برخی کشورها کمتر بوده است. وی با بیان اینکه تیم‌های پیوند در کشور ما به‌صورت شبانه‌روزی فعالیت می‌کنند، گفت: به‌زودی قرار است اورژانس تخصیص عضو را در وزارت بهداشت راه‌اندازی کنیم. اورژانس تخصیص عضو مجموعه‌ای است که در ۲۴ساعت شبانه‌روز در کل کشور رصد می‌کند و در هر نقطه‌ای از کشور که اهداکننده‌ای وجود داشته باشد او را شناسایی و به دریافت‌کننده عضو مرتبط می‌کند.

هدف از راه‌اندازی این اورژانس این است که فرایند اهدا با سرعت بیشتری اتفاق بیفتد؛ به‌عبارتی اورژانس تخصیص، یک اتاق رصد عضو است که به‌صورت شبانه‌روزی فعالیت می‌کند. وی با بیان اینکه در برخی اهدای عضوها مانند اهدای قلب، یک زمان طلایی وجود دارد و کل این عملیات اهدا باید زیر 3ساعت انجام شود، ادامه داد: حال باتوجه به گستردگی کشور ما باید از نیروهای هوایی، سیستم‌های ترافیک زمینی و... در این زمینه کمک بگیریم تا با فعال شدن همه این بخش‌ها بتوان یک قلب را در زمان مناسب به گیرنده رساند. (ایسنا)

این خبر را به اشتراک بگذارید