• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
دو شنبه 29 مرداد 1403
کد مطلب : 233178
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/1jyzP
+
-

آلن دلون2024- 1935

پایان سامورایی

گزارش
پایان سامورایی

ناصر احدی- روزنامه‌نگار

در میان بازیگران مرد اروپایی کمتر بازیگری به اندازه آلن دلون برای چندین نسل از سینماروها و فیلم‌بین‌های سراسر دنیا شمایلی اسطوره‌ای و اثرگذار داشت. آلن دلون که دیروز در 88سالگی درگذشت، ستاره دوران طلایی سینمای فرانسه بود که برای به تصویر کشیدن مردان سرسخت بر پرده سینما به شهرت رسید. خانواده‌اش در بیانیه‌ای اعلام کردند که دلون در کمال آرامش در خانه‌اش در کنار 3 فرزند و اعضای خانواده‌اش درگذشت.
دلون در دوران اوجش به‌عنوان یک اَبَرستاره شناخته می‌شد که با فیلم‌ها و روابط شخصی‌‎اش مورد توجه مداوم توده‌ها بود؛ فرقی نمی‌کرد در چه فیلمی بازی کند. او زیبایی مردانه مدرن و کمیابی را نمایندگی می‌کرد که دل تماشاگران را می‌بُرد و  نماد ظرافت فرانسوی تلقی می‌شد. او سبک بازیگری اروپایی متمایزی را که آمیزه‌ای از خونسردی و افسونگری و شکنندگی بود، در برابر بازیگری هالیوودی، به نمایش گذاشت.
شمایل بی‌نقص و پرجاذبه دلون فقط در میان عامه تماشاگران محبوب نبود؛ او در فیلم‌های تعدادی از کارگردانان مؤلف سینما ازجمله لوکینو ویسکونتی، میکل‌آنجلو آنتونیونی، ژان لوک گدار، ژوزف لوزی و ‌ژان پیر ملویل بازی کرد و در سینمای متفاوت و نخبه‌پسند اروپا نیز صاحب جایگاه شد.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید