• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
یکشنبه 21 مرداد 1403
کد مطلب : 232470
+
-

چرا سرقت در تهران کم شد؟

داخلی
چرا سرقت در تهران کم شد؟

دادستان تهران از کاهش ۱۸درصدی وقوع سرقت در تهران در 4‌ماه نخست سال‌جاری نسبت به‌مدت مشابه سال قبل خبر داد.
به‌گزارش همشهری، علی صالحی در جلسه قرارگاه پیشگیری از سرقت دادستانی تهران، گفت: براساس گزارش پلیس فاتب، در 4‌ماه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته آمار وقوع سرقت در تهران ۱۸درصد کاهش داشته که این کاهش در حوزه سرقت خودرو، موتورسیکلت و
کیف قاپی بوده است.
دادستان تهران با اشاره به اینکه براساس دستورات قضایی صادر شده و پیگیری‌های صورت گرفته از سوی دادستانی تهران، اجرای طرح‌های متعددی برای کاهش جرائم سرقت در پایتخت در دستور کار پلیس آگاهی فاتب قرار گرفته است، گفت: در نتیجه اجرای طرح هوشمند پابند الکترونیک، طرح شناسایی و دستگیری سارقان و مالخران و همچنین ایجاد و راه‌اندازی گشت‌های هدفمند در سطح پلیس پیشگیری و آگاهی، بحمدلله کاهش ۱۸درصدی جرم سرقت در سطح تهران بزرگ را شاهد هستیم. اما کاهش سرقت در پایتخت چطور رقم خورد؟در ادامه مهم ترین اقدامات انجام شده در این زمینه آمده است.

طرح هوشمند پابند الکترونیک
کنترل هوشمند سارقان سابقه‌دار با پابندهای الکترونیک یکی از مهم‌ترین دلایل کاهش سرقت است. با اجرای این طرح مجرمانی که 4سابقه‌ کیفری دارند هنگام آزادی از زندان از پابند الکترونیک استفاده می‌‌کنند تا رفتارشان رصد شود.

طرح دستگیری سارقان
اخیرا یکی از رویکردهای پلیس زیرنظر گرفتن سارقان حرفه‌ای است. یکی دیگر از دلایلی که باعث کاهش آمار سرقت شده، کنترل سارقان حرفه‌ای است.

راه‌اندازی گشت‌های هدفمند
پدیده سرقت یکی از دغدغه‌های اصلی شهروندان است که افزایش آن در جامعه با افزایش احساس ناامنی ارتباط مستقیم دارد. یکی از راهکارهای پلیس برای مبارزه با سرقت، اجرای طرح برخورد با سارقان و راه‌اندازی قرارگاه مبارزه با سرقت و گشت‌های هدفمند است.

دستگیری اراذل و اوباش
جمع‌آوری اراذل و اوباش یکی دیگر از عوامل کاهش وقوع سرقت در تهران است. گاهی افرادی که سابقه درگیری و شرارت دارند، برای خودنمایی و نشان دادن خود، ‌دست به سرقت‌های خشن می‌زنند. دستگیری این افراد موجب شده که در 4‌ماه ابتدایی امسال آمار وقوع سرقت نسبت به‌مدت مشابه سال قبل کاهش داشته باشد.

دستگیری اتباع غیرمجاز
برخی از سرقت‌های پایتخت از سوی مهاجران غیرمجاز صورت می‌گیرد. افرادی که مجوز قانونی برای زندگی در ایران را ندارند و چون هیچ وابستگی به محلی که در آن زندگی می‌کنند، ندارند به راحتی دست به ارتکاب جرم می‌زنند. دستگیری اتباع غیرمجاز و طرد آنها از کشور نیز یکی دیگر از عوامل کاهش وقوع جرم سرقت در پایتخت است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید