• دو شنبه 22 مرداد 1403
  • الإثْنَيْن 6 صفر 1446
  • 2024 Aug 12
شنبه 13 مرداد 1403
کد مطلب : 231597
+
-

رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه :

با تمام توان پیگیر حقوق شهدای غواص خواهیم بود

یادداشت
با تمام توان پیگیر حقوق شهدای غواص خواهیم بود

مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه مدت‌ها بود که پیگیر جلسه رسیدگی به پرونده موسوم به شهدای غواص بوده و از سال ۱۳۹۶ توانستند با پیگیری‌های مستمر، وکالت اولیای دم این شهیدان را اخذ کنند. چون شهدای غواص از استان‌های مختلف به‌خصوص همدان و فارس بودند، در وهله اول وکالت 80نفر از اولیای دم و وراث شهدای غواص اخذ شد که به‌علت فوت برخی از اولیای دم تعداد آنها به ۴۲ نفر رسید.
حسن‌عبدلیان‌پور، رئیس این مرکز درخصوص جزئیات پرونده می‌گوید: «در دولت شهید رئیسی با همکاری وزارت خارجه موفق شدیم ابلاغ رسیدگی قضایی را به دولت آمریکا انجام دهیم و طرح دعوی علیه ایالات متحده و ۶۱نفر از مقامات عالیرتبه این دولت صورت گرفت. این افرادی که از آنها شکایت شده کسانی هستند که قبل از عملیات کربلای ۴ با در اختیار گذاشتن اطلاعات منطقه و جابه‌جایی‌های نیروهای ایرانی از طریق سیستم جاسوسی ماهواره‌ای و آواکس‌هایی که در آن زمان برای حمایت از رژیم بعث عراق به منطقه آورده بودند موجب افشا شدن عملیات نیروهای ایرانی شدند و نیروهای بعثی با اطلاع از تحرکات غواصان ایرانی در کمین آنها بودند و با ناجوانمردی آنها را به شهادت رساندند و اسرا را با شکنجه و دستان بسته درحالی‌که زنده بودند در گودال‌هایی که از قبل آماده کرده بودند دفن کردند.»
رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه می‌افزاید: «این اقدام حمایتی آمریکا از رژیم بعث و در اختیار گذاشتن اطلاعات نیروهای ایرانی شهادت صدها جوان ایرانی و اسارت تعداد زیادی از رزمندگان را به‌دنبال داشت و در این قضیه دست آمریکا به خون جوانان ما آغشته و خیانت این کشور محرز است. حسب وظیفه‌ای که ما نسبت به شهدا و خانواده معظم آنها داشتیم طرح دعوی را به جریان انداختیم و هیچ منعی به لحاظ قانونی و شکلی در این پرونده وجود ندارد. این دادگاه با حضور جمع زیادی از وکلای خانواده های شهدا و جانبازانی که از این عملیات به اسارت درآمدند یا مجروح شدند برگزار شد. این نکته را هم بگویم که برگزاری این دادگاه از سوی هیچ نهاد حاکمیتی‌ای دنبال نمی‌شود و اقدامی است کاملا تخصصی که بر حسب احساس تکلیف در برابر شهدای گرانقدر و خانواده محترم آنها از سوی وکلای مرکز صورت گرفته است.»
او در پایان می‌افزاید: «ما براساس پیگیری‌هایی که طی این سال‌ها انجام دادیم توانستیم وکالت اولیای دم شهدای غواص را اخذ کنیم و حتی چند تن از عزیزان غواص را که یکی فرمانده گردان و دیگری معاون گردان بودند و در این عملیات حضور داشتند به‌عنوان شاهد در دادگاه حاضر کردیم. همچنین چند تن از خانواده شهدا و فرزندان عزیز این غواصان مظلوم نیز در دادگاه حاضر و از آسیب‌های معنوی که براثر شهادت پدر یا همسر یا فرزند خود متحمل شدند به محضر دادگاه توضیحاتی ارائه کردند. ما در مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه همه توان خود را برای دفاع از حقوق شهدا و خانواده معزز آنها به‌کار خواهیم بست تا جنایتکاران و حامیان آنها را در عرصه جهانی مورد محاکمه و پیگیری حقوقی قرار دهیم.»



 

این خبر را به اشتراک بگذارید