• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
چهار شنبه 10 مرداد 1403
کد مطلب : 231412
+
-

درانتظارآمدن چریک

علی‌روئین‌تن پاسخ می‌دهد‌چرا پرونده تولید فیلم درباره شهیدابراهیم‌هادی همچنان باز است

گفت و گو
درانتظارآمدن چریک

«زمهریر» آخرین فیلم سینمایی است که علی روئین‌تن آن را جلوی دوربین برده است. حالا او بعد از سال‌ها می‌خواهد «چریک» را بسازد، فیلمی درباره شهیدابراهیم هادی، ‌سرداران و قهرمانان جنگ. اما علی روئین‌تن می‌گوید: با اینکه پروانه ساخت فیلم آماده است، وزارت ارشاد آن را اعلام نمی‌کند و عنوان می‌کند که باید از خانواده شهید رضایت بگیرم و این در حالی است که فیلمنامه‌ توسط خانواده محترم شهید هادی خوانده شده و رضایت داده‌اند.علی‌ روئین‌تن قبل از «زمهریر»، «دلشکسته» را ساخت؛ فیلمی که جزو کارهای خوب این کارگردان است.
 شهید ابراهیم هادی از بنیانگذاران گروه چریکی شهیداندرزگو در جبهه گیلانغرب و ستاره ورزش کشتی کشورمان است. او اول اردیبهشت سال۱۳۳۶ در حوالی میدان خراسان به دنیا آمد. ابراهیم هادی معلم جوان ۲۵ساله در والفجر مقدماتی5روز همراه بچه‌های گردان کمیل و حنظله در کانال‌های فکه مقاومت کرد، اما تسلیم نشد و در ۲۲بهمن سال۶۱ بعد از فرستادن بچه‌های باقی‌مانده به عقب، دیگر کسی او را ندید.

شما قبل از شروع نگارش فیلمنامه «چریک» که درباره شهیدهادی است، مستندی درباره این شهید ساختید.
بله؛ مستند من «آتش و گلستان» است و درباره این شهید ساخته شده و قرار است به‌زودی اکران شود. این مستند با حضور هم‌رزمان و هم‌سنگران این شهید بزرگوار ساخته شده است.
 بعد از این مستند، تصمیم به ساخت فیلمی درباره شهیدهادی گرفتید؟
تقریبا از ۶سال پیش تصمیم داشتم فیلمی با عنوان «چریک» با موضوع زندگی شهیدابراهیم هادی بسازم. از آنجا که روایت‌ها درباره این شهید زیاد بود و هر کس از زاویه دید خودش درباره وی صحبت می‌کرد، شروع به ثبت تحقیقاتم در قالب تصویر کردم. فیلمنامه به پایان رسید و بعد از گرفتن رضایت از خانواده شهید، می‌خواهم این فیلم را جلوی
 دوربین ببرم.
 اما شما گفتید که خانواده شهیدهادی از «چریک» باخبر هستند. چرا باز هم باید رضایت خانواده ایشان را بگیرید؟
ببینید، همه ما قوانین ایران را می‌دانیم و به آن احترام می‌گذاریم و همه می‌دانیم که شهدا چشم و چراغ ایران هستند. زمانی که تصمیم گرفتم «چریک» را بنویسم، با خانواده شهیدهادی صحبت کردم و قبل از نوشتن فیلمنامه رضایت دادند؛ حتی عنوان شد که باید از خود یا خانواده کسانی که در این فیلمنامه از آنها گفته شده، رضایت بگیرید و من این کار را انجام دادم، اما نمی‌دانم با اینکه پروانه ساخت فیلم صادر شده، چرا ارشاد بهانه‌های مختلفی برای ساخت این اثر جلوی پای من قرار می‌دهد.
  فیلمنامه «چریک» را خانواده شهیدهادی خوانده است؟
بله؛ با پایان فیلمنامه، خودم اصرار داشتم که فیلمنامه را خانواده شهید بخوانند. یک سال و نیم طول کشید که فیلمنامه خوانده شد، اما الان که مجوز ساخت هم صادر شده نمی‌دانم چرا گفته می‌شود که اجازه
ساخت نداری.
 چطور شد که سراغ زندگی شهیدهادی رفتید؟
این پروژه را در دوران پایانی دولت روحانی به‌دست گرفتم. آن زمان به بنیاد سینمایی فارابی دعوت شدم و گفتند که پروژه سینمایی اقبال لاهوری را دست بگیرم، اما من از آنها خواستم که فیلمی درباره شهیدابراهیم هادی بسازم. ‌
واقعا نمی‌دانم گره کار کجاست و چرا با اینکه پروانه ساخت صادر شده، آن را اعلام نمی‌کنند و باز هم ساخت «چریک» را منوط به رضایت خانواده شهید دانستند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید