• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
یکشنبه 24 تیر 1397
کد مطلب : 23140
+
-

صنعت کردستان نقشه راه می‌خواهد

کمبود نقدینگی، مشکل تأمین مواد اولیه، معوقات بانکی و محدودیت‌های بازار فروش از معضلات صنایع استان است

صنعت
صنعت کردستان نقشه راه می‌خواهد

هیوا محمدپور| دیواندره- خبرنگار:

صنعت یکی از مهم‌ترین عناصر و عوامل رشد و توسعه اقتصادی هر استانی است. رشد و توسعه بخش صنعت زمینه و امکان رشد و توسعه سایر بخش‌ها از جمله کشاورزی، بهداشت و درمان، حمل و نقل و انرژی را فراهم می‌کند. بنابراین بخش صنعت در تحولات اقتصادی استان نقش کلیدی دارد. اما واحدهای صنعتی استان دچار مشکلاتی هستند که این مشکلات برخی از آنها را از فعالیت انداخته است. معضل بالا رفتن نرخ ارز نیز این روزها مزید بر علت شده است. در این میان واحدهای صنعتی انتظار دریافت مشوق‌هایی را از سازمان صنعت، معدن و تجارت دارند که به دلیل درآمد پایین این سازمان نیز نگاه ملی را می‌طلبد.


محدودیت ها

یک پژوهشگر و کارشناس اقتصاد فعال در حوزه صنعت می‎گوید: طبق آمار منتشرشده از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان، دیواندره دارای 28 واحد تولیدی در گروه‎های صنعتی غذایی، کانی و غیرفلزی، فلزی و نساجی با اشتغال اسمی 385 نفر و اشتغال واقعی 317‌نفر است.

«سامان نادری» ادامه می‌دهد: از تعداد واحدهای تولیدی بخش صنعت 18 واحد فعال، 6 واحد نیمه‌فعال و 4 واحد غیرفعال هستند. به عنوان نمونه، یکی از این کارگاه‎ها با اشتغال اسمی 60 نفر و با اشتغال واقعی 20‌نفر در حالت نیمه‌فعال است و با مشکلاتی همچون کمبود نقدینگی، تامین مواد اولیه و قطعات یدکی، وجود معوقات بانکی و حقوق معوق کارگران و محدودیت‌های بازار فروش مواجه است.

وی می‌افزاید: یکی از واحدهای تولیدی موفق در این شهرستان هم با ظرفیت اشتغال اسمی 28 نفر برای 35 نفر اشتغال واقعی دارد، اما مهم‌ترین مشکل آن کمبود نقدینگی و بدهی به سایر ارگان‌هاست. در حال حاضر این واحد به دلیل افزایش نرخ ارز و محدودیت تامین ماشین‌آلات به‌علت تحریم، با مشکلاتی در زمینه تکنولوژی و خط تولید مواجه است. نادری با اشاره به مشکلات واحدهای غیرفعال می‌گوید: کارخانه قند دیواندره ظرفیت تولید 15هزار تن و اشتغال 20 نفر را دارد که به دلیل کمبود نقدینگی و بدهی بانکی تعطیل است. پیشنهاد می‌شود برای راه‌اندازی و فعال‌سازی مجدد این واحد تولیدی جرایم بانکی بخشوده و تسهیلات ارائه شود.


راهکارهای توسعه 

استادیار گروه مدیریت بازرگانی دانشگاه کردستان می‌گوید: این استان توسعه‌نیافته است اما قابلیت‌های فراوانی در زمینه توسعه دارد. کردستان باید فرصت صنعتی شدن را در زودترین زمان ممکن پیدا کند. در این راه لازم است که یک استراتژی صنعتی برای آن تدوین شود. 
«آرمان احمدی‌زاد» ادامه می‌دهد: برای صنعتی شدن در حداقل زمان، دولت باید بعضی برنامه‌های اقتصادی را برای بسیج کردن منابع بهره‌وری طراحی کند. در این زمینه، ابتدا دولت باید از ظرفیت جاری مؤسسات استفاده کند و با بسیج منابع، حفظ صنایع نوپا، تخصیص اعتبارات کافی، تدوین نقشه راه صنعتی و پیش‌بینی‌ها برای رسیدن به میانگین کشوری بکوشد. ایجاد صنایع تبدیلی اقدام مهمی است که دولت باید در سیاست‌گذاری صنعتی‌اش به آن بپردازد.
وی می‌افزاید: در یک برنامه توسعه کوتاه‌مدت لازم است استان از نظر زیربنای صنعتی حداقل به میانگین کشوری برسد. همان‌گونه که می‌دانیم، بخش‌های صنایع کوچک و متوسط برای رشد اقتصادی و به‌طور خاص برای ایجاد فرصت‌های شغلی استان مهم هستند. برای سیاست‌گذاران درک اینکه این موتور کارآفرینی به توسعه سریع‌تر کمک می‌کند، مهم است. احمدی زاد بیان می‌کند: دولت در ظرفیت‌سازی صنایع نقش کلیدی ایفا می‌کند. همچنین کلید موفقیت یک استراتژی توسعه ایجاد محیطی است که این صنایع را در فضای رقابتی در‌حالتی برابر قرار دهد. 


صنایع پیشران

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت می‌گوید: با توجه به ظرفیت‎های عظیم معدنی، این سازمان به دنبال ایجاد صنایع پیشران است. از نظر آماری، از 850 واحد تولیدی موجود در استان بیش از 80 درصد آنها فعال و نیمه‌فعال و حدود 20 درصد آنها راکد هستند.
«محمد دره وزمی» ادامه می‌دهد: 50 درصد واحدهای تولیدی استان جزو واحدهای کوچک به‌شمار می‌روند که زیر 10 نفر اشتغال اسمی دارند. حدود 44 درصد واحدها نیز بین 10 تا 50 نفر و بقیه بالای 100 نفر اشتغال دارند و جزو واحدهای بزرگ محسوب می‌شوند.

وی می‌افزاید: سرانه زمین صنعتی در کردستان ۳/۲۸مترمربع و در کشور ۶/۸مترمربع است. در دستورالعمل ابلاغی تسهیلات اشتغال پایدار روستایی در بخش صنعت به اعطای تسهیلات به شهرک‌ها و نواحی صنعتی اشاره شده که همین مساله موجب تفسیر متفاوت بانک‌ها شده است. دره وزمی ادامه می‌دهد: ضرورت دارد قید شهرک و نواحی صنعتی از این دستورالعمل برداشته شود تا اگر واحدی در خارج از محدوده شهرک‌های صنعتی در روستاها بخواهد فعالیت کند، بتواند از آن تسهیلات بهره ببرد.دره وزمی می‌گوید: تنها مشوقی که ما به دلیل تصمیمات استانی برای واحدهای صنعتی در نظر می‌گیریم، در اختیار قرار دادن زمین ارزان است. همه باید کمک کنند که در یک برنامه سه‌ساله و تا پایان دولت دوازدهم، استان از نظر شاخص‌های شهرک‌های صنعتی به میانگین کشوری برسد.


اختصاص امتیاز به صاحبان صنایع 

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت می‎گوید: وقتی سرمایه‎گذاران را برای سرمایه‎گذاری دعوت می‎کنیم، به دنبال امتیازاتی هستند که ما این امتیاز‏ها را در اختیار نداریم. درآمد ما در شرکت شهرک‏های صنعتی استان کم است و بر همین اساس نیازمند کمک و مساعدت ملی هستیم.
 دره وزمی ادامه می‌دهد: معتقدم استان می‏تواند با توجه به پتانسیل‏هایی که دارد به استانی صنعتی تبدیل شود، چرا که هم در بخش معدن و هم در بخش کشاورزی می‏شود با فراوری مواد معدنی و کشاورزی صنایع خوبی را ایجاد
 کرد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید