• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
سه شنبه 9 مرداد 1403
کد مطلب : 231336
+
-

اعضای باندی که با ربودن مرد تاجر، میلیارد ها تومان سکه، شمش طلا و دلار از او سرقت کرده بودند، دستگیر شدند

پشت‌پرده گروگانگیری 86میلیاردی

گزارش
پشت‌پرده گروگانگیری 86میلیاردی

الهه فراهانی- روزنامه‌نگار

پشت‌پرده گروگانگیری 25ساعته مرد تاجر و سرقت 86میلیارد تومانی شمش طلا، سکه و دلار از خانه او، مرد آشنایی بود که سال‌ها نزد مرد تاجر کار می‌کرد و کارمند او بود.
به گزارش همشهری، اواخر تیر‌ماه امسال، تلفن همراه مرد تاجری که در بازار تهران دفتر داشت، به صدا درآمد و وقتی پاسخ داد، صدای جوان آشنایی به نام بهنام را شنید. بهنام سال‌ها بود که به‌عنوان کارمند در دفتر مرد تاجر کار می‌کرد و تماس گرفته بود که آن شب صاحبکارش را به شام دعوت کند. مرد تاجر دعوت کارمند خود را پذیرفت و آنها در خیابانی واقع در شمال‌شرق پایتخت قرار گذاشتند تا به رستوران بروند. آن شب تاجر جوان و کارمندش از ماشین پیاده شدند و به سمت رستوران رفتند، اما ناگهان 5مرد که صورت‌شان را با پارچه پوشانده بودند، راه را بر آنها بستند. یکی از آنها اسلحه به‌دست داشت، دیگری شوکر و یکی هم چاقو. آدم‌ربایان، مرد تاجر و کارمندش را تهدید و آنها را سوار خودروی خود کردند. سپس به سمت حاشیه تهران به راه افتادند و وارد خانه‌ای شدند تا نقشه‌ای را که در سر داشتند، عملی کنند.

25ساعت بعد
مرد تاجر با دست و پای بسته در بیابان‌های اسلامشهر رها شده بود. روی دهانش چسبی زده بودند و او به‌سختی خودش را روی زمین می‌کشید تا به کنار جاده برسد. در نهایت رانندگان خودروهای عبوری وی را دیدند و به کمکش شتافتند. وقتی معلوم شد که او قربانی گروگانگیران شده است، ماجرا به پلیس گزارش شد و تاجر جوان به شکایت از افرادی پرداخت که او را ربوده بودند.

سرقت بزرگ
تاجر جوان وقتی مقابل افسر پلیس نشست، درباره جزئیات آدم‌ربایی گفت: آن شب مردان ناشناسی که صورتشان را پوشانده بودند، من و کارمندم را گروگان گرفتند. آنها اسلحه را روی سرم و چاقو و شوکر را روی پهلویم قرار دادند و مرا تهدید به مرگ کردند. سپس وارد خانه‌ای در حوالی رباط‌کریم شدند. مرا به یکی از اتاق‌ها انتقال دادند و از آن پس دیگر کارمندم را ندیدم.
 وی ادامه داد: آدم‌ربایان با تهدید از من خواستند تا کلید خانه و گاوصندوقم را در اختیارشان قرار دهم. آنها دست و پایم را بسته بودند و با اسلحه مدام تهدیدم می‌کردند. در نهایت دسته‌کلیدم را به زور گرفتند. با این حال 5نفر هنوز در خانه مراقب من بودند تا فرار نکنم. به‌نظر می‌رسید همدستان دیگرشان به خانه‌ام رفته‌اند تا گاوصندوقم را خالی کنند. مرد تاجر ادامه داد: داخل گاوصندوقم بیش از 86میلیارد تومان ‌شمش طلا، جواهر و دلار وجود داشت. آنها پس از اجرای نقشه سرقت، دست و پا و دهانم را بستند و در بیابان‌های اسلامشهر رهایم کردند.

ردپای آشنا
با شکایت مرد تاجر، پرونده‌ای گشوده شد و مأموران پلیس دریافتند که آدم‌ربایان، ‌پس از سرقت کلید خانه مرد تاجر درحالی‌که صورت‌هایشان را با پارچه‌ای پوشانده بودند، وارد خانه وی شده و محتویات گاوصندوق را خالی کرده بودند. در گام بعدی سراغ کارمند مرد تاجر رفتند، اما او می‌گفت که آدم‌ربایان در بیابان‌های اسلامشهر رهایش کرده‌اند. ادعای وی عجیب و اظهاراتش متناقض بود. در این شرایط بود که انگشت اتهام به سمت کارمند مرد تاجر نشانه رفت.

رمزگشایی
تکه‌های پازل که کنار هم قرار گرفت، شک مأموران پلیس اطلاعات به کارمند مرد تاجر بیشتر شد. آنچه مسلم بود، اینکه وی در آدم‌ربایی نقش داشته است؛ به همین دلیل متهم بازداشت شد و وقتی شواهد و مدارک را علیه خود دید، لب به اعتراف گشود و به گروگانگیری و سرقت بزرگ اعتراف کرد.
مرد آشنا گفت: من سال‌ها بود که با تاجر جوان کار می‌کردم و می‌دانستم که وضع مالی بسیار خوبی دارد؛ حتی می‌دانستم داخل گاوصندوقش پول، شمش، سکه و دلار دارد. از سوی دیگر من هم به‌شدت دچار مشکلات مالی بودم و وسوسه به‌دست آوردن پول‌، موجب شد تا با همدستی دوستانم نقشه گروگانگیری و سرقت را بکشیم. وی ادامه داد: من می‌دانستم که آن شب خانواده مرد تاجر در منزل نیستند و به همین دلیل فرصت خوبی بود تا نقشه گروگانگیری را که از قبل کشیده بودیم، اجرا کنیم. آن شب مرد تاجر را به رستوران دعوت کردم و در بین راه همدستانم، با تهدید اسلحه، شوکر و چاقو، سناریوی آدم‌ربایی را عملی کردند. خانه‌ای هم که در آن گروگان را حبس کردیم متعلق به آشنای یکی از همدستانم بود.

گفت‌وگو
نقشه فرار به اروپا


در این پرونده 9نفر بازداشت شده‌اند و نفر دهم این گروه بخشی از دلارها را برداشته و از کشور خارج شده که ظاهرا خودش را به خاک یکی از کشورهای اروپایی رسانده است. یکی از دستگیرشده‌ها هم خانم است که نقش  فروشنده طلاهای سرقتی را داشته است. مابقی نقش گروگانگیر، ‌راننده و زاغ‌زن را داشتند که به جرم خود اعتراف کردند. همه آنها مدعی هستند که به‌خاطر پول وارد این بازی شده‌اند. همچنین تحقیقات نشان داده که اعضای این گروه قصد داشتند از کشور خارج شوند و به اروپا بروند، اما با اقدام به‌موقع پلیس اطلاعات، ناکام ماندند. سرهنگ سعید راستی، رئیس مرکز عملیات پلیس امنیت عمومی فرماندهی انتظامی تهران با بیان این خبر به همشهری می‌گوید: بخشی از اموال مسروقه در مخفیگاه متهمان کشف شده و تحقیقات تکمیلی از آنها ادامه دارد. وی ادامه می‌دهد: توصیه من این است که نخست از نگهداری طلا و جواهر در خانه‌هایتان، خودداری کنید و بعد هرگز به افراد اعتماد نکنید؛ چراکه برخی افراد سودجو به‌راحتی از اعتمادتان سوءاستفاده می‌کنند و آن را نشانه می‌گیرند تا جیب‌های خودشان را پر از پول کنند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید