• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
سه شنبه 9 مرداد 1403
کد مطلب : 231278
+
-

تب دنگی بازار کاسبان سلامت را داغ کرد

مریم سرخوش- روزنامه‌نگار

اگر می‌خواهید از شر پشه آئدس و احتمال ابتلا به تب دنگی خلاص شوید، تنها محصول موجود در بازار که مورد تأیید سازمان غذا و داروست، محصولات دافع حشرات است که صرفا در داروخانه ها عرضه می‌شود؛ پس گول فضای مجازی و تبلیغات عجیب و غریب را نخورید.
تب دنگی یا تب استخوان‌شکن یک بیماری منتقله از طریق پشه است که در مناطق گرمسیری و نیمه‌گرمسیری جهان رخ می‌دهد و شیوع بومی آن در ایران هم امسال از سوی وزارت بهداشت گزارش شده است. انتقال بومی این بیماری یعنی حضور پشه آلوده در آن منطقه که می‌تواند منجر به افزایش موارد ابتلا و شیوع بیماری شود.

مسیر سودجویی باز شد
نگرانی از ابتلا به تب‌دنگی، بازار سودجویی کاسبان سلامت را داغ کرده تا با انواع و اقسام تبلیغات با عنوان «محصولات دافع پشه آئدس» و «پیشگیری از بیماری تب دنگی» جیب مردم را خالی کنند. آنها روغن‌های دورکننده‌ این حشره را به قیمت 400 تا 500هزار تومان، اسپری‌های کشنده حشره را 200هزار تومان و دستگاه‌های دورکننده پشه تب دنگی را حدود 2میلیون تومان می‌فروشند؛ درحالی‌که پیگیری‌های همشهری نشان می‌دهد که این محصولات با تنوع بسیار کم تنها به شکل اسپری دافع حشرات در سطح داروخانه‌ها یا بستر فروش آنلاین -البته به شرط دارا بودن مجوز اصالت از سازمان غذا و دارو- به قیمت 150تا 200هزار تومان عرضه می‌شوند که با اسپری آن روی پوست بدن نه‌تنها پشه آئدس که انواع پشه‌ها دور می‌شوند.

ادعای دروغ برای فروش بیشتر
سعید بوربور، مسئول یکی از داروخانه‌ها در شمال تهران درباره این محصول به همشهری آنلاین می‌گوید: «این محصولات تنها به شکل اسپری هستند و بوی آنها به‌گونه‌ای است که با قرار گرفتن روی سطح پوست باعث می‌شود پشه بدن را نیش نزند.»  البته به تأکید این فعال حوزه دارو، این اسپری برای همه پشه‌ها توصیه می‌شود و اینطور نیست که به شکل ویژه برای پشه‌ای که عامل بیماری تب دنگی است، کاربرد داشته باشد. اگر کسی روی این محصولات چنین ادعایی داشته باشد، دروغ است و قطعا فریبی برای فروش بیشتر خواهد بود.

قبل از مصرف مشورت کنید
این نکته را دکتر محمود آل بویه، مدیرکل امور فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو هم تأیید می‌کند و می‌گوید: «داروخانه‌ها تنها مرجع مطمئن خرید محصولات دافع حشرات هستند. اما با تبلیغات فروش روغن‌های گیاهی دافع حشرات با قیمت‌های گزاف در فضای مجازی روبه‌رو هستیم که غیرواقعی است و به مردم توصیه می‌کنیم که به‌هیچ‌وجه این محصولات را از فضای مجازی تهیه نکنند.»  چند روز پیش هم سیدحیدر محمدی، رئیس سازمان غذا و دارو خبر داد که از ۴محصول معرفی‌شده دافع حشرات از سوی سازمان بهداشت جهانی که شامل پشه آئدس هم می‌شود، 2 مورد در کشور تولید می‌شود و در داروخانه‌ها موجود است. او دلیل تأکید بر خرید این محصولات از داروخانه‌ها را بروز برخی عوارض اعلام کرده و گفته بود: «دوام محصولات دافع حشرات با یکدیگر متفاوت است و براساس درصدی که دارند، می‌توانند ماندگاری متفاوتی داشته باشند؛ همچنین در صورتی‌ که درصد هر یک از این محصولات از حدی بالاتر برود، باعث ایجاد حساسیت پوستی می‌شود؛ به همین دلیل توصیه می‌شود که قبل از مصرف، حتماً برچسب روی فرآورده‌ها بادقت مطالعه یا با داروساز مستقر در داروخانه در مورد نحوه استفاده از این محصولات مشورت شود.»



 

این خبر را به اشتراک بگذارید