• یکشنبه 7 مرداد 1403
  • الأحَد 21 محرم 1446
  • 2024 Jul 28
یکشنبه 7 مرداد 1403
کد مطلب : 231112
+
-

نجات تنها‌ترین درخت جهان با هوش مصنوعی

فناوری‌های نوین
نجات تنها‌ترین درخت جهان با هوش مصنوعی

ممکن است به‌زودی تنهاترین درخت جهان به لطف هوش مصنوعی همدمی برای خود پیدا کند. به‌گزارش لایو ساینس، تنها یک نمونه نر از گونه گیاهی سیکادهای وود (Encephalartos woodii) در طبیعت کشف شده است. در سال۱۸۹۵، یک گیاه‌شناس به نام «جان مدلی وود» این گیاه منفرد را در جنگل انگوی (Ngoye) در کوازولو-ناتال، آفریقای جنوبی پیدا کرد.
سیکادها نوعی اولیه از گیاهان دانه‌دار هستند که حدود ۳۰۰میلیون سال پیش و قبل از وجود دایناسورها در زمین ظاهر شدند. در سیکادها، ساختارهای تولیدمثل نر و ماده که به آنها مخروط گفته می‌شود، توسط گیاهان، جداگانه تولید می‌شوند. با این حال، «وود» همچنین از طریق جوانه‌زنی نیز تولیدمثل می‌کند، به این معنا که گیاه والد جوانه‌هایی را می‌فرستد که به گیاهان بالغ دیگر تبدیل می‌شوند. برای کمک به یافتن همسر برای این درخت نر، دانشمندان مجموعه‌ای از پروازهای پهپادی را بر فراز جنگل‌های بومی و دورافتاده سیکادها آغاز کرده‌اند.
دانشمندان سپس از الگوریتم‌های هوش مصنوعی برای تجزیه و تحلیل تصاویر بصری جمع‌آوری‌شده توسط پهپاد استفاده خواهند کرد. رویکرد این پروژه به استفاده از هوش مصنوعی بر شناسایی بصری سیکادها تمرکز دارد که از بالا شبیه به درختان نخل هستند. در این راه، محققان هزاران تصویر را از طریق YOLOv8، یک مدل بینایی کامپیوتری که در تشخیص تصویر از آن استفاده می‌شود، اجرا کردند. یک سیستم هوش مصنوعی تولیدی مجزا نقشه‌های مصنوعی با سیکادها در محیط‌های مختلف ایجاد کرد تا توانایی مدل در شناسایی آنها در زمینه‌های گوناگون را بهبود بخشد. دانشمندان به  این مدل با استفاده از مجموعه‌ای از عکس‌های گونه‌های مختلف سیکاد آموزش دادند و این تصاویر را در سایبان‌های دیجیتال قرار دادند تا به برنامه آموزش دهند که هدف آنها از بالا چگونه به‌نظر می‌رسد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید