• یکشنبه 15 مهر 1403
  • الأحَد 2 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 06
شنبه 6 مرداد 1403
کد مطلب : 231007
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/pg1L2
+
-

ترین‌های پاریس

بلندترین، پیرترین، موفق‌ترین و... ورزشکار این دوره چه کسانی هستند؟

روزهای گذشته آمار و رکوردهای مختلفی از این دوره بازی‌های المپیک یا از ادوار قبلی این رقابت‌ها و همچنین عملکرد ورزشکاران ایرانی در المپیک منتشر کردیم و با توجه به اینکه هنوز بازی‌ها شکل خاصی به‌خود ‌نگرفته است، باز هم می‌توان به ارائه آمار و اعداد و رکوردهای خاص ادامه داد. سی‌وسومین دوره المپیک نوین در 35مکان فرانسه (و تاهیتی) از دیشب به‌طور رسمی افتتاح شد.

بیشترین بلیت
در این دوره بیش از هر المپیک تابستانی دیگری (8.6میلیون) بلیت فروخته شده و از 8.3میلیون بلیتی که در باز‌ی‌های 1996 آتلانتا فروخته شده بود، پیشی گرفته است. تاکنون بیش از یک‌میلیون بلیت نیز برای پارالمپیک پاریس فروخته شده است.

بلندترین
ویکتور ومبانیاما، ستاره و سنتر ۲۰ساله تیم ملی بسکتبال فرانسه، با قد ۲متر و ۲۲سانتی‌متر، بلند‌قامت‌ترین بازیکن حاضر در این دوره از بازی‌هاست. او 55سانتی‌متر از کوتاه‌ترین بسکتبالیست این دوره بلندتر است؛ از یوکی توگاشی، پوینت گارد تیم ملی ژاپن، با قد یک متر و ۶۷سانتی‌متر.

پیرترین
خیرو رایدر مری هانا، سوارکار استرالیایی که قبلا در 6دوره این بازی‌ها شرکت کرده، 70سالگی خود را اول دسامبر جشن خواهد گرفت. البته مسن‌ترین ورزشکار حاضر در پایتخت فرانسه مطمئن نیست که سوار اسب خواهد شد یا نه. او بازی‌های 2008 پکن را به‌دلیل آسیب‌دیدگی اسبش از دست داده بود. حالا هم مری هانا تنها درصورتی در پاریس فرصت سوارکاری پیدا می‌کند که یکی از هم‌تیمی‌هایش مصدوم شوند یا بمیرند! در غیر این‌صورت رکورد پیرترین ورزشکار این دوره به جیل ایروینگ، سوارکار 61ساله کانادایی می‌رسد که برای نخستین‌بار به المپیک راه یافته است.

جوان‌ترین
جوان‌ترین ورزشکار راه‌یافته به بازی‌های المپیک2024 پاریس، هنوز تولد 12سالگی خود را جشن نگرفته است. ژنگ هائوهائو، اسکیت‌باز نونهال چینی روز 11آگوست2012 به دنیا آمد؛ تقریبا در المپیک لندن.

پرافتخارترین
ایزابل ورث با 7مدال طلا در بازی‌های 1992، 1996، 2000، 2008، 2016 و 2020 در درساژ تیمی پرافتخارترین ورزشکار حاضر در این دوره است. این ورزشکار 54ساله آلمانی5بار هم نقره گرفته.

باسابقه‌ترین
نینو سالوکوادزه در ‌55سالگی برای دهمین‌بار در بازی‌های المپیک شرکت می‌کند. او نماینده گرجستان در مسابقات تپانچه بادی 10 و 25 متر خواهد بود. 8سال پیش سالوکوادزه در ریودوژانیرو به همراه پسرش، تسوتن ماچاواریانی در المپیک شرکت کردند.

موفق‌ترین
روز 10 آگوست، درصورت پنجمین قهرمانی پیاپی تیم بسکتبال آمریکا، کوین دورانت، ستاره این تیم به نخستین ورزشکار مردی تبدیل خواهد شد که در یک ورزش تیمی موفق به کسب 4مدال طلا می‌شود. اگر تیم ملی هندبال مردان فرانسه به قهرمانی برسد، ممکن است نیکولا کاراباتیچ هم ‌چهارمین طلای المپیک خود را کسب و یک روز بعد از دورانت، این رکورد را تکرار کند.

بیشترین طلا
در بخش زنان، ایزابل ورث (سوارکار آلمانی) و کیت لدکی (شناگر آمریکایی) فرصت دارند با تکرار قهرمانی‌شان در پاریس به رکورددار بیشترین طلا نزدیک شوند. رکورد کنونی زنان متعلق به لاریسا لاتینینا، ژیمناست شوروی-اوکراینی است که در طول دوران حرفه‌ای خود 9مدال طلا دریافت کرد.

غایبان
روسیه و بلاروس به‌دلیل جنگ جاری در اوکراین از حضور در این رقابت‌ها محروم هستند، اما برخی ورزشکاران آنها با پرچم کشور بی‌طرف در این بازی‌ها رقابت خواهند کرد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید