• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
سه شنبه 2 مرداد 1403
کد مطلب : 230631
+
-

تخریب مقرّ توده‌ای‌ها

تخریب مقرّ توده‌ای‌ها

 موضوع: کلوپ سه‌راه اکبرآباد
 ویژگی: این مکان مقرّ اصلی حزب توده بود که  ویران شد

نام سلسبیل به شکل عجیبی با یکی از مهم‌ترین وقایع سیاسی معاصر عجین است. در بحبوحه کودتای 28مرداد، این محله به پاتوق یکی از جریان‌های سیاسی تبدیل شده بود که مقر آنها در سه‌راه اکبرآباد بود و مورد حمله قرار گرفت و منهدم شد.
ماجرای حضور حزب توده در یکی از ساختمان‌های مشهور سلسبیل به سال 1324و 8سال قبل از کودتای 28مرداد برمی‌گردد. یکی از پاتوق‌های توده‌ای‌ها در آن زمان کلوپ سه‌راه اکبر‌آباد بود که در حوالی خیابان کمیل امروزی است. توده‌ای‌ها مشغول جذب نیرو به قصد گسترده‌کردن فعالیت‌های حزبی‌شان بودند، اما معادلات سیاسی تغییر کرد و پرونده حزب توده و کلوپ سه‌راه اکبرآباد بسته شد.
حسن توانا، یکی از قدیمی‌ترین اهالی سلسبیل، درباره ارتباط کلوپ سه‌راه اکبرآباد و کودتای 28مرداد سال 1332می‌گوید: «وقتی مردم در 25مرداد 1332به خیابان‌ها ریختند و محمدرضا پهلوی به‌طور موقت از ایران خارج شد، فعالیت حزب توده بیشتر شد و در کلوپ سه‌راه اکبرآباد هم توده‌ای‌ها مشغول جذب نیرو از قشر کم‌سواد جامعه شدند.»
کلوپ سه‌راه اکبر‌آباد که مساحت آن به چند هزار‌متر می‌رسید، مقر اصلی و پاتوق شبانه اعضای حزب توده بود و اعضای آن به هرج و مرج‌ها دامن می‌زدند و این رویه تا 28مرداد 1332ادامه داشت. به‌گفته توانا در 28مرداد کلوپ توده‌ای‌ها بر اثر هرج و مرج و درگیری گروه‌های مختلف سیاسی تخریب شد.
کلوپ پرماجرای سه‌راه اکبرآباد تا چند سال بعد از کودتای 28مرداد، متروکه مانده بود و با گذشت زمان جای خودش را به مجتمع‌های مسکونی داد.
توانا درباره روزگار سپری‌شده کلوپ سه‌راه اکبرآباد می‌گوید: «توده‌ای‌ها با ‌ترفندهای مختلف، قشر جوان و به‌خصوص مردم کم‌سواد را جذب می‌کردند. یکی از شگردهای آنها این بود که شب‌ها به‌طور رایگان فیلم سینمایی پخش می‌کردند و هنگام پخش فیلم، مردم با کیک و لیموناد پذیرایی می‌شدند. توده‌ای‌ها با همین‌ ترفند 250نفر از کارگران کارخانه آبجوسازی را جذب کرده بودند. ساختمان‌های مسکونی که این روزها حوالی چهارراه اناری می‌بینید روی ویرانه‌های کلوپ سه‌راه اکبر‌آباد ساخته‌شد.»



 

این خبر را به اشتراک بگذارید