• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 24 تیر 1397
کد مطلب : 23016
+
-

شهر در رسانه‌ها

 تکمیل خطوط مترو در گروِ بدهی‌ها

روزنامه «دنیای اقتصاد» آثار بدحسابی شهرداری در دوره‌های گذشته را بر پروژه‌های حمل‌ونقل عمومی پایتخت و تکمیل خطوط مترو مورد بررسی قرار داده است؛ به گزارش این روزنامه،  بدحسابی شهرداری تهران در پرداخت اصل و سود اوراق مشارکتی که 4 سال قبل برای مترو منتشر کرد از یکسو و حجم انبوه بدهی بابت تسهیلاتی که در دوره‌های گذشته حداقل از 6 بانک مختلف دریافت کرده،  موجب شده پروژه‌های حمل‌ونقل عمومی پایتخت و شارژ اعتباری شبکه مترو اکنون با مشکل تأمین اعتبار از سوی بانک‌ها مواجه شود. به نوشته دنیای اقتصاد،  بدهی بانکی شهرداری تهران بابت تسهیلاتی که به‌منظور اجرای پروژه‌های گوناگون شهری در دوره‌های گذشته مدیریت شهری دریافت کرده اکنون حدود ۲۰هزار میلیارد تومان است.

تأثیر نامعلوم خشکسالی‌ها بر خشکی چشمه علی؟

مدیر اداره کل میراث فرهنگی،  صنایع‌دستی و گردشگری استان تهران با «ایسنا» درباره خشک شدن آب چشمه علی به‌دلیل حفر تونل مترو گفت‌وگو کرده است. دلاور بزرگ‌نیا درباره احتمال بازگشت آب به این چشمه می‌گوید: «هنوز کارشناسان مترو ما را ناامید نکرده‌اند،  اما متأسفانه حرفی که زده‌اند،  تا امروز عملی نشده است.» وی با وجود این، احتمال دیگری را هم در مورد علت بی‌آب شدن چشمه علی مطرح می‌کند که «آیا تا امروز این را مدنظر داشته‌ایم که چه اندازه خشکسالی‌ها و کم‌آبی‌های ملی و دوره‌ای در وضعیت چشمه علی تأثیرگذار بوده است؟»

نقدینگی؛  مانع اصلی نوسازی ناوگان عمومی

عضو مجمع نمایندگان استان تهران  در گفت‌وگو با «خانه ملت» درباره دلایل توقف نوسازی حمل‌ونقل عمومی پایتخت معتقد است که مشکل اصلی در این حوزه بحث نقدینگی است.  به گفته عبدالرضا هاشم زایی،  بخشی از نقدینگی باید توسط دولت و بخشی دیگر به‌صورت وام به فعالان دراین حوزه باید پرداخت شود،  به‌طورحتم قرار‌دادهایی که برای تأمین اتوبوس و تاکسی درحوزه حمل‌ونقل عمومی منعقد می‌شود، اگر نقدینگی لازم توسط نهادهای مرتبط تأمین شود،  خودروساز هیچ مشکلی برای ارائه خدمات دراین بخش ندارد.
 
رابطه نامتعادل شهرهای ایران با طبیعت

یک استاد جامعه‌شناسی در گفت‌وگو با خبرگزاری «مهر» با اشاره به رشد نامتعادل شهرها و تخریب محیط‌زیست می‌گوید: «اگر برنامه‌ریزی درستی وجود نداشته نباشد، شهرها مرتبا باغ‌ها و مزارع را می‌خورند. آب‌ها را مصرف یا آلوده می‌کنند و جلو می‌آیند تا تمام واحه را در بربگیرند و شهرها تبدیل به جزایر خشک در میان بیابان بشوند.» پرویز اجلالی با بیان اینکه شهرهای ما رابطه بسیار نامتعادلی با طبیعت دارند، می‌افزاید: «این مشکلات فقط به شهرهای بزرگ اختصاص ندارد. شهرهای کوچک و روستاها هم وضعیت متعادل و معقولی ندارند... متأسفانه امروزه شهرهای ما جان‌پناه‌های خوبی برای ساکنانش نیستند.»

این خبر را به اشتراک بگذارید