• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 23 تیر 1397
کد مطلب : 22917
+
-

رولت روسی؛ سوغات نتانیاهو از مسکو

آیا رژیم اسرائیل می‌تواند به وعده‌های احتمالی روسیه درباره تأمین منافعش در سوریه اعتماد کند؟

جواد نصرتی | خبرنگار:

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی آخر هفته پیش، با ماموریت متقاعدکردن ولادیمیر پوتین برای تصمیم‌گیری درباره حضور ایران در سوریه به مسکو رفت. براساس گزارش‌های رسانه‌ای و صحبتی که خود نتانیاهو در مسکو با خبرنگاران داشته، اسرائیل به روسیه وعده داده که از رژیم بشار اسد در سوریه حمایت کند و در مقابل، از روسیه خواسته که نیروهای ایرانی، سوریه را ترک کنند. برای نتانیاهو، انتقال این پیام به پوتین، در آستانه دیدار تاریخی او با دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا اهمیت بسیار زیادی داشته و به‌نظر می‌رسد، در دولت اسرائیل، خوش‌بینی زیادی به موفقیت‌آمیز بودن این ملاقات وجود دارد.
خبرگزاری رویترز، به نقل از یک مقام دولتی اسرائیلی درباره محتوای صحبت‌های مطرح شده بین دو طرف در مسکو گفته است: «روسیه منافع زیادی دارد تا یک رژیم با ثبات در سوریه ببیند و ما هم منافع زیادی در بیرون رفتن ایرانی‌ها داریم.» او همچنین به نقل از نتانیاهو در مسکو گفت: «ما اقدامی علیه رژیم اسد نخواهیم کرد.»

این صحبت در حالی از نتانیاهو نقل شده است که او خود مشخصا در مسکو در جمع خبرنگاران صحبت مشابهی را مطرح کرد. به گزارش تایمز اسرائیل، او در شرایطی که نیروهای سوریه به سمت بلندی‌های جولان در حال حرکت هستند و سرزمین‌های زیادی را از مخالفان پس می‌گیرند، گفت: «ما مشکلی با رژیم اسد نداشتیم. آنها در 40سال حتی یک گلوله هم به سمت بلندی‌های جولان شلیک نکردند.» او در ادامه، در صحبت‌هایی که بازتابی از درخواستش از پوتین به‌نظر می‌رسد، درباره حضور ایران در سوریه صحبت کرد و مدعی ‌شد: از نظر اسرائیل، حضور نیروهای نظامی ایران در هیچ کجا از قلمرو سوریه قابل‌قبول نیست؛ «ما سیاست مشخصی داریم که براساس آن (در جنگ داخلی سوریه) دخالت نمی‌کنیم و این کار را نکرده‌ایم. چیزی که ما را نگران می‌کند حکومت اسلامی (داعش) و حزب‌الله است. هدف اصلی، حفظ آزادی ما برای اقدام مقابل علیه کسانی است که علیه ما اقدام می‌کنند. مسئله دوم خروج ایرانی‌ها از سراسر قلمروی سوریه است.» دورنگه‌داشتن نیروهای ایران از مرز رژیم اسرائیل، مسئله‌ای است که به‌نظر می‌رسد روس‌ها هم مخالفت چندانی با آن ندارند. منبع دولتی گزارش رویترز به این خبرگزاری گفته است که روسیه روی دور نگه داشتن نیروهای ایرانی از جولان به اندازه 80کیلومتر کار می‌کند اما اسرائیل، خواستار خروج کامل نیروهای ایرانی از سوریه است. براساس گزارش رسانه‌های اسرائیلی، نتانیاهو در جمع خبرنگاران در مسکو، به‌گونه‌ای صحبت می‌کرد که گویا با پوتین به توافقی تضمینی رسیده، اما تردیدهایی درباره عملی‌شدن وعده‌های احتمالی روسیه وجود دارد. در همین رابطه، روزنامه هاآرتص در گزارشی به وعده‌شکنی‌های معروف روسیه اشاره کرده و نوشته: موفقیت طرح پیشنهادی نتانیاهو به مسکو، به عوامل دیگری بستگی دارد. بر این اساس، دیدار پیش روی پوتین و ترامپ در فنلاند و امتیازهایی که رئیس‌جمهور روسیه از همتای خود می‌گیرد، تأثیری حیاتی دارد. روسیه، به‌دنبال توافقی گسترده است که سوریه تنها بخشی از آن است. روسیه، علاوه بر پیشبرد شرایط در سوریه، به‌دنبال تثبیت نفوذ خود در شرق اروپا و برداشته شدن تحریم‌هایی است که غرب، بعد از حمله روسیه به اوکراین علیه مسکو وضع کرده است.

لیندزی گراهام، سناتور آمریکایی هم در توییتر، نسبت به پایبندی روسیه به وعده‌هایش به نتانیاهو هشدار داده و خطاب به «دوستان اسرائیلی‌اش» نوشته است: «خیلی مراقب توافق‌هایی که با روسیه درباره سوریه می‌کنید، باشید. من اصلا به روسیه برای نظارت بر ایران و هر کس دیگری در سوریه اعتماد ندارم. آمریکا باید به حضورش در سوریه برای ادامه مقابله با نفوذ روسیه و ایران ادامه دهد.»

این خبر را به اشتراک بگذارید