• یکشنبه 10 تیر 1403
  • الأحَد 23 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 30
یکشنبه 10 تیر 1403
کد مطلب : 228655
+
-

درگیری بر سر دکه فلافل‌فروشی باعث جنایتی ناخواسته شد

مقتول در خواب قاتلش را بخشید

گزارش
مقتول در خواب قاتلش را بخشید

محمد جعفری- روزنامه‌نگار

پدر و مادر جوان ورزشکار که در جریان یک درگیری بر اثر اصابت گلوله به قتل رسیده بود، بدون هیچ قید و شرطی قاتل را بخشیدند.
به گزارش همشهری، این حادثه تلخ عصر روز 18مهرماه سال1402 در شهرستان دیر واقع در استان بوشهر اتفاق افتاد. عامل این جنایت که پسری 25ساله است از مدتی قبل یک دکه فلافل‌فروشی در کنار دریا راه انداخته بود و کاسبی می‌کرد. با وجود این جوان دیگری از اهالی آن منطقه با این کار مخالف بود و می‌گفت این دکه نباید در آنجا باشد. آنها مدتی بود که بر سر این دکه با یکدیگر اختلاف داشتند تا اینکه روز حادثه فرارسید. آن روز آنها بار دیگر بر سر دکه با یکدیگر درگیر شدند تا اینکه پسر جوان دوان‌دوان به خانه‌شان رفت و با یک اسلحه شکاری بیرون آمد. او که قصد داشت طرف مقابل را بترساند گلوله‌ای شلیک کرد اما گلوله به پسر جوانی به نام حامد که از آنجا عبور می‌کرد، اصابت کرد.
هر چند حامد به مرکز درمانی منتقل شد اما شدت جراحات وارده به حدی بود که او جانش را از دست داد. در این شرایط بود که عامل این تیراندازی به اتهام قتل عمد بازداشت شد.
او در جریان بازجویی‌ها به تیراندازی مرگبار اعتراف کرد اما گفت تیراندازی ناخواسته بوده و او اصلا مقتول را نمی‌شناخته و با او هیچ خصومتی نداشته که بخواهد به‌سویش تیراندازی کند. متهم به قتل گفت:‌ مدتی بود که دکه فلافل‌فروشی راه‌اندازی کرده بودم اما یکی از اهالی منطقه می‌گفت که دکه نباید آنجا باشد. مدتی بر سر این موضوع درگیری داشتیم و آنها مدام مزاحم کارم می‌شدند تا اینکه روز حادثه از سر عصبانیت از خانه‌مان یک اسلحه شکاری آوردم و خودم را مسلح کردم اما نمی‌دانم چطور شد كه گلوله‌ای که شلیک شده بود به جوان رهگذر اصابت کرد و این حادثه اتفاق افتاد.

بخشش؛ فقط برای رضای خدا
متهم در بازداشت به سر می‌برد و رسیدگی قضایی به این پرونده همچنان ادامه داشت اما بازپرس رسیدگی‌کننده به پرونده و شماری از فعالان اجتماعی که از ناخواسته‌بودن این قتل اطلاع داشتند تلاش کردند تا پرونده ختم به صلح و سازش شود. پدر و مادر حامد(مقتول) ابتدا برای اجرای حکم قصاص اصرار داشتند اما وقتی رایزنی‌ها با آنها ادامه پیدا کرد، سرانجام حاضر به بخشش شدند و در شرایطی که پرونده هنوز در مرحله دادسراست، رضایتنامه را امضا کردند و قاتل را بخشیدند.

گفت‌وگو
بخشش برای صلح
مادر مقتول در گفت‌وگویی جزئیات بیشتری از این تصمیمش را بازگو کرد كه در ادامه مي‌خوانيد.


درباره حامد صحبت کنید. چند سال داشت؟
پسرم 18سال داشت و ورزشکار بود. روز حادثه تازه از باشگاه بیرون آمده بود. او می‌خواست از یک دکه بستنی‌فروشی که در آن اطراف بود برای خودش بستنی بخرد که تیراندازی شد و این اتفاق افتاد.
آخرین مرتبه‌ای که حامد را دیدید چه زمانی بود؟
روز قبل از حادثه. راستش را بخواهید زمانی که حامد 5ساله بود‌ من و همسرم از یکدیگر جدا شدیم. پدر حامد ازدواج کرد و من پسرم با هم زندگی می‌کردیم.
چطور شد که تصمیم گرفتید قاتل پسرتان را ببخشید؟
ما ابتدا نیت‌مان اجرای حکم قصاص بود و می‌گفتیم که قاتل باید مجازات شود؛ اما در ادامه تصمیم‌مان عوض شد. وقتی با شوهر سابقم مشورت کردیم او گفت با قتل حامد ما داغدار شدیم اما دیگر دلم نمی‌آید که خانواده دیگری هم مثل ما داغدار شود. از طرفی برایمان روشن شده بود که قاتل قصدی برای تیراندازی به‌سوی حامد نداشته و ناخواسته مرتکب قتل شده است. نکته دیگر اینکه فهمیدیم این حادثه به‌خاطر یک دکه فلافل‌فروشی اتفاق افتاده اما دیگر نمی‌خواستیم این دشمنی و درگیری ادامه پیدا کند. شنیدم که در این پرونده به دليل درگیری‌های پیش‌آمده حدود 20نفر بازداشت شده‌اند و می‌خواستیم با بخشش قاتل همه با هم صلح کنند.
در مقابل بخشش قاتل از او چه چیزی خواستید؟
ما هیچ‌چیزی نخواستیم و اعلام کردیم فقط برای رضای خدا و آرامش پسرمان او را می‌بخشیم.
حالا از تصمیمی که گرفته‌اید رضایت دارید؟
بله راضی‌ايم. روزی که رضایتنامه را امضا کردیم و همه‌‌چیز تمام شد کمی نگران شدم. با خودم گفتم نکند پسرم به این کار راضی نباشد. از خدا خواستم که به من نشان دهد که متوجه رضایت حامد شوم. آن شب پسرم به خوابم آمد و درحالی‌که خوشحال و خندان بود از تصمیمی که من و پدرش گرفته بوديم ابراز رضایت کرد و همین نشانه برای اینکه بفهمیم کار درستی انجام داده‌ایم برایمان کافی بود.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید