• یکشنبه 10 تیر 1403
  • الأحَد 23 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 30
یکشنبه 10 تیر 1403
کد مطلب : 228639
+
-

طلای کاغذی بخرید

آمارها نشان می‌دهد ارزش خالص دارایی صندوق‌های سرمایه‌گذاری در طلا از ابتدای سال قبل تاکنون 214درصد رشد کرده است

گزارش
طلای کاغذی بخرید

بهرنگ آزاد- روزنامه‌نگار

صندوق‌های سرمایه‌گذاری در طلا به‌دلیل کارکردهای ضد‌تورمی‌شان در طول چند سال گذشته با استقبال مردم مواجه شده‌اند و روزبه‌روز به محبوبیت آنها افزوده می‌شود.
به ‌گزارش همشهری، تورم‌های 2رقمی در سال‌های گذشته مردم ایران را همیشه ترغیب کرده است که به سمت دارایی‌هایی حرکت کنند که ارزششان متناسب با تورم حفظ می‌شود. یکی از بازارهایی که بیشترین طرفدار را دارد، طلاست؛ چراکه قیمت طلا متناسب با تورم نوسان دارد.البته این موضوع فقط مختص به ایران نیست و به‌طور عام طلا به‌دلیل اینکه یک دارایی کم‌ریسک و امن است که در دوره‌های بحرانی منجر به حفظ ارزش پول ملی می‌شود در اغلب نقاط دنیا طرفداران خاص خود را دارد. با این حال در کشورهایی که سطح تورم عمدتا بالاست، تمایل مردم برای خرید طلا بیشتر از سایر کشورهاست. به‌دلیل این کارکردها ظرف سال‌های گذشته ابزار‌های جدیدی برای معاملات طلا در دنیا ابداع شده است که مردم را از خرید فیزیکی طلا در بازار بی‌نیاز و دادوستد آن را راحت‌تر می‌کند. به این معنا که دیگر نیازی نیست مردم به‌طور مستقیم به بازار مراجعه کنند و با خرید واحدهای این صندوق‌ها می‌توانند از مزایای سرمایه‌گذاری در طلا بهره‌مند شوند. این ابزارها در ایران نیز ظرف سال‌های گذشته رواج زیادی پیدا کرده است.

آشنایی با  صندوق‌های طلایی
صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا، نوعی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری هستند که در بازار سرمایه، معامله می‌شوند. این صندوق‌ها، سرمایه‌های خرد مردم را جمع‌آوری می‌کنند و این نقدینگی را در سبدی از دارایی‌های مرتبط با طلا ازجمله سکه، شمش طلا یا اوراق بهادار مبتنی بر طلا سرمایه‌گذاری می‌کنند. آنطور که آمارها نشان می‌دهد بخش زیادی از پولی که این صندوق‌ها از مردم دریافت می‌کنند صرف خرید اوراق بهادار مبتنی بر طلا مانند گواهی سپرده طلا می‌شود. این موضوع سبب می‌شود میزان بازده این صندوق‌ها متناسب با بازده و نوسان‌های قیمت طلا باشد. گواهی سپرده طلا خود نوعی اوراق بهادار است که نشان‌دهنده میزان مشخصی از سکه یا شمش طلاست که در یک انبار مشخص و مورد تأیید بورس کالا نگهداری می‌شود.

بازده صندوق‌های سرمایه‌گذاری در طلا
بازده صندوق‌های سرمایه‌گذاری در طلا ارتباط مستقیمی با نوسان‌های بازار طلا و بازده طلا نیز ارتباط زیادی با نوسان‌های قیمت ارز دارد. به‌طور طبیعی قیمت طلا با قیمت ارز و قیمت جهانی هر اونس طلا همبستگی مثبت دارد؛ به این معنا که هر زمان قیمت ارز یا اونس جهانی طلا افزایش یا کاهش می‌یابد، قیمت طلا هم افزایشی یا کاهشی می‌شود. با این حال در ایران وزن اثرات قیمت ارز بر بازار طلا بیشتر از اونس جهانی طلاست؛ به همین دلیل سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها برای کسانی که علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در بازار ارز هستند نیز مناسب است. همچنین با توجه به توانایی طلا در حفظ ارزش سرمایه در برابر تورم، قرار دادن این صندوق‌ها در سبد سرمایه‌گذاری برای همه فعالان بازار سرمایه گزینه مناسبی است.


مزایای خرید طلای کاغذی
 به لحاظ ساختاری خرید واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری در طلا مزایای بیشتری نسبت به خرید فیزیکی طلا و سکه دارد.
  کارمزد معاملات این صندوق‌ها بسیار کمتر از بازار فیزیکی است.
  احتمال سرقت یا دزدیده شدن آن بسیار کمتر از طلای فیزیکی است.
  خرید واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری در طلا این امکان را به خریدار می‌دهد که به‌راحتی و در کوتاه‌ترین زمان آن را از طریق بورس مبادله کند.
  با خرید یونیت‌های این صندوق‌ها می‌توان از مدیریت حرفه‌ای مدیران این صندوق‌ها بهره‌مند شد که ریسک سرمایه‌گذاری شما را کاهش می‌دهد.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید