• یکشنبه 10 تیر 1403
  • الأحَد 23 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 30
شنبه 9 تیر 1403
کد مطلب : 228554
+
-

سعید نسیمی، مداح و شاعر آیینی

دین خدا تک‌بعدی نیست

گاهی اوقات برخی بیان می‌کنند هزینه‌های  مراسمی مانند غدیر و محرم به فقرا داده شود بهتر است و این نوع هزینه‌ها در این مراسم‌ها اسراف است؛ نظرتان در این زمینه چیست؟

عمده این مراسم‌ها مردمی است و نظام و حکومت نیز وظیفه برنامه ریزی و حمایت از این نوع مراسم‌ها را دارد چرا که هر حکومتی وظیفه دارد در راستای شادی حقیقی و سرور آفرینی مردم خویش را حمایت کند؛ بنابراین حکومت وظیفه دارد برای ترویج اخلاق و معارف این مراسم را حمایت کند چرا که روح غدیر تقرب به خدا، تقوا و اخلاق است. برای پیشگیری از جرم و جرائم کلی هزینه صرف می‌شود و این جشن‌ها می‌تواند به میزان کاهش جرم و جرائم کمک کند. نکته دیگر اینکه این افرادی که برگزاری چنین مراسمی را نقد می‌کنند در بسیاری از جشن‌های هالووین، ولنتاین، مجالس‌ آن چنانی شرعی و غیر شرعی هزینه می‌کنند و آن را اسراف نمی‌دانند و در این هنگام فراموش می‌کنند باید به فقرا کمک کنند.
خداوند در قرآن کریم می‌فرماید إِنَّمَا الصَّدَقَاتُ لِلْفُقَرَاءِ وَالْمَسَاکِینِ وَالْعَامِلِینَ عَلَیْهَا وَالْمُؤَلَّفَةِ قُلُوبُهُمْ… در این آیه پروردگار توصیه می‌کند اینجا اینگونه نیست که بگوید تنها به فقیر پرداخت کنید بلکه مسکین، زندانیان،
در راه ماندگان، در راه خدا و… را هم ذکر می‌کند تا وجوهات شرعی به آنان نیز پرداخت شود؛ وقتی در این آیه فی سبیل الله بیان می‌شود نشان می‌دهد که دین خدا تک بعدی نیست که فقط بگوید برای فقرا هزینه کنید بلکه به دیگر زمینه‌ها هم اشاره می‌کند. خرج کردن برای غدیر یک نوع سرمایه گذاری است چرا که جشن‌های غدیر مملو از شادی آفرینی، تقویت روحیه و نشاط اجتماعی و… است. بسیاری از همین مراسم‌ها آیینی است که خیریه‌ها و مساجد و تکایا آن را اداره می‌کند بنابراین این شبهه بی اساس و بی پایه  است.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید