• یکشنبه 10 تیر 1403
  • الأحَد 23 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 30
پنج شنبه 7 تیر 1403
کد مطلب : 228417
+
-

آب خاکستری وارد خانه ایرانی‌ها می‌شود

با اجرای طرح استفاده از آب‌های بازیافتی برای مصارف غیرشرب در ساختمان‌های مسکونی، مصرف آب شرب بهینه‌تر می‌شود

گزارش
آب خاکستری وارد خانه ایرانی‌ها می‌شود

احمد کربلایی- روزنامه‌نگار

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب ایران می‌گوید: استفاده از منابع آب خاکستری در ساختمان‌های مسکونی در دستور کار وزارت نیرو قرار گرفته است. اما آب خاکستری چیست و به چه کار می‌آید و چرا مقامات آب و فاضلاب می‌خواهند آب خاکستری را روانه خانه‌های ایرانیان کنند؟
به گزارش همشهری، ایران درگیر تنش آبی است و تامین آب شرب با هزینه زیاد و پیچیدگی‌های فراوان مواجه است. ضریب نفوذ آب سالم و بهداشتی هم در کشور طی 45سال پس از انقلاب روندی مطلوب را طی کرده است؛ ولی بخشی از این آب سالم، بهداشتی و تصفیه‌شده صرف اموری می‌شود که در آنها می‌توان از آب خاکستری به‌جای آب آشامیدنی استفاده کرد.

آب خاکستری چیست؟
آب خاکستری یا بازیافتی همان پساب تصفیه‌شده است و با آب سیاه و غیرقابل بازیافت فرق می‌کند؛ مثل آب مصرف‌شده در بخش استحمام، شستن ظرف‌ها و لباس‌ها که در دنیای امروز و در کشورهای موفق، در مجتمع‌های مسکونی از این آب احیاشده برای مصارف دیگر استفاده می‌شود و نه برای مصرف در بخش شرب و غذا.
هاشم امینی، مدیرعامل آبفای ایران می‌گوید: استفاده از آب خاکستری اقدامی مهم در مدیریت بهینه مصرف آب در ساختمان‌هاست؛ به‌گونه‌ای که از پساب تصفیه‌شده آب مصرفی در روشویی‌ها و سینک ظرفشویی بتوان با بازچرخانی و تصفیه در ساختمان‌ها، برای فلاش‌تانک‌ها و آبیاری فضای سبز همان ساختمان‌ها استفاده کرد. به‌گفته وی در این زمینه باید سازمان نظام‌مهندسی ساختمان پای کار بیاید تا با تأکیدات قانونی و ظرفیت‌های مباحث ۱۶ و ۱۹ قوانین ساختمان بتوان این امر مهم را پیاده‌سازی کرد.

آب خاکستری کجا کاربرد دارد؟
سؤال اینجاست که آب خاکستری در چه مواردی قابل استفاده است؟ آبیاری فضاهای سبز و گیاهان و درختان، پرکردن فلاش‌تانک‌ها و استفاده در سرویس‌های بهداشتی، شست‌وشوی محوطه و پارکینگ و شست‌وشوی ماشین‌ها ازجمله موارد استفاده از آب خاکستری است و مزیت‌هایی چون بازگردانی آب و استفاده مجدد از آب تصفیه‌شده، صرفه‌جویی در مصرف آب شرب، صرفه‌جویی در هزینه‌های مصرفی، امکان آبیاری فضای سبز به‌صورت خودکار با زمانبندی مشخص، جلوگیری از اتلاف آب و عدم‌گرفتگی لوله‌ها به‌دلیل غلظت پایین مواد آلی را به همراه دارد.

احیای یک طرح پس از 5سال
طرح استفاده از آب‌های خاکستری برای نخستین‌بار در سال1398 در اولویت وزارت نیرو قرار گرفت که هدف آن حفاظت از آب شیرین و شرب و صیانت از منابع آب سطحی و زیرزمینی و تأمین آب مطمئن برای شهروندان است. براساس تحقیقات صورت‌گرفته، سیستم بازچرخانی پساب خاکستری می‌تواند بهترین راه برای صرفه‌جویی در مصرف آب شرب تا میزان 60درصد باشد؛ همچنین آب مازاد تصفیه‌شده می‌تواند برای استفاده در فضای سبز شهری نیز منبع مناسب و ارزانی باشد.البته اجرای چنین طرحی آسان نخواهد بود و نیاز به همکاری و اراده جدی نهادهایی چون شهرداری‌ها، سازمان نظام‌مهندسی و تغییر الگوی واگذاری انشعاب آب دارد؛ به‌نحوی که انشعاب آب بدون فاضلاب متوقف شود و مشوق‌هایی برای متقاضیان درنظر گرفته شود.







 

این خبر را به اشتراک بگذارید