• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
چهار شنبه 20 تیر 1397
کد مطلب : 22729
+
-

رکوردشکنی در رسیدن به ایستگاه فضایی

روس‌‌ها توانستند در کمترین زمان ثبت شده در تاریخ فضایی بشر محموله‌ای 2/8 تنی را به ایستگاه فضایی بین‌المللی برسانند

رکوردشکنی در رسیدن به ایستگاه فضایی

ارسال محموله به ایستگاه فضایی بین‌المللی امری عادی به‌حساب می‌آید اما روس‌ها توانسته‌اند در همین کار عادی یک رکورد جدید ثبت کنند و سریع‌ترین ارسال تجهیزات به فضا را داشته باشند.

به گزارش اسپیس، روسیه در آخرین ارسال محموله به ایستگاه فضایی بین‌المللی از فضاپیمایی به نام پروگرس (Progress) استفاده کرده و توانسته است در کمتر از ۴ساعت پس از پرتاب از زمین، به سلامت محموله ۲.۸تنی شامل غذا و دیگر تجهیزات مورد نیاز فضانوردان را به مقصد برساند.

در حالت معمول ارسال محموله‌های باری و انسانی به ایستگاه فضایی بین‌المللی بین 6ساعت تا 2روز طول می‌کشد اما فضاپیمای پروگرس توانسته این رکورد را جابه‌جا کند. هر چند ارسال محموله‌ به ایستگاه فضایی هر چند وقت یک‌بار صورت می‌گیرد اما کار ساده‌ای در میان نیست و از پرتاب تا رسیدن کپسول به ایستگاه (یا به قول مشهور داک‌شدن) نیاز به برنامه‌ریزی دقیقی وجود دارد.

یک پروژه دقیق

فضاپیماهایی که به مقصد ایستگاه فضایی پرتاب می‌شوند، ابتدا در مدارهای خیلی پایین‌تر قرار می‌گیرند و سپس به آرامی با افزایش ارتفاع به مدار ایستگاه می‌رسند. دستیابی به مدارهای بالاتر با روشن کردن موتورهای روی فضاپیما در زمانبندی کاملا دقیق صورت می‌گیرد. تنظیم سرعت و جهت حرکت فضاپیما و ایستگاه برای پیوستن یا متصل شدن بی‌عیب به یکدیگر، اهمیت ویژه‌ای دارد.

برای فضاپیماهای روسی مانند پروگرس و راکت سویوز، این عملیات به جابه‌جایی در 34مدار نیاز دارد که حدود 2روز طول می‌کشد. البته روسیه پیش از این ارسال محموله به فضا را با استفاده از فقط 4 مدار و طی 6 ساعت زمان انجام داده بود. در رکوردشکنی جدید اما فقط از 2 مدار استفاده شده و زمان کل عملیات به 3 ساعت و 45دقیقه کاهش پیدا کرده است.

روس‌ها با همکاران آمریکایی خود در ناسا همکاری دقیقی در این رابطه داشته‌اند. از هفته‌ها قبل برنامه‌ریزی شده بود تا ایستگاه فضایی به موقعیت دقیقی بر فراز دریای تاسمان مابین نیوزیلند و استرالیا برسد و ملاقات با کپسول رباتیک حامل محموله در آنجا صورت بگیرد. در زمان دقیقی هم فضاپیمای پروگرس از پایگاه بایکنور قزاقزستان پرتاب شد تا عملیات داکینگ در کمتر از ۴ سال انجام شود. دریای تاسمان بخشی از آب‌های اقیانوس آرام جنوبی است که در بین کرانه‌های جنوب شرقی استرالیا، شرق جزیره تاسمانی و غرب سواحل نیوزیلند واقع شده‌است. آژانس فضایی روسیه اعلام کرده که ارسال سریع‌تر محموله ایستگاه فضایی به‌خاطر نسخه جدید راکت سویوز میسر شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید