• یکشنبه 3 تیر 1403
  • الأحَد 16 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 23
چهار شنبه 16 خرداد 1403
کد مطلب : 226752
+
-

رفاقت المپیک پاریس با محیط‌زیست

رفاقت المپیک پاریس با محیط‌زیست

سیدسروش طباطبایی‌پور

کمـتر از 2‌ماه دیگر(5مرداد)، مشعل بازی‌های المپیک2024، در پاریس روشن خواهد شد. شاید مهم‌ترین تفاوت این دوره از مسابقات المپیک تابستانی، سازگاری با محیط‌زیست است؛ ادعایی که برگزارکنندگان فرانسوی، حسابی به آن می‌نازند و پزش را می‌دهند. در اینجا می‌خواهیم نشانه‌های رفاقت المپیک۲۰۲۴ پاریس را با محیط‌زیست مرور کنیم؛ نشانه‌هایی که بیشتر در شکل ساخت دهکده المپیک پاریس به چشم می‌آیند.

شهر آینده/ نیمی از ساختمان‌های دهکده المپیک، از مصالح معمول ساخته شده، اما نیم دیگر از چوب و بتن‌ها یا مصالح کم‌کربن بنا شده است. شاید مهم‌ترین ویژگی دیگر این دهکده، آن است که پس از برگزاری بازی‌ها، تبدیل به یک شهر مدرن قابل سکونت خواهد شد. حدود یک‌سوم آپارتمان‌ها، به بخش خصوصی فروخته می‌شود، یک‌سوم دیگر به دفتر کار تبدیل خواهد شد و مابقی، برای مسکن اجتماعی استفاده می‌شود‌ یا در اختیار دانشجویان قرار می گیرد. به همین دلیل، برخی از امکانات این دهکده، به دانشگاه، مدرسه، فروشگاه و... تغییر کاربری خواهند داد.

تهویه/ یکی دیگر از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این دهکده، آن است که برای گرمایش و سرمایش فضاهای آن، حتی یک کولر یا بخاری هم روشن نمی‌شود. لوله‌کشی قابل بازگشت آب گرم و سرد که در کف ساختمان‌ها تعبیه شده، قادر است مثلا در تابستان، تا 6درجه، هوای داخل اتاق‌ها را پایین‌تر از هوای بیرون بیاورد و تهویه مطبوعی را برای ساکنان ساختمان‌های دهکده فراهم کند. البته برای چرخش هوا، در هر اتاق یک پنکه وجود دارد.

بازیافت/ بسیاری از امکانات داخلی ساختمان‌ها هم در این دهکده از وسایل بازیافتی و سازگار با محیط‌زیست ساخته شده. مثلا شبیه المپیک توکیو، تخت‌خواب‌ها، از کارتن‌های بازیافتی فشرده و تجدید‌پذیر و تشک‌های آن، از تور بازیافتی ماهیگیران ساخته شده است.

غذاهایی به رنگ سبزیجات
یکی دیگر از پیش‌بینی‌های سازگار با محیط‌زیست برگزارکنندگان المپیک تابستانی، قراردادن غذاهای گیاهی در منوی غذایی ورزشکاران حاضر در دهکده المپیک است.
کود/ در برخی ساختمان‌ها، سیستم توالت‌های آن هم قابل‌تأمل است. در این سیستم، برای شست‌وشو، از آب باران تصفیه‌شده استفاده می‌شود و توالت‌ها جوری طراحی شده‌اند که ادرار و مدفوع را از هم جدا می‌کند تا بتوان به‌عنوان کود از آنها استفاده کرد.

حمل‌ونقل/ دهکده المپیک پاریس، در زمینی به مساحت ۵۳‌هکتار ساخته شده. اما نکته مهم آن است که طراحان آن، این دهکده المپیکی را به‌گونه‌ای طراحی کرده‌اند که برای رفع نیازهای ضروری، کسی با استفاده از وسایل حمل‌ونقل که سازگاری چندانی با محیط‌زیست ندارند، لازم نیست از این شهر خارج شود. اداره پست، بانک، بیمارستان، مرکز همایش، شهرک سینمایی، آرایشگاه، خشکشویی و... حتی درآینده، وجود مدرسه و دانشگاه، ساکنان آینده این شهر را   بی‌نیاز از ترددهای اضافه می‌کند.
البته برای تردد ورزشکاران در روزهای المپیک، دوچرخه، اتوبوس و وسایل نقلیه برقی درنظر گرفته شده است. حتی برای آسفالت کف خیابان‌های دهکده المپیک هم‌ از رزینی گیاهی استفاده شده که سازگار با محیط‌زیست است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید