• شنبه 2 تیر 1403
  • السَّبْت 15 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 22
چهار شنبه 9 خرداد 1403
کد مطلب : 226326
+
-

کاهش حوادث در پروژه‌های مترو

میزان حوادث عملیاتی در پروژه‌های مختلف شرکت متروی تهران کاهش پیدا کرده است

مهدی اسماعیل پور-روزنامه‌نگار

توسعه مترو در سال‌های اخیر شتاب بیشتری به‌خود گرفته است؛ ازجمله در خطوط 6و 7مترو که ایستگاه‌های باقیمانده آن در آستانه تکمیل‌شدن هستند. در کنار تکمیل خطوط هفتگانه فعلی و انشعابات آنها، احداث 4خط جدید مترو هم آغاز شده است.شرکت متروی تهران طی سال‌های اخیر، روند مثبتی در فرایند پیاده‌سازی‌ «سیستم سلامت، ایمنی و محیط‌زیست» در پروژه‌های خود طی کرده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که در طول سال‌های اخیر و به‌ویژه در دوره ششم مدیریت شهری، میزان خسارات و سوانح جرحی یا فوتی حین انجام کار در پروژه‌های مختلف شرکت متروی تهران به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.

توسعه خط7، 43‌ماه بدون حادثه
یکی از نمونه‌های این ادعا، ثبت رکورد 20میلیون نفر– ساعت عملیات اجرایی، بدون حادثه منجر به آسیب‌های جدی (ناتوان‌کننده موقت یا دائم) در طول زمان ساخت و تکمیل خط7 متروی تهران است؛ خطی که طول مسیرش 27کیلومتر است و آخرین ایستگاه آن یعنی ایستگاه ورزشگاه تختی (ایستگاه بیست‌و‌دوم) امسال به بهره‌برداری می‌رسد. با وجود اینکه تکمیل و توسعه خط7 مترو در این دوره از مدیریت شهری با سرعت خوبی پیش رفته است، از آخرین حادثه وخیم رخ داده در آن خط که البته آن هم نتیجه بی‌احتیاطی و سهل‌انگاری برخی کارگران بود، حدود 43‌ماه می‌گذرد. یاشار لطفی، مجری خط7 متروی تهران در این زمینه می‌گوید: «از شروع عملیات اجرایی پروژه احداث خط7، تأکید متولیان امر و مدیران ارشد دست اندرکار، پیاده‌سازی‌ دقیق و موشکافانه ملاحظات ایمنی، سلامت و محیط‌زیستی براساس استانداردهای بین‌المللی بوده است. در همین راستا اقدامات متعددی صورت پذیرفت که نتیجه آن، کاهش معنادار سوانح و حوادث در کارگاه‌های عمرانی خط7 بود.»

الزامات و سختگیری‌ها در بحث HSE
پرویز ظهراب‌زاده، معاون فنی و مهندسی شرکت متروی تهران درخصوص کاهش حوادث عملیاتی در پروژه‌های شرکت مترو طی این دوره از مدیریت شهری می‌گوید: «شرکت متروی تهران به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های عمرانی کشور دستورالعمل‌های سختگیرانه‌ای در بحث HSE و رعایت ایمنی کار دارد. یکی از الزامات ما در مناقصات این است که شرکت‌کنندگان حتما گواهینامهHSE داشته باشند و سند مربوط به آن را ارائه کنند. همچنین در شرکت مترو، واحد  مدیریتHSE و مدیریت بحران داریم که زیرمجموعه معاونت فنی شرکت هستند و وظیفه آنها رصد کردن موارد مربوط به HSE و ایمنی در محل پروژه‌ها و رعایت آنها از سوی شرکت‌های پیمانکار است. ازجمله این موارد حضور الزام‌آور افسر و مدیر HSE در تمام جبهه‌های کاری است.»

کاهش حوادث در پروژه‌های مترو
ظهراب‌زاده در ادامه درباره تعداد حوادث عملیاتی رخ‌داده در جریان پروژه‌های مختلف مترو، با اشاره به این موضوع که حوادث ناشی از کار به 2دسته جزئی و جدی تقسیم‌بندی می‌شود، افزود: «در بحث حوادث جدی طی این سال‌ها فقط یک مورد در خط10 حادثه‌ای اتفاق افتاد که آن هم مربوط به سهل‌انگاری فردی بود. منظور از سهل‌انگاری فردی این است که مثلا تجهیزات ایمنی لازم مانند کلاه در اختیار فرد قرار گرفته، آموزش‌های لازم را دیده و... اما آن شخص سهل‌انگاری کرده و چون کلاهش را برداشته یا در مکان نامناسب قرار گرفته  است. حوادث جزئی البته چند مورد داشتیم، اما در مجموع خبر خوب آن است که میزان حوادث در همه پروژه‌های شرکت متروی تهران ازجمله در خط7 کاهش چشمگیری پیدا کرده است.»





 

این خبر را به اشتراک بگذارید