• چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ذی القعده 1445
  • 2024 May 15
چهار شنبه 20 تیر 1397
کد مطلب : 22632
+
-

ایجاد مرکز رشد صادرات در استان

افزایش صادرات از استان نیازمند فراهم‌سازی زیرساخت‌هاست که تأسیس مرکز بین‌المللی رشد صادرات، این کار را سرعت می‌بخشد

گزارش
ایجاد مرکز رشد صادرات در استان

نفیسه زمانی‌نژاد| اصفهان- خبرنگار:

در حالی که استان صاحب سرمایه‌های عظیم اقتصادی است، بنا به دلایل مختلفی پایگاه صادراتی خود را در برخی بازارهای جهانی از دست‌ داده است. اما در عین حال این استان توانسته در کشورهای جدیدی سرمایه‌گذاری کند و طبق آمار منتشرشده برای 3 ماه نخست امسال، اصفهان رشد 41‌درصدی در صادرات را نسبت به سال گذشته در گمرگ ثبت کرده است؛ با توجه به شرایط نامناسب استان از نظر خشکسالی، این استان می‌تواند از فرصت‌های به وجود آمده در عرصه تجارت خارجی به نفع تجار خود بهره‌برداری اقتصادی بیشتری کند. کارشناسان و مسئولان مربوطه در این زمینه راهکارهایی ارائه داده‌اند. یکی از آن‌ها ایجاد مرکز بین‌المللی رشد صادرات در اصفهان است که گفته می‌شود تأسیس آن راهکاری نوین برای توسعه صادرات استان به شمار می‌آید. 


قابلیت‌های بالای اصفهان برای صادرات

بر اساس آنچه «فرود عسگری»، رئیس‌کل گمرک ایران، در تشریح تازه‌ترین آمار تجارت خارجی کشور اظهار می‌کند: از ابتدای امسال تا ۲۷ خرداد امسال، صادرات غیر‌نفتی کشور با افزایش جالب ‌توجهی به ۱۱میلیارد و ۲۴۲ میلیون دلار رسید که نشان می‌دهد ارزش صادرات غیر‌نفتی کشورمان تا مدت یادشده نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۱‌درصد افزایش داشته است. همچنین «اسدالله احمدی»، مدیر کل گمرگ استان، هم می‌گوید: 612 قلم کالا به وزن یک میلیون و 232 هزار تن و به ارزش 514 میلیون و 944 هزار دلار به مقصد 82 کشور جهان در بهار سال 1397 از استان صادر شده است که این حجم صادرات در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، از لحاظ وزن 20‌درصد و از نظر ارزش 41 ‌درصد افزایش داشته است. حال سؤال آن است اگر فقط به قابلیت‌های اصفهان که یکی از استان‌های ایران است نگاهی داشته باشیم با معادن سنگ‌های تزئینی و فراوری بی‌شمار، کارخانه‌های نساجی معتبر، بزرگ‌ترین کارخانه‌های سیمان و غول‌های صنعتی روبه‌رو می‌شویم که خبر از توان بسیار بالاتر ما در عرصه صادرات می‌دهند. 
ولی براساس آنچه آمار می‌گوید برخی کشورهای همسایه ایران هرکدام به‌تنهایی موفق شده‌اند گوی سبقت را در زمینه صادرات از ایران بربایند. 


2‌درصد کارخانه‌ها صادرات دارند

امروز در استان صاحب سرمایه بزرگی هستیم که از بخشی اندک از آن‌ها استفاده می‌کنیم، به‌طوری که از مجموع واحدهای صنعتی استان گفته می‌شود فقط 2‌درصد مشغول به صادرات هستند و 98‌درصد دیگر اقدام به صادرات محصولات خود نمی‌کنند. 
در این باره «فرهاد جانی‌قربان» دبیر کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان با اشاره به کارنامه کشورهای موفق در حوزه صادرات بیان می‌کند: راهکارهایی چون برگزاری نمایشگاه‌ها، سمینارها، فرستادن هیأت‌هایی تجاری به دیگر نقاط و... از سیاست‌های کشورهایی است که توانسته‌اند در عرصه صادرات پیشرو باشند. در صورتی که از سوی کشور ما حرکتی جدی برای معرفی قابلیت‌های صادراتی انجام نشده است. 

وی تصریح می‌کند: با توجه به وجود ظرفیت‌های فراوان در اصفهان و اهمیت موضوع صادرات، اخیراً اعضای کمیته صادرات اتاق بازرگانی اصفهان مصمم به برداشتن گام‌هایی جدی‌تر در عرصه صادرات شده‌اند. این مسئول توضیح می‌دهد: واقعیت آن است که کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی اصفهان به این نتیجه رسیده است که برای توسعه صادرات به حمایت از شرکت‌های مدیریت صادرات و شرکت‌های تجاری و تولیدی بپردازد. 


نبود زیرساخت‌های لازم

جانی‌قربان در مورد پیشینه شرکت‌های مدیریت صادرات اظهار می‌کند: در برهه‌ای از زمان در اصفهان شاهد راه‌اندازی این شرکت‌ها بودیم. در واقع شرکت‌های جاری با تغییر در ساختار و اساسنامه ثبتی به شرکت‌های مدیریت صادرات تبدیل شدند ولی به دلایلی همچون فقدان زیرساخت‌های لازم، نتوانستند کارایی خوبی از خود نشان دهند. به گفته دبیر کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی اصفهان ضرورت دارد دولت از این شرکت‌ها حمایت کند چون برای برقراری ارتباط‌های مؤثرتر با نمایندگان و رایزن‌های اقتصادی کشورهای مختلف، دسترسی به اطلاعات شرکت‌ها و بازارهای خارجی و دسترسی به شبکه‌های تجاری، پشتیبانی دولت از این شرکت‌های صادراتی لازم است. ولی تا به حال به دلیل نبود چنین زیرساخت‌هایی فعالان اقتصادی موفق به استفاده صحیح از خدمات شرکت‌های مدیریت صادرات نشده‌اند. 


تأسیس مرکز بین‌المللی رشد صادرات

دبیر کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی اصفهان می‌افزاید: با توجه به اهمیتی که توسعه صادرات برای استان ما دارد قرار است کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی اصفهان با پشتیبانی از این شرکت‌ها، امکان تولید و صادرات محصولاتی هماهنگ با نیازها و استانداردهای بین‌المللی را فراهم آورد. به این ‌ترتیب است که ایجاد مرکز بین‌المللی رشد صادرات در دستور کار قرار گرفته است. وی ادامه می‌دهد: طرح تأسیس چنین مرکزی در قالب یک برنامه 3ساله از سوی کمیسیون تجارت به هیأت نمایندگان و هیأت‌رئیسه اتاق ارائه و خوشبختانه با موافقت آن شد. جانی‌قربان می‌گوید: این‌گونه که ایجاد یک مرکز با هدف توسعه فعالیت‌های صادراتی شرکت‌های مدیریت صادرات در استان ضروری تشخیص داده شد. گفتنی است وجود چنین مرکزی باعث می‌شود شرکت‌ها‌ی مدیریت صادرات تجربیات و آموزش‌های علمی خود را به علاقه‌مندان، مدیران، کارشناسان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها منتقل کنند و بستری برای رشد و پرورش نیروهای متخصص در زمینه صادرات فراهم شود. در این زمینه علاقه‌مندان به‌طور اجرایی در نمایشگاه‌ها وکارگاه‌های مربوطه حضور پیدا می‌کنند دوره‌های آموزشی را می‌گذرانند و به‌عنوان فردی متخصص در حوزه‌های صادرات، تجارت و... وارد عمل می‌شوند. در این میان آنچه باید در شرایط فعلی مورد توجه قرار گیرد آن است که با ارتقای دانش اقتصاد، حمایت دولتی و از پیش رو برداشتن موانع تولید، صنعتگران داخلی برای کسب مزیت‌های رقابتی و برتری در مسابقه تولید و صادرات حمایت شوند. همچنین لازم است مشکلات زیرساختی حوزه تولید توسط دولتمردان برطرف شود و به سطح استاندارد بین‌المللی ارتقا یابد. تا ما نیز موفق به تصاحب بازارهای بین‌المللی شویم. بدون‌ تردید دستیابی به این امر، منجر به ارزآوری، تولید بیشتر، رونق کسب‌وکار و اشتغال‌زایی خواهد شد. 


شناسایی بازارهای هدف

 «سعید حقیقت» که از صادرکنندگان برتر اصفهان است با تأیید لزوم وجود مرکز بین‌المللی رشد صادرات در اصفهان می‌گوید: شرکت‌های مدیریت صادرات به دلایلی چون نبود زیرساخت‌های لازم، تا به حال نتوانسته‌اند فعالیتی چندان مفید برای توسعه صادرات استان داشته باشند. به‌طوری که استان با وجود صنایع و تولیدات فراوان صادرات بسیار اندکی دارد. وی ادامه می‌دهد: این در حالی است که با رکود داخلی کالاهای فراوانی در انبارها دپو شده‌اند و تنها راه‌حل فروش آن‌ها صادرات است. با این اوصاف لزوم وجود مرکزی که این شرکت‌ها را حمایت کند بسیار احساس می‌شود. به گفته این فعال اقتصادی در شرایط فعلی مهم‌ترین راهکار آن است که بازارهای هدف شناسایی شوند و مراکزی برای مدیریت چنین امری لازم است. چراکه برای رفع موانع و حضور بیشتر در بازارهای جهانی نیازمند پل ارتباطی بین تولیدکننده داخلی با کشور مورد هدف هستیم. وی نبود ارتباط مناسب با بانک‌های جهانی، چند نرخی بودن ارز، فقدان ثبات در سیاست‌های اقتصادی، فرسودگی زیرساخت‌های حمل‌ونقل، افزایش قیمت تمام‌شده محصولات داخل و... را از مهم‌ترین معضلات پیش روی فعالان این عرصه می‌داند و معتقد است برای توسعه صادرات باید ‌درصدد رفع چنین موانعی بود. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید