• چهار شنبه 6 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 19 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 26
چهار شنبه 9 خرداد 1403
کد مطلب : 226261
+
-

مصطفی رجبی مشهدی، مدیرعامل شرکت توانیر:

وزارت نیرو جایزه می‌دهد

وزارت نیرو جایزه می‌دهد

در سال‌های اخیر، کمبود برق در فصل تابستان به یکی از چالش‌های کشور تبدیل شده است. رشد فزاینده مصرف، فرسودگی تجهیزات و زیرساخت‌ها، کمبود سرمایه‌گذاری و اتکای زیاد به منابع فسیلی، ازجمله عواملی هستند که به این مشکل دامن می‌زنند.در گفت‌وگو با مصطفی رجبی مشهدی، مدیرعامل شرکت توانیر، چالش‌های صنعت برق در تولید، برنامه‌های دولت برای رفع این چالش‌ها و راهکارهای کاهش مصرف برق در بخش‌های مختلف  را بررسی کرده‌ایم.

 در چند سال گذشته، فصل تابستان با چالش‌هایی در حوزه برق مواجه بودیم، امسال هم با این چالش مواجه خواهیم بود؟
اول باید ببینیم که صنعت برق در تولید با چه مشکلات و چالش‌هایی روبه‌رو است، مهم‌ترین مشکل یا چالشی که صنعت برق با آن دست و پنجه نرم می‌کند به بخش سرمایه‌گذاری در این صنعت مربوط می‌شود.
در گذشته صندوق توسعه ملی، کمک‌های بسیار خوب و مؤثری در توسعه سرمایه‌گذاری به‌ویژه در بخش احداث نیروگاه‌های جدید به بخش برق داشته است.به تازگی نیز تفاهمنامه بسیار خوبی با صندوق توسعه ملی به امضا رسیده  که در آن مبلغ 7ونیم میلیارد دلار برای توسعه نیروگاه‌های حرارتی اختصاص یافته است؛ علاوه بر این 5میلیارد دلار نیز برای ساخت و توسعه نیروگاه‌های تجدید‌پذیر در نظر گرفته شده است.این تفاهمنامه موجب خواهد شد که 15هزار مگاوات نیروگاه حرارتی و همچنین 5 هزار مگاوات نیروگاه‌های تجدید‌پذیر تا 4سال آینده در مدار تولید برق کشور قرار بگیرند.
براساس تفاهمات انجام شده، محدودیت‌های انرژی برق تحویلی به صنایع نسبت به سال گذشته با تفاهم طرفین کاهش یافته و در عین حال برنامه مدیریت مصرف برق تمام صنایع همچون سال گذشته در قالب تفاهمنامه مشترک به مشترکان و دستگاه‌های ذیربط ابلاغ خواهد شد.
یکی دیگر از چالش‌های صنعت برق به تراز سوخت مربوط می‌شود؛ به‌دلیل اینکه در فصول پاییز و زمستان مصرف گاز در بخش‌های خانگی و تجاری افزایش پیدا می‌کند و نیروگاه‌ها مجبور به استفاده از سوخت دوم می‌شوند.
همین مسئله می‌تواند در آینده مشکلات بسیاری را برای تأمین برق ایجاد کند؛ به همین دلیل احداث نیروگاه‌های تجدید‌پذیر در دستور کار وزارت نیرو قرار گرفته است و در برنامه‌های توسعه تولید برق، 10هزار مگاوات نیروگاه‌های تجدید‌پذیر در برنامه هفتم پیش‌بینی شده که به‌زودی به مدار تولید اضافه خواهد شد.
همچنین 8هزار و500 مگاوات نیروگاه خورشیدی و 3هزار مگاوات نیروگاه بادی که از محل ماده 12قانون رفع موانع تولید، تأمین منابع خواهد شد که در 3سال آینده به ظرفیت تولید برق کشور اضافه خواهد شد.
با این برنامه‌ریزی به‌زودی قدرت تأمین و تولید برق کشور به حد خیلی خوبی خواهد رسید و دیگر شاهد کمبود برق نخواهیم بود.
 برنامه‌ای برای کاهش مصرف دارید؟
به‌طور کل برنامه‌های کاهش مصرف، در وزارت نیرو براساس بسته‌های تشویقی برنامه‌ریزی شده است. یکی از این بسته‌های تشویقی به حوزه‌های مصرف خانگی مربوط می‌شود. در 2سال گذشته با اجرای طرح پاداش صرفه‌جویی مشترکان خانگی، در پایین آوردن میزان مصرف موفقیت‌های خوبی به‌دست آوردیم؛ به‌خصوص سال 1402در مناطق گرمسیر کشور با همکاری بسیار خوبی از سوی هموطنان روبه‌رو شدیم. به‌طور متوسط 40درصد از مشترکان خانگی در کاهش مصرف برق مشارکت داشتند؛ همچنین امسال علاوه بر طرح پاداش صرفه‌جویی، برای مشترکان کم‌مصرف خانگی و تجاری در فصل تابستان، جوایز بسیار ارزنده‌ای در نظر گرفته شده است که به این مشترکان اهدا خواهد شد.
 چه کسانی شامل این جایزه  می‌شوند؟
32میلیون مشترک خانگی وجود دارد و به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شده که هر مشترک درصورت کاهش مصرف، یک یا 2نوبت شامل دریافت جوایز کم‌مصرف‌ها بشود. امیدواریم که با همکاری مردم بتوانیم برق صرفه‌جویی‌شده در بخش خانگی را در بخش مولد کشور مورد استفاده قرار دهیم تا به شکوفایی بیشتر اقتصاد کمک کرده باشیم.

نیروگاه‌های تجدید‌پذیر
 احداث نیروگاه‌های تجدید‌پذیر در دستور کار وزارت نیرو قرار گرفته است، در برنامه‌های توسعه تولید برق، 10هزار مگاوات نیروگاه‌های تجدید‌پذیر در برنامه هفتم پیش‌بینی شده که به‌زودی به مدار تولید اضافه خواهد شد

 

این خبر را به اشتراک بگذارید