• سه شنبه 5 تیر 1403
  • الثُّلاثَاء 18 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 25
سه شنبه 8 خرداد 1403
کد مطلب : 226204
+
-

بچه‌ها را برای تغییرهای بزرگ آماده کنیم

ترفند
بچه‌ها را برای تغییرهای بزرگ آماده کنیم

این روزها غم از دست‌دادن رئیس‌جمهور شهید، گریبان هر ایرانی‌ای را گرفته؛ از بزرگ تا کوچک. بزرگ‌ترها که جای خود اما کوچک‌ترها، علاوه بر تحمل این اندوه، باید با بحرانی به نام تغییر در برنامه‌های امتحانی و تغییر در زمان آزمون کنکور هم دست‌وپنجه نرم کنند؛ تغییراتی که تک‌تک‌ دانش‌آموزان را به‌شکلی ناخواسته، درگیر خود کرده است. تازه بچه‌ها مدتی به خاطر روزهای عزای عمومی، درکلاس و مدرسه هم نبودند تا بتوانند روش‌های مواجهه با این تغییرات را از معلم‌هایشان بیاموزند. شاید به همین دلیل و در این روزهای بحرانی، وظیفه ما به‌عنوان والدین، بیش از گذشته به چشم می‌آید.

پذیرش
اولین قدمی که برای فرزندتان برمی‌دارید این است که به او در پذیرش ماجرا کمک کنید. فقدان اخیر، غمی بزرگ بود و به تعویق‌افتادن امتحان‌ها، ناگزیر! پس به فرزندمان یادآور شویم که شرایط جدید را بپذیرند.

پرهیز از ترس
در هر تغییر، بزرگ‌ترین عامل ترس و اضطراب، آگاه نبودن از اتفاق‌های آینده است. در مورد آزمون‌های خرداد، باید به وزارت آموزش و پرورش تبریک گفت که بعد از سردرگمی اولیه، به سرعت برنامه آزمون‌های نهایی را اعلام کرد.
 پس به فرزندانمان یادآورشویم که درست است زمان آزمون‌ها تغییر کرده، اما شما با برنامه‌‌ای جدید مواجهید که آن را در اختیارتان قرار داده‌اند و می‌توانید با آگاهی از برنامه‌ جدید، برای مطالعه خود دوباره برنامه‌ریزی کنید.

فرار از نقش قربانی
برخی دوست دارند در چنین شرایطی، خودشان را قربانی تصمیم‌های بزرگ‌ترها بدانند؛ یعنی خودشان را کاملا بی‌اراده ببینند و همه مشکلات را گردن دیگران بیندازند.
به فرزندانمان یادآور شویم کنترل اوضاع در شرایط جدید، کاملا در اختیار آنهاست و ذهنیت قربانی، تنها آنها را از رسیدن به هدفشان که همانا موفقیت در امتحان‌هاست، ‌دور می‌کند، پس در روزهای امتحان نقش قربانی را بازی نکنند.

فرصت اضافی
فرزندتان را متوجه نیمه پر لیوان کنید و نقاط قوت برنامه امتحانی جدید را به او یادآور شوید. قبول! در برنامه قبل، برای املای فارسی 2 روز وقت داشتید و حالا یک روز؛ حالا همین موضوع را به فال نیک بگیرید که شاید در زمان کوتاه‌تر، تمرکزتان بیشتر شود و نمره بهتری در املای فارسی بگیرید.

گنج زمان
در این روزها، زمان بسیار تعیین‌کننده است پس به‌جای غصه‌خوردن، به سرعت در بازیابی انرژی فرزندتان به او کمک کنید و به او یادآور شوید که وقت برای غصه‌خوردن فراوان است؛ اما حالا و در این لحظه، به‌جای غصه، نفسی عمیق بکشند و خودشان را برای رویارویی با امتحان‌ها آماده کنند.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید