• پنج شنبه 31 خرداد 1403
  • الْخَمِيس 13 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 20
سه شنبه 8 خرداد 1403
کد مطلب : 226200
+
-

در شهر نمونه باش

شهرداری از سال آینده بهترین شهروند تهران را انتخاب می کند

در شهر نمونه باش

فاطمه عباسی

شهرداری تهران قرار است تا سال آینده سایتی را طراحی کند تا از طریق آن شهروندان و کارگروه‌های کمیسیون‌های تخصصی شورای شهر بتوانند شهروندان نمونه را در حوزه‌های مختلف معرفی کنند. همه کسانی که ساکن تهران هستند هم می‌توانند به این سایت سر بزنند و خودشان یا یک شهروند دیگر را‌ که به‌نظرشان در این یک‌سال نمونه بوده، معرفی کنند. سؤال اینجاست که اصلا شهروند نمونه چه شکلی است؟!
هرکدام از ما به‌عنوان شهروند بارها و بارها برای‌مان اتفاق افتاده است که خدمات متنوعی را از مدیریت شهری مطالبه کنیم؛ از تامین وسیله حمل‌ونقل عمومی و افزایش سرانه فضای سبز گرفته تا بهداشت و زیباسازی فضای شهری و مدیریت پسماند و... و برای جلب توجه مسئولان به حقوق شهروندی‌مان همواره وظایف مشخص شده مدیریت شهری را برای تامین رفاه و آسایش شهروندان یادآوری کرده‌ایم.
اما کدامیک از ما به این فکر کرده‌ایم که در کنار حقوق شهروندی، وظیفه‌مان به‌عنوان یک شهروند خوب چیست؟ ما برای زیبایی شهرمان و نظافت و بهداشت آن چه باید بکنیم؟ کدام‌یک از ما حاضریم و حواس‌مان هست اگر چند روزی مأموران فضای سبز شهرداری به هر دلیلی نتوانستند فضای سبز جلوی خانه‌مان را آبیاری کنند، ما با ریختن سطل آبی، مانع از خشک ‌شدن گل و گیاه و درختان شویم. کدام‌مان در پیاده‌روی روزانه حاضریم چند زباله ریخته‌شده در مسیرمان را جمع کنیم؟ کدام‌یک از ما به‌عنوان یک شهروند از میان هزاران شهروندی که در این شهر زندگی می‌کنند و سرنوشت‌شان به هم گره خورده دنبال این بوده‌ایم که برای حل برخی از این معضلات شهری به قدر سهم خود مشارکت داشته باشیم؟  شاید عده‌ای مشکلات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی و... را بهانه‌ای برای بی‌تفاوتی و سکوت و سکون افراد جامعه بدانند، اما زندگی کردن در شهر مختصات خودش را دارد و آداب شهرنشینی می‌گوید که یک شهروند باید نسبت به آنچه در جامعه رخ می‌دهد، اعم از مسائل فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و حتی بلایای طبیعی مثل حوادث غیرمترقبه احساس تکلیف کند و در حد توان و امکانات خودش در رفع این مشکلات و کاستی‌ها کوشا باشد. در نهایت اینکه شهروند خوب کسی است که درحل مشکلات جامعه‌ خود فعالانه مشارکت می‌کند تا زندگی شهروندی با کیفیت بیشتری برای خود و سایر همنوعانش فراهم کند. با همه این تعاریف، اگر ساکن شهر تهران هستید چند ماهی وقت دارید که در زمره شهروندان نمونه قرار بگیرید تا نام‌تان در سایت شهرداری تهران ثبت شود و خودتان هم زندگی باکیفیت‌تری را تجربه کنید.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید