• یکشنبه 27 خرداد 1403
  • الأحَد 9 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 16
یکشنبه 6 خرداد 1403
کد مطلب : 225993
+
-

کاهش 65درصدی شکایت مردمی در حوزه پسماند

براساس گزارش‌های سامانه137پلاس از اواخر سال گذشته درخواست شهروندان در حوزه امور شهری تغییرات قابل‌توجهی داشته است

کاهش 65درصدی شکایت مردمی در حوزه پسماند

نظافت، رفت‌وروب و نگهداشت شهری از وظایف ذاتی شهرداری تهران است. وقتی سخن از ارائه خدمات مدیریت شهری به میان می‌آید، پیش از هر چیزی موضوع نگهداشت شهری اعم از نظافت معابر و جمع‌آوری زباله‌ها در ذهن شهروندان متبلور می‌شود؛ چراکه شهر متعلق به شهروندان است و زندگی در محیطی پاک و پاکیزه حق ساکنان شهر است. در این دوره مدیریت شهری یکی از اصلی‌ترین انتقادات بحث نظافت شهر بوده و است که چندین بار هم اعضای شورای شهر تهران در صحن پارلمان شهری به آن توجه کردند. علاوه‌برآن درخواست شهروندان در این حوزه (نظافت شهری) هم در رأس تماس‌های سامانه137پلاس قرار داشت. همین موارد بود که سبب شد شهرداری تهران موضوع نگهداشت شهر را با جدیت پیگیری کند و تدابیر جدیدی هم در این مورد اتخاذ و عملیاتی شد. درمجموع، تصمیمات گرفته‌شده منجر به خروج موضوع نظافت شهری از اولویت تماس‌های مردمی با سامانه137پلاس شد و امروز شاهدیم که در مقایسه با اوایل دوره ششم، نگهداشت شهر وضعیت بهتر و مطلوب‌تری پیدا کرده است.

تغییر شیفت رفت‌وروب
نظافت شهر اعم از معابر اصلی، فرعی و حتی محورهای بزرگراهی نیاز به بازنگری جدی داشت. برای تحقق این امر نیاز بود که طرح تغییر شیفت فعالیت پاکبانان کلید بخورد؛ طرحی که درنهایت منجر به نظافت مستمر معبر و رضایتمندی شهروندان می‌شد. براساس گفته‌های حسین نظری، معاون خدمات شهری و محیط‌زیست شهردار تهران، در این طرح ساعت شیفت جدیدی از 3بامداد تا 11صبح تعریف شد تا علاوه بر نظافت عصرگاهی در طول روز هم این کار توسط پاکبانان صورت گیرد. انجام این کار در برخی از مناطق مانند منطقه16 نتایج قابل‌قبولی داشت و از اواسط سال گذشته در همه مناطق عملیاتی شد. کاهش تماس‌های مردم با سامانه137 و نزول آمارهای مربوط به نظافت معابر شهری بیانگر آن است که شهرداری تصمیم درستی در این حوزه گرفته است و مدیران شهری امیدوارند تعداد تماس‌های مردمی به صفر میل کند.

تهران، تمیزتر از پاریس
بخشی از نظافت شهری مربوط به جمع‌آوری پسماند است؛ زباله‌هایی که اگر درست و بموقع جمع‌آوری نشوند، سبب ایجاد مشکلات زیست‌محیطی و همچنین آلودگی معابر خواهند شد؛ بنابراین مدیریت پسماند شهرداری تهران با ایجاد تغییرات در زمان جمع‌آوری زباله‌ها، کاهش تعداد پیمانکاران، اجرای طرح نوماند و همچنین به‌روزرسانی تجهیزات ازجمله جاروهای مکانیزه و... گام‌های خوبی برداشت. آنطور که رضا محمدی، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران، در آخرین اظهارنظر خود عنوان کرده، «شکایت تهرانی‌ها در حوزه پسماند 65درصد کاهش داشته است.» پایین‌آمدن موضوع نظافت شهری از رأس تماس‌های سامانه137پلاس و قرارگرفتن در جایگاه سوم، تأییدی بر حرف‌های مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران است؛ چراکه او تأکید دارد، «براساس آمار و ارقام ثبت‌شده در سامانه137 وضعیت تهران به لحاظ نظافت از پاریس بهتر است؛ زیرا در این سامانه شاهد کاهش شکایت‌های مردمی در این حوزه‌ایم.»

نظافت شهری در رتبه سوم
سامانه خدمات و فوریت‌های شهری (۱۳۷پلاس) با هدف بهبود و تسریع و تسهیل خدمات‌رسانی به شهروندان در محلات تهران راه‌اندازی شده است. آمارهای این سامانه در راستای شفاف‌سازی به‌صورت ماهانه روی سامانه شفافیت شهرداری تهران بارگذاری می‌شود. در چند سال گذشته موضوع نظافت معابر جزو اصلی‌ترین مطالبات مردمی بود و بیشترین فراوانی را داشت؛ اما با تصمیمات جدیدی که مدیریت شهری در این حوزه گرفته است و طبق آخرین اطلاعات سامانه۱۳۷پلاس (اسفند۱۴۰۲) ثبت درخواست شهروندان درخصوص نظافت معابر کاهش یافته است. نظافت شهری پس از سال‌های پیاپی که نخستین شکایت و مطالبه مردم در سامانه۱۳۷ بود، بالاخره به رتبه سوم سقوط کرد و این نشان از رضایت نسبی مردم در این حوزه دارد. همین اعداد و ارقام نشان می‌دهد که مدیران شهری مناطق و نواحی موضوع نظافت معابر و نگهداشت شهر را با جدیت پیگیری کرده‌اند و تعداد تماس‌ها از 7005مورد در اسفند سال1401 به 5571مورد در سال1402 رسیده است. همچنین طبق اعداد و آمارها اسفند سال گذشته ۱۴۵هزارو۷۸۳ پیام در سامانه۱۳۷پلاس ثبت شده است که شهروندان ۲۰۳هزارو۴۸۶ تماس تلفنی، ۲۲۸۷۹تماس اینترنتی و ۴۴۸۹تماس به‌صورت پیامکی و... داشته‌اند. اعداد این سامانه همچنین نشان می‌دهد که کاشت نهال در منزل و باغچه معابر، رکورددار تماس‌ها بوده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید