• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
کد مطلب : 225564
+
-

دیدار مهم رئیسی و علی‌اف

دیدار مهم رئیسی و علی‌اف

سد «قیز قلعه‌سی» محصول مشترک ایران و جمهوری ‌آذربایجان که روی رود ارس ساخته شده، قرار است امروز(یک‌شنبه) با حضور روسای‌جمهور 2 کشور افتتاح شود.
گفته می‌شود سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران، در سفری یک‌روزه، به منطقه‌ پارس‌آباد مغان می‌رود تا ضمن افتتاح این سد آبی-خاکی با همتای آذربایجانی خود گفت‌وگو کند؛ اقدامی که می‌تواند زمینه‌ساز آغاز فصل تازه‌ای از مناسبات تهران و باکو، به‌ویژه در حوزه سیاسی – اقتصادی باشد.
بازدید رئیس‌جمهور از پروژه عمرانی کریدور شرق به غرب، که از خداآفرین به سمت جلفا به‌طول 107کیلومتر درحال اجراست و همچنین بازدید از روند ساخت گمرک و گذرگاه در محل «آغ‌بند» از دیگر برنامه‌های رئیس‌جمهور در این سفر خواهد بود.
بررسی‌ها نشان می‌دهد ساخت سد قیز قلعه‌سی علاوه‌بر تسریع در رونق و شکوفایی اقتصادی منطقه و حتی شمال‌غرب کشور، تأثیر به‌سزایی در توسعه گردشگری و تأمین آب آشامیدنی شهرها و روستاها دارد و با تنظیم سالانه ۲‌میلیارد مترمکعب آب، بزرگ‌ترین و مهم‌ترین پروژه آبی مرزی شمال‌غرب کشور به‌حساب می‌آید.
این سد از نوع خاکی و هسته رسی با حجم مخزن 62میلیون مترمکعب، طول تاج 850متر و ارتفاع 37متر است که با بهره‌برداری از آن، حدود 74هزارهکتار از اراضی دیم و 15هزار هکتار از اراضی دیگر زیر آب می‌رود و طی 2مرحله، زمینه ایجاد اشتغال برای چیزی درحدود 70هزارنفر را فراهم می‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید